Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sara överlevde: Jag såg militärtransport på Estonia

Bilder ur dokumentärserien ”Estonia – fyndet som ändrar allt” som hade premiär 28 september på Dplay.
Sara Hedrenius säger att hon tyckte att det var konstigt att det var en militär transport ombord på ett passagerarfartyg.Foto: Skärmavbild / SVT/Helgstudion
Enligt Haverikommissionen förliste Estonia på grund av att bogvisiret föll av.Foto: JAAKKO AVIKAINEN / AP TT NYHETSBYRÅN
M/S Estonia i kaj vid Stockholms frihamn Värtahamnen 1993.Foto: BERTIL ERICSON / TT NYHETSBYRÅN

Nu berättar en överlevande från Estonia att fartyget transporterade militär utrustning natten det förliste.

Svenska försvaret har tidigare sagt att det förekom minst två sådana transporter på Estonia i september 1994, men förnekar att det skedde själva katastrofnatten.

– Varför kan inte myndigheterna bekräfta militär transport den natten när jag var vittne, säger Sara Hedrenius i en ny dokumentär om Estonia.

Omedelbart efter det att Estonia förlist den 28 september 1994 började det cirkulera rykten om att fartyget transporterade topphemlig militär utrustning.  

De svenska myndigheterna avfärdade uppgifterna, men till slut tvingades Försvarsmakten bekräfta dem sedan en högt uppsatt tulltjänsteman avslöjat två militära transporter. Men Försvaret förnekar att Estonia hade sådan last ombord natten när fartyget gick under.

Såg militärfordon rulla ombord

Nu säger Sara Hedrenius, överlevande från Estonia, att hon bevittnade hur militärfordon med last rullade ombord före avresan.

– Båten är försenad så jag går ut på däck och ser ut över parkeringen. Då ser jag att det kommer en transport som kör snabbt, eskorterad av tre, fyra motorcyklar. Grönmålade militära fordon åker på båten, säger Sara Hedrenius i den nya dokumentären ”Estonia – fyndet som ändrar allt”. 

– Det är minst en bil med en stor låda på flaket. När de är på båten åker vi. Jag tänker: ”Aha, man väntade på dem”, säger hon.

 

”Måste ha varit många som såg”

Sara Hedrenius säger att hon tyckte att det var konstigt att det var en militär transport ombord på ett passagerarfartyg. Hon tyckte också att det var underligt när man många år senare bekräftade att Estonia hade haft militära transporter, men inte just den natten – eftersom det ”måste ha varit många”, både passagerare på däck och personal, som såg vad hon såg, säger hon.

– Det finns fortfarande många obesvarade frågor om Estonia. Varför kan inte myndigheterna bekräfta militär transport den natten när jag vet att det var det. Jag var vittne till den här händelsen, säger hon i dokumentären.

2004 avslöjade SVT att det fanns ett avtal mellan Tullverket och det svenska försvaret om att Estonia skulle användas som transportväg för hemliga vapen. Tullverket släppte igenom dessa transporter utan att inspektera dem.

Försvaret bekräftar två transporter

Försvaret bekräftades samma år två sådana transporter veckorna före fartygets förlisning. En statlig utredning kom senare fram till samma resultat.

Hålet i Estonias skrov.Foto: DPLAY/TT / HANDOUT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Enligt uppgifter genom åren handlade det om vapensystem från Sovjetunionen som underrättelsetjänster i Sverige och övriga västvärlden var intresserade av. Sovjet hade kollapsat några år tidigare och det fanns goda möjligheter att köpa både vapen och hemlig information i det kaos som rådde i det nya Ryssland.

Den grävande journalisten Stephen Davis från Nya Zeeland säger i dokumentären att det fanns ett samarbete mellan den brittiska underrättelsetjänsten MI6 och underrättelsetjänsterna i Sverige och Estland. 

Två ryska varningar

– Natten Estonia sjönk smugglade fartyget avgörande information om Rysslands ballistiska robotprogram och utrustning som tillhörde det programmet. Smugglingen av militära hemligheter och utrustning hade pågått länge, säger Stephen Davis i ”Estonia – fyndet som ändrar allt”. 

Han säger att Ryssland skarpt varnade både Estland och MI6 minst två gånger, den andra gången inte långt före förlisningen.

Sara Hedrenius anser att nya dykningar bör tillåtas vid Estonia – vilket nu är förbjudet på grund av en lag om gravfrid – och att man bör göra en ny oberoende utredning.

– Vi behöver få klarhet. Jag har respekt för gravfriden. Men man kan inte ta döda människor som gisslan för att inte undersöka hur de dog, säger hon i SVT:s Helgstudion. 

Fem avslöjanden i nya dokumentären om Estonia

1. Det finns ett tidigare okänt, 4 x 1,2 meter stort hål i Estonias skrov. Detta kan förklara det snabba sjunkförloppet om vatten också forsade in den vägen.

2. Överlevande berättar att det strömmade in vatten under bildäck – tvärtemot tidigare uppgifter om att vatten kom uppifrån.

3. Brittiska dykare, som fick i uppdrag av svenska regeringen att undersöka Estonia 1994, berättar att det var enkelt att dyka på vraket och att de med lätthet hade kunnat bärga minst 150 kroppar – om de bara fått klartecken. 

4. Överlevande vittnar om att det fanns en militärtransport ombord under katastrofnatten, något som svenska försvaret förnekar. 

5. En brittisk grävande journalist säger att underrättelsetjänster i Sverige, Estland och Storbritannien i samarbete smugglade militärutrustning från Ryssland på Estonia – och att Ryssland varnat dem för att fortsätta verksamheten.

Sammanfattning: Detta vet vi om Estoniakatastrofen

Enligt de officiella siffrorna omkom 852 personer.
Sverige och Finland bistår Estland i ny utredning om Estonia.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.