Metro har ringt till kundservice på fyra stora svenska myndigheter – Försäkringskassan, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Centrala studiestödsnämnden – under tre dagar.
Metro ställde sig i kö för att försöka få svar på en av de vanligaste frågorna till myndigheten. Ändå blev väntetiden lång.
Försäkringskassan hade längst väntetid. Metro ringde myndigheterna tre dagar och snittiden att vänta låg på 58 minuter hos Försäkringskassan. Som längst var kön en timme och 20 minuter.
– Det går ju väldigt upp och ner hos oss och det kan variera beroende på när man ringer på dagen. Vi har en snittid på 20 minuter men det kan vara längre kötider vissa tidpunkter, säger Elisabeth Hultengren, chef på kundcenter på Försäkringskassan till Metro.
Tipset: Undvik början på veckan
Vill du få så kort väntetid som möjligt hos Försäkringskassan är tipset att undvika början på veckan och i stället ringa under fredagskvällar och helger.
Näst längst tid tog det hos Skatteverket, som mest 17 minuter vid ett tillfälle, följt av Arbetsförmedlingen på 9 minuter. Hos CSN gick det snabbast, där var kötiden aldrig över 2 minuter, skriver Metro.