Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så lång är väntetiden hos myndigheterna

Försäkringskassan hade längst väntetid av de myndigheter som Metro ringde i sin granskning. Snittiden att vänta låg på 58 minuter hos Försäkringskassan.

Foto: Stefan Söderström
Tidningen Metro har granskat väntetiden hos myndigheters kundcenter. Näst längst väntetid tog det hos Skatteverket, som mest 17 minuter vid ett tillfälle. Foto: Thomas Engstrom

Det varierar stort när det gäller väntetiden hos myndigheters kundcenter.

Hos Försäkringskassan kan man få vänta i telefon i 58 minuter, enligt Metros granskning.

Metro har ringt till kundservice på fyra stora svenska myndigheter – Försäkringskassan, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Centrala studiestödsnämnden – under tre dagar.

Metro ställde sig i kö för att försöka få svar på en av de vanligaste frågorna till myndigheten. Ändå blev väntetiden lång.

Försäkringskassan hade längst väntetid. Metro ringde myndigheterna tre dagar och snittiden att vänta låg på 58 minuter hos Försäkringskassan. Som längst var kön en timme och 20 minuter.

– Det går ju väldigt upp och ner hos oss och det kan variera beroende på när man ringer på dagen. Vi har en snittid på 20 minuter men det kan vara längre kötider vissa tidpunkter, säger Elisabeth Hultengren, chef på kundcenter på Försäkringskassan till Metro.

Tipset: Undvik början på veckan

Vill du få så kort väntetid som möjligt hos Försäkringskassan är tipset att undvika början på veckan och i stället ringa under fredagskvällar och helger.

Näst längst tid tog det hos Skatteverket, som mest 17 minuter vid ett tillfälle, följt av Arbetsförmedlingen på 9 minuter. Hos CSN gick det snabbast, där var kötiden aldrig över 2 minuter, skriver Metro.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!