Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så klarade Stockholm att röja snön i dag

Jämfört med snöovädret, som drabbade staden 8-9 november förra året, har Stockholm kommit lindrigt undan det senaste dygnet.
Foto: Johan Nilsson / Tt / TT NYHETSBYRÅN
Trafikkontorets pressansvarige, Anders Porelius, är nöjd med hur snöröjningen har sköts det senaste dygnet.
Foto: Fredrik Sandberg/Tt / TT NYHETSBYRÅN
<p>En man skottade snö i morse.</p>
Foto: Fredrik Sandberg/Tt / TT NYHETSBYRÅN

Snön faller, men inte trafikkontoret i Stockholm med den – den här gången.

Jämfört med snöovädret, som drabbade staden 8-9 november förra året, har Stockholm kommit lindrigt undan det senaste dygnet.

– Vi har verkligen varit på tå nu, säger Anders Porelius, trafikkontorets pressansvarige.

Det föll 20 centimeter snö över Stockholmsområdet under natten till onsdagen.

Snöfallet drog bort söderut under morgonen, och har följts av mycket moln och snöbyar – främst vid Upplandskusten och två–sex minusgrader.

Jämfört med hur det var för knappt två månader sedan, rör det sig nu om rena västanfläkten.

Då, 8-9 november, föll det 40 centimeter snö på ett dygn över Stockholm – det kraftigast snöfallet på 111 år, enligt SMHI. Och alltså den dubbla mängden jämfört med det senaste dygnet.

Den ovanligt stora snömängden i november orsakade ett ansträngt trafikläge runtom hela Stockholm.

I början på november föll dubbelt så mycket snö – och då var det stora problem med snöröjningen.
Foto: Anders Wiklund/Tt / TT NYHETSBYRÅN

Den långsamma och även bristfälliga snöröjningen, och halkbekämpningen fick då mycket kritik.

– Om man på Hötorget lagt all snö som vi fick forsla bort med lastbilar hade det blivit en hög med en höjd på 200 meter, förklarade trafikdirektören Jonas Eliasson senare på en presskonferens.

Närmare 10 000 lastbilslass med snö kördes bort under veckan som följde – en nio mil lång lastbilskö om man ställt alla bilarna efter varandra.


LÄS MER: Så ska Stockholms stad undvika snökaos


Det lär inte bli frågan om den mängden snö den här gången.

Långt därifrån.

”Är en stor skillnad”

Trafikkontorets pressansvarige, Anders Porelius, är nöjd med hur snöröjningen har sköts det senaste dygnet.

Och framför allt glad över att snön föll på kvällen och natten.

– Det har gjort att vi haft mycket lättare att ta oss fram. Och i övrigt är det stor skillnad av några olika orsaker, säger Porelius.

Han förklarar snömängden nu bara är hälften jämfört med senast, och att man inte tvingats att ge sig ut och slåss med annan trafik.

– Vi har kommit fram med våra snöröjningsfordon. Det har varit mycket lättare nu, förklarar Porelius.

Snöröjning i november.
Foto: Anders Wiklund/Tt / TT NYHETSBYRÅN

Hur skulle du vilja sammanfatta snöröjningen?

– Den har gått bra. Vi har skottat innerstan två gånger i natt. Vi går efter en prioriteringsordning; vi måste börja någonstans och vi måste sluta någonstans. Det innebär att vi skottar hela tiden, men de minsta gatorna, de så kallade stickgatorna, inte blir röjda lika snabbt som vissa huvudstråk som vi prioriterar för bussar och uttryckningsfordon.

Även de mindre gatorna

– Nu under eftermiddagen har vi dock kommit fram även till de mindre gatorna. Sedan vidtar den så kallade utlastningen, det vill säga att vi lastar lastbil på lastbil och tömmer innerstans snö ut i sjötipparna. Detta för om det blir mer snö i helgen, så har vi ytor att lägga den nya snön på.

När skulle du säga att snöröjningen är över för den här gången?

– Vid förra snöfallet sa vi att det tar en vecka. Men nu har vi sett märkbara effekter direkt genom att vi har kunnat hålla huvudstråken fria. Dessutom har vi sett till att cykelstråken har god framkomlighet. Även om det blåst igen en del. Sådana är naturens krafter, och det blir ett annat läge i staden när det snöar.

Smolk i bägaren – trots allt

Porelius erkänner dock att det finns en del smolk i bägaren.

– Jag tänker på Norrmalm, där vi haft problem med övergångsställen. När vi plogar ska dessa skrapas, och man ska ta bort snön. Det har inte varit optimalt där, och vi har varit tvungna att gå tillbaka och fixa det.

– Sedan har vi haft några mindre maskinbrott i Hammarby sjöstad. Där gick två maskiner sönder, och vi fick ersätta dem.



◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.