Måndag 12 november:
Alla vi kabinanställda fick brev från vd Rickard Gustafson där han bland annat skriver: "Om vi genomför de initiativ som de föreslår till 100 procent så har vi en framtid. Om vi säger nej till planen går SAS mot en avveckling. Och tiden är knapp. Helt konkret träffas styrelsen i SAS den 18 november för att avgöra om förutsättningar är på plats för att genomföra planen."
Eftersom jag startade från utestation hann jag aldrig in på basen. En av kaptenerna hade dock fått med sig ett exemplar av foldern "Nya villkor: Tjänstgöring, lön och pension". När vi tagit hand om våra gäster ombord ägnades mycket tid åt att analysera innehållet i foldern. Störst uppmärksamhet fick att vi skulle gå upp i tjänstgöringstid från 44 h per vecka till 47,5 timmar i veckan, med möjlig förlängning till 60 h per vecka. Detta till sänkt lön.
Vi är alla stolta över SAS punktlighet och befarar att när markpersonalen inte längre är SAS-anställda och när vi inte längre har erfarna kabinchefer, så kommer det påverka punktligheten.
På kvällen ser jag SVT Aktuellt och tror inte mina ögon och öron. På den direkta frågan om man som passagerare kan köpa en biljett med SAS till nästa vecka, svarar vår chef, Rickard Gustafson, efter en viss tvekan, att det får man själv fråga sig om man bör. Hur i hela fridens namn kan man ha en chef, som inte står upp för det egna företaget? Hur ska jag svara passagerarna i morgon, ifall inte högsta chefen ens kan ge ett ordentligt svar? Börjar fråga mig om detta är ett välregisserat spel för att få igenom planen.
Klockan 18:27 kommer ett sms från SAS där de påminner om Dialogmöte med Flemming Jensen och Rickard Gustafson dagen efter.
Tisdag 13 november:
Hade gärna gått på dialogmötet för att säga Rickard Gustafson ett sanningens ord, men har en lång arbetsdag framför mig. När vi landar på vår destination och ska vända planet för att flyga tillbaka, kommer ett sms från SAS: ”Kära kollega, Vi mottar många frågor gällande deltid i de nya villkoren: All kabinpersonal som i dag har deltid, kommer också ha möjlighet att arbeta deltid framöver. Ingen tvingas till heltid. Med vänlig hälsning basledningen"
Detta var i alla fall en lättnad för många kollegor. Arbetsdagen slutade efter 12 timmar.
Onsdag 14/11
Ännu en lång arbetsdag, över 11 timmar. Vi blev dock försenade, så dagen blev mer än 12 timmar lång. Får ett sms när vi landar på destinationen. Sms:et har skickats klockan 12.43: "Kära kollega! I dessa dagar är det ett massivt medieintresse för SAS och dig som medarbetare. Var uppmärksam på att du kan möta journalister omkring basen. Vänliga hälsningar, basledningen”
Jaha, vad vill de ha sagt med det sms:et? Är det ett förtäckt hot om att vi inte får prata med journalister?
Torsdag 15/11
Var ledig. Kollade jobbmejlen. På kvällen kommer två mejl från baschefen. I det ena uppmanas vi hålla god ton kollegor emellan. Det andra är ett slags frågor och svar om nya avtalet.
Fredag 16/11
Ännu ett brev från Rickard! Han skriver:
”Det är inte min avsikt att skrämma någon. ... Vi har fram till söndag, då träffas styrelsen för att avgöra om förutsättningarna för att driva SAS vidare är på plats. Jag vet att det är en kort tidsfrist. ... Alla är medvetna om situationens allvar och att vi måste ha ett avtal på plats.”
Frågar mig återigen varför han sänder mig detta brev. Vill han att jag ska lägga press på mitt fackförbund att vika sig?
Från baschefen får vi ett nytt frågor-och-svar på kvällen.
Lördag 17/11
Efter en kort natt var det dags att åka hem och sova lite mer.
Får ett sms från SAS på eftermiddagen. Många sjukskrivna kollegor. De vill gärna att man ringer till Crew Control om man kan tänka sig att jobba extra. Jag tänker att det nog är många som mår dåligt av pressen från ledningen och av konsekvenserna det nya avtalet kommer få för familjelivet.
Söndag 18/11
Ödesdagen är kommen. All media handlar om SAS. Det känns fullständigt overkligt. Vet ju att vi har fullbokade flyg hela dagen i morgon. Om något inte fungerar i SAS så kan det inte vara flygdelen. Våra passagerare ger oss toppbetyg vad gäller service och punktlighet. Vi får ofta rosbrev om vårt trevliga bemötande. Ska allt detta bara sluta? Och ska ansvaret för det, på något märkligt sätt, läggas på oss som sliter i kabinen fler timmar per vecka än de flesta och på arbetstider som få skulle acceptera?
På våra olika personalgrupper på Facebook skriver kollegor som har jämfört våra löner och arbetstider med Norwegians skandinaviska personal. Det visar sig att de har både högre ingångslön och mer ledighet än vi skulle få i det nya avtalet. Vad menar då ledningen med att våra avtal inte är konkurrensmässiga?
Får sms från SAS klockan 15.59:
”Kära kollega! Det massiva medieintresset är intensifierat - och det är nu på söndag eftermiddag många journalister vid SAS-huset ingång. Vi uppmanar er att använda ingången vid Terminal 2. Mvh, basledningen"
Ännu ett försök att få oss att avstå från att uttala oss i media?
Börjar förbereda mig för nästa arbetsdag. Ska den komma? Sätter väckarklockan tidigt. Bäst att lämna mobilen på, ifall det skulle komma något sms om att jag inte ska till jobbet i morgon...
Måndag 19/11
Var på väg från basen till tåget när sms:et kom. Det danska kabinfacket CAU är redan sedan tidigare svartmålat i resten av Skandinavien. Vi tror därför inte att det är någon tillfällighet att man väntat in i det sista med att bjuda in CAU till förhandlingar. De satt alltså redo från kl 10 på förmiddagen igår söndag, men blev först inbjudna sent på kvällen till förhandlingarna, runt 23 sägs det. Inte undra på att det då tog tid, när det dessutom är det största facket. Men utåt sett ser det då ut till att det är det danska facket som trilskas.
Den här veckan har verkligen visat det sämsta från företagsledningen. Det är att gå ifrån den svenska modellen, och det i ett företag med nordiska stater som huvudägare. Befarar att detta kan smitta av sig och bli en ny trend. "Union busting" kallas tydligen begreppet. Fruktansvärt förödande för arbetsplatsen..
Översatt till svenska:
CAU har ingått ett avtal med ledningen i SAS som säkrar våra gemensamma arb.plats. Lösningen kommer så sent eftersom vi är mycket sent har inbjudits till förhandlingar och att ledningen har lagt krafterna på att tala till oss genom media och sätta press. Även har vi tagit hand om ditt och företagets intresse av att bibehålla arb.pl. Vi har på det bästa sätt försökt att säkra rimliga villkor. De specifika villkor som förhandlingarna har gett förtydligar vi och avslöjar senare.