Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Transportstyrelsen straffade anställda som larmade

David Heed, som jobbar med IT-säkerhet på Transportstyrelsen, försökte hindra IT-skandalen. Efteråt fick han dåligt lönepåslag jämfört med andra. Foto: SVT
Transportstyrelsen bedriver nu ett "omfattande arbete" för att komma tillrätta med IT-bristerna efter skandalen, enligt generaldirektören Jonas Bjelfvenstam Foto: ARI LUOSTARINEN / TT NYHETSBYRÅN

Flera personer vid Transportstyrelsen var kritiska till lagbrotten och de bristfälliga säkerhetskontrollerna av utländsk personal. Men personer som "obstruerade" blev bestraffade.

IT-säkerhetsexperten David Heed fick sämre lönepåslag än andra, och internrevisorn Annette Olofsson fick inte rekrytera en vikarie på flera månader trots att arbetssituationen var "extremt tuff".

Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren har fått sparken. Statsministern har anmälts till konstitutionsutskottet, och hela tiden rapporteras om känsliga uppgifter som kan ha läckts till utlandet. 

2015 bytte Transportstyrelsen IT-leverantör till IBM, med elva olika dotterbolag i utlandet. För att hantera Transportstyrelsens register krävdes att teknikerna skulle säkerhetsprövas, vilket aldrig skedde.

Under torsdagen träffades infrastrukturministern Anna Johansson, företrädare för Transportstyrelsen och Säkerhetspolisen riksdagens transport- och försvarsutskott med anledning av IT-skandalen. Foto: ARI LUOSTARINEN / TT NYHETSBYRÅN

Flera personer inom Transportstyrelsen var kritiska till hur arbetet med den nya leverantören genomfördes.

 

LÄS MER: Sex frågor och svar om IT-skandalen 

 

Berättat om "trassel"

En av dem var David Heed, vid IT-säkerhetsområdet, som för Säpo har berättat att det var "trassel" med IBM:s personal från Serbien, Tjeckien och Rumänien. Akter från personer som sökt behörighet till systemet från länderna låg på hans bord. Och högen byggdes på eftersom han skulle attestera dem. Men han vägrade att attestera fram till att bland annat chefer började trycka på. David Heed sa även till chefen att "man skulle bryta mot lagen om man fortsatte", enligt Säpos förundersökning som Expressen tagit del av. 

Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren har fått sparken. Statsministern har anmälts till konstitutionsutskottet, och hela tiden rapporteras om känsliga uppgifter som kan ha läckts till utlandet. Foto: TOBIAS HOLMQVIST/SVT

På frågan om han utsatts för problem sedan han "obstruerat", svarade han enligt Säpos protokoll att han "fått ett dåligt lönepåslag jämfört med andra". Han vill inte kommentera det i efterhand när Expressen kontaktar honom:

– Jag har bytt tjänst och då fått marknadsmässig lön, men jag är inte ute efter att skada arbetsgivarens rykte, säger Heed som numera jobbar på strategisk nivå inom Transportstyrelsen.

Gjorde avsteg från lagen

Han sökte ny tjänst och ville bort från den delen av myndigheten.

Då internrevisorn Annette Olofsson fick uppgifter om att dåvarande generaldirektören Maria Ågren beslutat att göra avsteg från svensk lag, försökte hon föra fram det till styrelsen, vilket framgår av Säpos förundersökning.

– Ja som framgår av förundersökningsmaterialet har jag blivit kontaktad av medarbetare som har noterat det här och försökt stoppa att det begås brott mot lagar. Det har varit jobbigt att göra mitt jobb i den situation som varit, säger Olofsson på fredagen.

 

LÄS MER: Hon blir ny ordförande i Transportstyrelsen

 

Tog inte frågan på allvar

För hon fick uppfattningen att styrelsens ordförande Rolf Annerberg "inte tog frågan på något större allvar". Han blev även irriterad. Det framgår också i Säpos utredning. Dessutom berättade hon för polisen att styrelsen själv inte var säkerhetskontrollerad.

Turerna har varit många runt Transportstyrelsen den senaste tiden. Den 18 juli höll infrastrukturministern Anna Johansson en pressträff för att bland annat berätta om Transportstyrelsens ordförandens avgång. Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Hon berättade dessutom att hennes arbetssituation under hösten 2015 var "extremt tuff". Vidare fick alla andra chefer rekrytera vikarier, förutom revisorn. Trots att hon "stod utan personal och hade en enorm arbetsbörda". Först efter flera månader fick hon rekrytera en vikarie, enligt Säpos utredningsmaterial.

Mestadels ensam

– Ja det handlade om internrevisionens situation. Jag har mestadels varit ensam på min funktion sedan jag började på myndigheten och det kan vara tufft att vara ensam i en sådan typ av uppdrag, säger Annette Olofsson på fredagen.

När du hade kontakt med Rolf Annerberg i frågan om avstegen fick du uppfattningen att han inte tog frågan på något större allvar och att han blev irriterad. Kan det ha gjort att det dröjde med att du fick rekrytera en vikarie?

– Jag kan inte kommentera det.

 

LÄS MER: Svenska stridspiloters adresser hotade i läckan 

 

"Trodde aldrig det skulle gå så långt"

En annan person vid IT har beskrivit förfarandet vid Transportstyrelsen som en "jättesoppa", enligt förundersökningen.

– Jag är rätt mållös, säger David Heed om IT-affärens omfattning.

Hade du anat dessa proportioner?

– Nej, jag trodde aldrig att det skulle gå så långt.

Transportstyrelsen bedriver nu ett "omfattande arbete" för att komma tillrätta med IT-bristerna, enligt generaldirektören Jonas Bjelfvenstam.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!