Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Samtal med Telenor-säljare gör nätsuccé

Ett inte helt lyckat säljsamtal från en Telenor-återförsäljare har på bara ett dygn spridits på Facebook och fått över 110 000 gillningar och mängder med kommentarer.

Samtalet har snabbt blivit en snackis på sociala medier, uppmärksammar Resumé.

– Det är en jätteutmaning som är helt ny och som blir svår för företag att hantera. Företagen är på medborgarnas planhalva, säger Emanuel Karlsten, journalist och konsult inom sociala medier.

På tisdagen lades ett samtal från en Telenor-säljare ut på Facebook. På ett dygn hade 110 000 personer gillat inlägget, skriver Resume.

Inte särskilt bra reklam för företaget, kan tyckas.

– Det händer ganska många företag, säger Andreas Hamrin, presschef för Telenor till Expressen.se.

– Utgångspunkten är så klart att vi vill ha 100 procent nöjda kunder. Men för att vi ska kunna få det måste kunderna ha möjlighet att uttrycka kritik. Och vi ska göra vårt bästa för att lyssna på den kritiken.

"Tendens att spridas"

Hemrin säger att Telenor läser alla inlägg och försöker förklara för kunderna varför de gör på ett visst sätt.

– Och när vi har gjort fel försöker vi vara väldigt snabba på att rätta det.

Emanuel Karlsten berättar att det skedde en stor förändring i början sommaren när Facebook gjorde det synligt för Facebook-användare att se vad ens vänner gillar för inlägg.

– Det har gjort att saker har en tendens att spridas, till exempel dyker inlägget på Telenors sida upp i mitt nyhetsflöde om någon av mina vänner gillar det. Och om jag då gillar inlägget så sprider jag det vidare i min tur.

- Jag skulle säga att spridningen därmed har ökar flera hundra procent i och med att Facebook gjorde detta synligt.

Det är inte bara Telenor som råkat ut för att dålig publicitet sprids på Facebook. Till exempel råkade Lindex och Telia ut för samma sak i somras.

– Det udda i den här sortens publicitet är att det blir svårt för företag att själva att nå ut med sin information, med sin ursäkt, säger han och fortsätter:

- Det är en jätteutmaning som är helt ny och som blir svår för företag att hantera. Som också påminner en om svårigheten när man ger sig ut i sociala medier. Företagen är på medborgarnas planhalva.

"Jobbar med det"

– Man kan känna sig maktlös när man ringer en kundtjänst, men genom att lägga ut det på till exempel Facebook så får man som liten aktör makt och kan säga ifrån.

Angående det specifika samtalet som lades ut på Facebook i går säger Andreas Hamrin att kunderna ska bli bemötta på ett korrekt sätt.

– De ska uppleva att även om de inte är intresserade av erbjudandet i sig så att samtalet genomfördes på ett korrekt och schyst sätt.

– Det är något som vi jobbar hela tiden med. Men det så klart, en sådan här händelse aktualiserar behovet av att göra det ännu en gång till.

Inlägget togs i går bort från Telenors Facebook-sida, enligt Telenor på grund av att Facebook trodde att det var spam på grund av den höga aktiviteten. När Telenor upptäckte detta publicerades inlägget åter.