Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sara Danius hyllas
för sin Nobelklänning

Sara Danius och Per Wästberg dansar i Gyllene salen.

Foto: Fredrik Sandberg/Tt

Sara Danius och Stefan Ingves gör entré i Blå hallen.

Foto: David Sica

"Den här klänningen kan inte en ung flicka bära upp på samma sätt som Sara Danius gör", säger Camilla Thulin om klänningen.

Foto: Jonas Ekströmer/Tt

Sara Danius på middagen i Blå hallen. "Jag tycker att hon var Nobelfestens drottning nummer ett", säger Camilla Thulin.

Foto: Jonas Ekströmer/Tt

Camilla Thulins hyllning till Sara Danius på Instagram.

Svenska Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius har blivit föremål för Nobelfestens stora snackis i sin rödblommiga sidenklänning.

Klänningen är designerad av den svenska designern Pär Engsheden.

– Det blir liksom kungligt. Jag tycker att hon var Nobelfestens drottning nummer ett, säger designern Camilla Thulin.

Svenska Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius gjorde entré på årets Nobelfest i en svart och röd sidenklänning signerad av designern Pär Engsheden som bland annat designerat brudklänningen som kronprinsessan Victoria bar vid sitt bröllop. Han låg även bakom klänningen som prinsessan bar vid Nobelfesten 2011. Modeskaparen Camilla Thulin är förtjust över Sara Danius klädval till årets Nobelfest.

– Det är en klänning som är av yppersta damskrädderiklassen här i Sverige. De har ett gammalt samarbete så det är väldigt roligt att hon anlitar en svensk designer som dessutom är oerhört flott damskräddare och tillskärare. Jag tycker att det var den absolut finaste klänning jag har sett på många år på Nobelfesten, säger Camilla Thulin.

Tidlös klänning

Klänningen som är tillverkad av vävt siden placerar sig i en tidlös kategori med snitt som för tankarna till renässans och gotik.

– Den är gjord speciellt för den här kvinnan och efter hennes smak. Den är klassisk. Det är en som en renässansklänning blandat med lite gotik och lite 1890-tal. Man kan inte sätta den i någon tid mer än att det känns som att den är fruktansvärt modern och det kommer den alltid att göra.

Thulin menar att klänningen sticker ut från övriga kreationer på Nobelfesten och mäter sig med utländska toppdesigners som Alexander McQueen, John Galliano och Jean Paul Gaultier. Samtidigt menar Thulin att klänningen skiljer sig från vad svenska kvinnor traditionellt brukar bära vi den här typen av tillställningar.

– Den svenska kvinnan uttrycker sig inte på det viset som man gärna gör söderut. Den svenska kvinnan uttrycker sig mycket mer modest och det finns en vilja att inte synas och förhäva sig. Men den här klänningen, det var ljuvligt att se och Sara är så vacker själv. Hon gör ett hantverks och modestatement.

Väntat klädval

Klänningen är sydd i ett exklusivt sidentyg med vävda blommor, tillverkat med ett hantverk som enligt Thulin är lika välarbetat utanpå som i fodret. Och Danius val av klänning är inte oväntat för Camilla Thulin.

– Det var fullständigt väntat för mig, för Sara är ingen mellanmjölk. Om du studerar hur Sara ser ut är hon på topp, hon är ingen mellanperson och hon skulle aldrig komma i något som var mellan. Det är roligt att Sara som står mycket i centrum med Nobelpriset i litteratur, också väljer att ta ett kliv fram och inte som den traditionella svenska kvinnan som är uppfostrad att ta ett steg bakåt.

Att klänningen var i ögonfallande håller nog många med om, men något annat som särskiljer klänningen menar Thulin är att den bärs upp bäst av en kvinna i Danius ålder.

– Många av de här söta spetsklänningarna kan både en 80-årig tant och en 19-årig flicka ha. Det är inget fel med det, jag gillar att man kan ha en klänning över alla åldrar. Men den här klänningen kan inte en ung flicka bära upp på samma sätt som Sara Danius gör. Hon är dessutom lång. Det blir liksom kungligt. Jag tycker att hon var Nobelfestens drottning nummer ett, det var en glädje att se.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!