Reklamen i tunnelbanan i Stockholm har blivit rejält omdiskuterad de senaste dagarna. Nu har sajten "Bevara äktenskapet" hackats. Foto: Channel Clear
Reklamen i tunnelbanan i Stockholm har blivit rejält omdiskuterad de senaste dagarna. Nu har sajten "Bevara äktenskapet" hackats. Foto: Channel Clear

Sajten "Bevara äktenskapet" hackad

Publicerad
Uppdaterad
Sajten för "Bevara äktenskapet", som kämpar mot homoäktenskap, har hackats.
- Jag är bekymrad för de demokratiska förutsättningarna i landet, säger Stefan Gustavsson vid Evangeliska Alliansen, som ligger bakom kampanjen.
Nu polisanmäls angreppet.
Kampanjen ”Bevara äktenskapet”, som är mot könsneutrala äktenskap och är riktad mot moderaternas partistämma, har kritiserats starkt för sina affischer med texten ”mamma, pappa, barn”.
Sent på tisdagskvällen hackades kampanjens sajt.
- Det är odemokratiskt, säger Stefan Gustavsson, generalsekreterare för Evangeliska Alliansen som ligger bakom kampanjen.

"Jag är bekymrad"

- Det är organiserat när man river ner våra annonser och nu har man också hackat vår sajt. Jag är bekymrad för de demokratiska förutsättningarna i landet, säger Stefan Gustavsson.
Sedan kampanjen drog i gång har Evangeliska Alliansen inte bara utsatts för sabotage, utan också mottagit hot.
- Det har kommit mycket hatmejl och vi har fått en del telefonsamtal vi helst skulle ha varit utan, säger Stefan Gustavsson.
Sabotaget av sajten, som beräknas vara uppe igen under onsdagen, ska nu polisanmälas.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag