Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sågad polisserie pumpar ut nya inlägg efter pausen

Följ senaste nytt i Expressen TV.
Serien har fått mycket kritik sedan den började sändas.
Foto: Polisen
Polisen hårdsatsar på Instagramserien med reklampelare och annonser.
Foto: Läsarbild
Realityserien ”Ingripandepoliserna” har tagits fram av polisens kommunikationsavdelning för att locka unga till polisutbildningen.
Foto: Polisen / Polisen
Advokaten Emma Persson är starkt kritisk till vissa av klippen i Ingripandepoliserna.
Foto: Advokatbyrån Emma Persson AB

Polisens realityserie ”Ingripandepoliserna” har mött kraftig kritik sedan den började sändas på Instagram och togs under någon dag bort från polisens sociala medieplattformar. 

Sedan dess pumpas nya inlägg ut – och serien sågas på nytt.  

– Jag läste att det här kostar 3 miljoner kronor. Det kan de lägga på att beivra och lösa brott i stället, säger Emma Persson, advokat. 

Polisens realityserie Ingripandepoliserna togs bort från myndighetens sociala mediekanaler den 26 november, tre dagar efter lanseringen. 

Detta efter omfattande kritik. Expressens kriminalkrönikör Fredrik Sjöshult beskrev satsningen som ”ett rejält klavertramp”, med bilder på skrattande poliser som varvades med ingripanden där en misstänkts barn i ett av fallen hörs ropa ”pappa” i bakgrunden. 

”Väldigt roligt att filmerna fått stor respons”, kommenterade en pressekreterare kritiken. 

Polisforskaren: ”Ger en skev bild av vad yrket innebär”

Myndigheten fick sedan radera två avsnitt som riskerade att bryta mot förundersökningssekretessen. 

Samtidigt kritiserades formatet av polisforskaren Stefan Holgersson för att den inte innehåller något av det pappersarbete som även ingripandepoliser får ägna sig åt. 

– Om man ska locka så kanske man vill visa den här bilden, men det får också baksidan att man ger en skev bild av vad yrket innebär, sa Stefan Holgersson till SVT Nyheter.  

Efter den dagslånga pausen aktiverades dock Ingripandepoliserna på nytt, och har den senaste veckan publicerat så gott som dagliga inlägg på Instagramkontot. 

Och kritiken har inte låtit vänta på sig. 

Nya klippen kritiseras: ”Lyser och filmar in i lägenhet”

”Nu har Ingripandepoliserna lagt upp film på sin story när de konfronterar en de misstänker ska köpa cannabis samt när de lyser och filmar in i en lägenhet. Det är så gränslöst och saknar dessutom lagstöd”, skriver advokaten Emma Persson på Twitter. 

https://twitter.com/AdvokatEmma/status/1334819847096643591

Hon menar att filmandet bryter mot bestämmelser i Rättegångsbalken såväl som mot beslut av Justitieombudsmannen, JO. 

– Du får filma demonstrationer och liknande på allmän plats. Men du får inte filma på det här sättet i samband med ett ingripande. JO har uttalat sig om att även om det finns ett medgivande så är det väldigt tveksamt om det räcker juridiskt. Eftersom man som allmänhet befinner sig i ett sådant underläge gentemot polisen, säger Emma Persson. 

Hon anser att polisens satsning på sociala medier har lett till en amerikanisering av hur yrket skildras. 

– Jag tycker de ska fokusera på sitt huvuduppdrag. Jag läste att det här kostar 3 miljoner kronor, det kan de lägga på att beivra och lösa brott i stället. 

Men behöver inte polisen locka ungdomar som är vana vid Instagram- och influencerkulturen till polisutbildningen? 

– Man kan ju inte göra något som saknar lagstöd. Om man vill ägna sig åt instagrammande, jobba med medier eller vara en influencer, då får man väl göra det och inte bli polis. Polis är ett seriöst yrke där man inte kan kränka enskildas integritet, säger Emma Persson. 

Max V Karlsson, ledarskribent på Dagens ETC kallar serien för ett ”prakthaveri”. 

Han beskriver bland annat hur glada poliser hittar en avliden kvinna som bärs ut på bår från sin lägenhet. Tittarna får se hennes hund, som enligt Max V Karlsson har ett speciellt utseende som kvinnans anhöriga kommer känna igen ”utan problem”. 

”Här blir det tydligt att polisen i sitt användande av sociala medier beter sig på ett sätt som ingen annan myndighet skulle komma undan med. Kronofogden kan inte göra reality-tv om när de utför vräkningar, och socialen kommer inte att lägga upp klipp när heroiska socialsekreterare omhändertar barn”, skriver han i en ledarkrönika

Syftet med serien: Locka unga att bli poliser

Realityserien har tagits fram av polisens kommunikationsavdelning för att locka unga till polisutbildningen. Den har lanserats stort genom reklampelare och köpt annonsering.

När Expressen ringer polisens nationella mediecenter för kommentarer kring serien blir beskedet att det får vänta till måndag eftersom mediecentret bara svarar på akuta frågor under helgerna.  

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.