Nyheten slog ner som en bomb.
En ny typ av bedrägeri förbluffade polisen under helgen, då flera personer hörde av sig om ett misstänkt bluffsamtal.
– De har först hört en mansröst och sedan en kvinna i bakgrunden som verkar befinna sig i någon sorts nödsituation. Samtalet har sedan avbrutits och i telefonen har ett telefonnummer med landsnummer 242 för Kongo visats, sa Sven-Erik Olsson, polisens pressinformatör på lördagen.
"Inte nya samtal"
När då personerna ringer tillbaka till samma telefonnummer debiteras en stor kostnad på deras telefon.
Flera telefonbolag ryckte in och spärrade samtliga nummer av den typen med landsnummer 242 och operatören Tre, som har haft ett större antal drabbade kunder, säger att strömmen av drabbade personer har stannat av på måndagsmorgonen.
– Det är fortfarande de som är oroliga efter att ha ringt upp när de sett att de haft ett missat samtal. Men vi har inte fått in några rapporter om nya samtal, säger Erik Hörnfeldt, presschef för Tre.
Och under måndagen kom också beskedet kring den ungefärliga summan som dragits hos kunderna.
– Det rör sig om ungefär 20 000 kunder, 25 000 samtal och ungefär 300 000 kronor totalt, säger Erik Hörnfeldt.
Vill återbetala kunder
Den person som har ringt detta nummer mest, hade försökt 20 gånger och ännu är det oklart vilka de största utbetalade belopp är. Däremot räknar man på ungefär 10 till 15 kronor per person.
– Det är om man räknar grovt, något som är ganska skönt för kunderna som kanske har oroat sig om betydligt större summor, säger Erik Hörnfeldt.
Tidigare har Telekområdgivarna berättat att de drabbade inte har någon juridisk rätt till ersättning, men Erik Hörnfeldt menar att man jobbar för att deras kunder inte ska behöva betala bluffräkningarna.
– Vi kan inte lova något förstås, men vi jobbar på att ingen ska behöva betala dessa räkningar, säger han.
Tre tar inte extraavgifter
Erik Hörnfeldt vet ännu inte om de kan stoppa betalningarna till den mellanhand som tar betalt åt den kenyanska operatören.
– Men om vi blir tvungna att debitera kunderna så kommer vi inte att lägga på några egna kostnader. Tre kommer inte att tjäna pengar på de här samtalen, säger han.
Sedan operatörerna systematiskt blockerade nya inkommande bluffnummer har samtalen sedan ett dygn helt upphört. Som värst var det på söndagsmorgonen då 700 samtal i minuten inkom till bara operatören Tre.
För framtiden tipsar Erik Hörnfeldt om appar där det syns tydligt var numret kommer ifrån och där skumma nummer kan blockeras.
– Under de senaste 10-15 åren har vi fått lära oss hur vi upptäcker spam och lurendrejerier via mejl. Och nu håller vi på att lära oss det även för telefoner, säger han.
Marcus Haglund, informationsansvarig på Telia, skriver i ett mejl till Expressen.se att den aktuella nummerserien från Kongo sedan tidigare har blockerats för utgående samtal:
"Våra kunder kan ha blivit uppringda av dessa nummer, men ska inte kunna ringa upp det och kopplas fram".