Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sabunis utspel skakar om samarbetet med regeringen

Nyamko Sabuni gästade Malou på tisdagen.
L-ledaren Nyamko Sabuni.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT NYHETSBYRÅN
MP:s språkrör Isabella Lövin.Foto: PONTUS LUNDAHL / TT NYHETSBYRÅN
C-ledaren Annie Lööf.Foto: TOMMY PEDERSEN / TT NYHETSBYRÅN

Samarbetet mellan S, C, L och MP kan vara på väg in i sin första allvarliga kris efter ett utspel av Nyamko Sabuni.

Det var i en intervju i Dagens industri som L-ledaren i princip dödförklarade satsningen på nya snabbtåg, och gjorde klart att investeringen bara kan bli verklighet om Moderaterna – som säger bestämt nej – är med på uppgörelsen.

Utspelet från Sabuni har skapat stor irritation inom både Centern och Miljöpartiet, och enligt vad Expressen erfar kräver nu MP att Sabuni backar. Annars hotas hela samarbetet, enligt partiet.

– Det finns inget som helst utrymme för L att dra tillbaka sitt stöd för nya stambanor om man vill behålla samarbetet, säger en tung MP-källa.

Satsningen på nya stambanor för höghastighetståg mellan Sveriges tre största städer beräknas kosta över 200 miljarder kronor och var det i särklass största och mest kostsamma löftet i januariavtalet mellan S, C, L och MP.

För Miljöpartiet var det också ett av partiets absolut viktigaste krav i regeringsförhandlingarna, och i januariavtalet står det uttryckligen att stambanorna ”ska färdigställas”. De var något som statsminister Stefan Löfven också upprepade i sin regeringsförklaring så sent som för några veckor sedan. 

Men i en stor intervju i Dagens industri förra veckan krävde Liberalernas ledare Nyamko Sabuni att Moderaterna är med på en uppgörelse om stambanorna för att projektet ska bli verklighet, något M-ledningen säger bestämt nej till. 

– Ska vi hitta en finansieringsmodell så måste Moderaterna vara med på det, sa Sabuni till Di. 

Hon underkände också själva motiven till satsningen på höghastighetsjärnvägen.

– Om klimatfrågan är akut, så är inte det här lösningen. Det kommer snarare öka utsläppen.

Stor irritation i MP och C

Utspelet skapade omgående stor irritation inom både Centern och Miljöpartiet, och snabbtågsfrågan skakar nu om januarisamarbetet.

– För oss var det en väldigt viktig del av januariavtalet att alla partierna stod bakom höghastighetsbanorna. Och den punkten i avtalet är glasklar. Det står rakt ut att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas, säger en hög företrädare i MP.

I Miljöpartiet, där man än så länge inte öppet kommenterat frågan, gör man klart att Sabuni – om hon menade vad hon sa – kommer tvingas backa. För att ge Moderaterna vetorätt över snabbtågen är uteslutet, enligt höga företrädare i Miljöpartiet som Expressen talat med.

– Det finns inget stöd för det i januariavtalet. Och det finns inget som helst utrymme för L att dra tillbaka sitt stöd för nya stambanor om man vill behålla samarbetet.

Från S tonar man ned dramatiken i Sabunis utspel. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth har i grunden samma uppfattning som MP: Moderaternas ställningstagande kommer inte avgöra frågan.

– Jag har för avsikt att bjuda in Moderaterna och tycker det vore bra med en bred uppslutning bakom ett av de största industriella projekten någonsin. Jag tolkar det som att det har varit utgångspunkten för Liberalerna också. Men man kan inte kräva att något annat parti ska vara med, säger Tomas Eneroth.

– Jag hoppas att Moderaterna ändrar sig. Men Moderaternas ovilja att delta i processen kan inte vara något som hindrar ett beslut om nya stambanor.

L: Finns stöd i avtalet

Expressen har utan framgång sökt Nyamko Sabuni för en kommentar. Men enligt hennes pressekreterare står hon fast vid vad hon sagt, och man hävdar också – till skillnad från Miljöpartiet – att det finns stöd för Liberalernas linje i januariavtalet. Och man hänvisar till följande formulering i avtalet:

”Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet.”

Inom kort ska samtal också inledas mellan sju av riksdagens partier – alltså alla utom SD – för att diskutera finansieringen av stambanorna.

Moderaterna kommer att bjudas in, men partiets ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson har gjort klart att partiet inte ens tänker dyka upp.

– Jag ser ingen anledning att gå till samtal när vi har bestämt oss, säger Elisabeth Svantesson till Di.

– Vi säger nej till de här höghastighetsbanorna.

Om inte Liberalerna backar kommer det enligt MP få ”mycket stora” konsekvenser, och ytterst hotar en regeringskris.

Att man gör olika tolkningar av skrivningarna i januariavtalet – som det hela i grunden handlar om – är i sig inget nytt, men en faktor som gör det nu uppblossande grälet extra känsligt är att både MP och L är hårt pressade av svaga opinionssiffror. Det gör insatsen högre. Och att MP skulle backa i sin egen profilfråga framstår inte som sannolikt i dagsläget.

Het politisk fråga om nya snabbtåg

■ Frågan om att bygga nya stambanor för höghastighetståg har debatterats länge. 

■ Inför valet 2014 var det ett av alliansens viktigaste vallöften. Sedan dess har både M och L svängt och tagit ställning emot.

■ Istället tog MP och S över frågan, och att de nya stambanorna ska byggas är en av punkterna i januariavtalet mellan S, C, L och MP. Så här står det i avtalet:

Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. (…) Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet.

■ Projektet beräknas kosta minst 200 miljarder kronor och hur det ska finansieras är ännu oklart. Inom kort ska samtal om detta återupptas i riksdagen.

Sabunis utspel skakar om samarbetet med regeringen.