Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sanna kritiserar Åhléns bikinitext: "Det sänder väldigt dåliga signaler"

Sanna reagerade starkt på hur Åhléns riktar sig till kvinnor. Foto: Privat.

Sanna, 30, ville köpa en bikini på nätet.

Men när hon läste hur Åhléns riktar sig till alla kvinnor som vill köpa deras badkläder, kunde hon inte låta bli att reagera. 

– Det är både tröttsamt och ledsamt, säger hon. 

Sanna Öhrn, från Stockholm, letade efter en bikini till stranden och kollade därför utbudet på nätet. 

Men efter att ha läst Åhléns produktbeskrivning hajade hon till. 

– Jag reagerade så klart. Det kändes väldigt omodernt, säger hon. 

Om badkläderna som är riktade till kvinnor skriver butikskedjan: 

– Bikini eller baddräkt? Vi har något för alla, vare sig du vill gömma dig i en strandklänning eller vill visa så mycket som möjligt när du vistas i solen. 

Sanna kollade genast upp hur Åhléns marknadsför badkläder riktade mot män – för att se ifall tonen var densamma. 

Men här låter Åhléns beskrivning helt annorlunda: 

"Vi har badbyxor & badshorts i vårt sortiment året om & de finns i olika storlekar & färger. Välj ut dina favoriter hos oss & hoppa i närmsta plurr!"

Sanna tycker att Åhléns marknadsföring är väldig problematisk. 

– Deras text till kvinnor sänder väldigt dåliga signaler. Det är både tröttsamt och ledsamt att det är på det här sättet, säger hon. 

Foto: Google

Sanna har svårt att se varför Åhléns skulle välja att marknadsföra badkläder olika för kvinnor och män. 

– Det är ju därför jag reagerar. Deras text återspeglar ju en objektivering som finns i samhället, och det känns konstigt, säger hon. 

"Borde skämmas"

På Facebook är fler än Sanna upprörda över hur Åhléns väljer att beskriva badkläderna: 

"Bedrövligt! Jag tänker inte gömma mig i varje fall", skriver en. 

"Osmakligt och helt fel. Ni talar om för oss kvinnor att kvinnokroppen är något att skämmas över, eller något vi ska visa upp. Vilka fina alternativ ni ger oss. Men är du shortsbärare (oftast män). Då är det bara att hoppa i närmsta plurr. Fan vad arg jag blir. Ni borde skämmas", instämmer en annan. 

Ska se över marknadsföringen

Weronica Nilsson, som är PR- och kommunikationschef på Åhléns, säger att de alltid strävar efter att vara medvetna i sin kommunikation. 

– För oss är det viktigt att vi inte uttrycker oss stereotypt om till exempel kön, ålder eller bakgrund. Men i detta fall har vi inte nått hela vägen fram, säger hon och fortsätter: 

– Vi tycker det är viktigt att våra kunder känner sig inkluderade hos oss, och då finns det bättre sätt att uttrycka sig på.

Enligt Weronica Nilsson håller Åhléns just nu på att se över och ändra i beskrivningen av badkläderna. 

– Vi är glada för att våra kloka kunder hör av sig och gör oss uppmärksamma på hur vi uttrycker oss så att vi kan bli bättre, säger hon. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.