Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så vill Lööf locka över M om snabbtågen

C-ledaren Annie Lööf vill nu försöka få mer M i överenskommelsen om höghastighetståg igen.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Per Bolund sågar Annie Lööfs förhandlingsutspel.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Så här ska de planerade banorna för höghastighetståg dras, enligt planen.Foto: ALEXANDER JARTSEV
Ulf Kristersson och M har backat från överenskommelsen om utbyggnad av stambanor för höghastighetståg. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Nu vill C-ledaren Annie Lööf bjuda in M till förhandlingsbordet för att försöka få deras stöd i tågfrågan – och hon är beredd att ge dem en av deras stora profilfrågor.

– Moderaterna har under lång tid velat se en utbyggnad av Arlanda flygplats, säger Annie Lööf till Dagens Nyheter, DN

Men Miljöpartiets språkrör Per Bolund vägrar ge efter i flygplatsfrågan. 

– Att satsa ännu mer på flyg är inte en acceptabel väg att gå om vi tar klimatkrisen på allvar, säger han. 

Efter att tidigare ha stött en utbyggnad av stambanor för höghastighetståg, som ska knyta ihop storstadsregionerna, har de tidigare allianspartierna Moderaterna och Kristdemokraterna backat från frågan. 

Liberalerna har sagt att de endast stöder utbyggnaden om M ändrar sig och säger ja. 

Därför är det en nyckelfråga för C-ledaren Annie Lööf att få med M på tåguppgörelsen. 

Annie Lööfs lockrop till Moderaterna

Och hon är beredd att locka över dem med två av deras största profilfrågor inom infrastruktur. 

– Regeringen och Centerpartiet vill se nya stambanor. Moderaterna har under lång tid velat se en utbyggnad av Arlanda flygplats men också trafikleden Östlig förbindelse i Stockholm som man har drivit under decennier. Vi vill hitta lösningar som gör att vi kan få acceptans i alla läger. Jag hoppas att fler infrastrukturprojekt skulle göra att fler partier kan ställa sig bakom detta, säger Annie Lööf till DN

Per Bolund sågar Annie Lööfs förhandlingsutspel. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Miljöpartiets språkrör Per Bolund sågar dock Annie Lööfs förhandlingsförslag. 

– Att bygga en till motorväg rakt in i Stockholm och att satsa ännu mer på flyg är inte en acceptabel väg att gå om vi tar klimatkrisen på allvar. Det är inte rimligt att bygga på sätt som kommer öka utsläppen bara för att få moderaterna att sätta sig vid förhandlingsbordet, säger han till Expressen. 

Överenskommelsen om stambanorna för höghastighetståg rör ett gigantiskt projekt som kommer pågå i decennier framöver, därför är Annie Lööf mån om att få till en bred majoritet. 

Så här ska de planerade banorna för höghastighetståg dras, enligt planen. Foto: ALEXANDER JARTSEV

Elisabeth Svantesson, M:s ekonomisk talesperson, har motiverat beslutet med att utbyggnaden som enligt Trafikverket skulle kosta minst 230 miljarder kronor är för kostsam och att investeringar i välfärden är viktigare. 

KD om kostnaderna: ”Rent ut sagt brutala”

Efter M:s besked i juni backade även KD i november från den planerade storsatsningen. 

– Höghastighetsjärnvägens investeringskostnader är rent ut sagt brutala, sa Sara Skyttedal (KD) som företrädde partistyrelsen i frågan. 

Under torsdagen rekommenderade Riksrevisionen att processen stoppas och att andra alternativ övervägs, på grund av de enorma kostnaderna. 

Samtidigt verkar intresset för att driva på i förhandlingar och nå en bred överenskommelse om höghastighetsspåren milt.

Annie Lööf riktar kritik mot infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) eftersom han inte har fått till nya förhandlingar mellan de sju partier som tidigare ingick i överenskommelsen.

– Vi är i november och ännu har det inte bjudits in till några samtal för att få på plats en stabil majoritet. Det är viktigt regeringen gör det nu. Vi behöver ta ansvar och ro det här i hamn, säger hon till DN