Från den första december blir cigarettpaketen i Australien likadana allihop: olivgröna, utan tillverkarens egen logga och försedda med skrämmande bilder av tobakens skadeverkningar. Varningarna på paketen ska täcka 75 procent av framsidan och 90 procent av baksidan.
Landets högsta domstol beslöt på onsdagen att godkänna de nya tuffa marknadsföringslagarna, och avslog därmed klagomålet från tobaksgiganter som Philip Morris och Imperial Tobacco som hävdat att lagen strider mot konstitutionen.
Kan besegras
Australiens justitieminister Nicolas Roxon prisade domstolsbeslutet:
– Budskapet till resten av världen är att tobaksjättarna kan utmanas och besegras, sade Roxon, som när hon var tio år gammal såg sin rökande far dö i cancer.
– Utan modiga regeringar som är villiga att ta fajten med tobaksindustrin, skulle de fortfarande ha fått oss att tro att tobak varken är skadligt eller beroendeframkallande.
Lagen är ett hårt slag mot tobaksbranschen, och kan få spridning. Länder som Storbritannien, Norge och Indien har följt reformen noga, och funderar på liknande åtgärder. Tobaksjättarna oroar sig framför allt för att tillväxtmarknader som Brasilien, Ryssland och Indonesien också ska följa efter.
Sverige följer
Maria Larsson, barn- och äldreminister som även är ansvarig för drogförebyggande arbete, säger till TT att en liknande lag inte är aktuell i Sverige just nu, men att man kommer följa resultaten av lagändringen i Australien.
Den australiska lagen kan fortfarande stöta på patrull – Ukraina, Honduras och Dominikanska republiken har klagat hos Världshandelsorganisationen WTO om att lagen innebär orättvisa handelsbegränsningar.