Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så kan TV4-miljarderna förändra koncernen Bonnier

Bonnier Broadcasting, där TV4, C More och den finska motsvarigheten MTV ingår, kan komma att säljas till Telia. Foto: ALEX LJUNGDAHL

”Dra ur sladden till internet”, hördes en välkänd kvällstidningsjournalist ropa i förtvivlan över pappersupplagans kräftgång.

KRÖNIKA | MEDIEKOLLEN. Vi befann oss på en bar i Göteborg efter en intensiv dag på Bokmässan. Det var tio långa år sedan. På många redaktioner rådde då mer eller mindre undergångsstämning. Annonspengar rann i väg till de amerikanska IT-jättarna, prenumerationsintäkter sinade och publiken saknade betalningsvilja på nätet.

Det var nog inte så roligt vid den tidpunkten att vara Bonnier, ägare av bland annat Expressen och Dagens Nyheter. Jag läser på nytt Björn af Kleens insiktsfulla reportage ”Lucke och Lull – arvet efter en Bonnier” om familjedynastin som har varit publicister sedan 1837. Boken kom ut 2013 och kristiderna präglar berättelsen. Mediekoncernen led svårt av att ha köpt på sig amerikanska tidskrifter – i papper! – precis innan finanskrisen briserade. Bonnier var generellt efter i digitaliseringen. 

Koncernens tidigare strategi att renodla sin portfölj och sälja av verksamheter som inte hade med storytelling att göra, som servettföretaget Duni, blev problematisk när mediebranschen befann sig i en sådan utförsbacke. Familjeföretagets stolta tradition att planera för generationer och inte för kvartal, lät plötsligt inte lika självklar för det yngre gardet.

”Det finns ingen mytisk egenskap med media som gör det inte kan ägas av ett riskkapitalistbolag”, sa Peder Bonnier, ägare i sjunde generationen, provokativt till Björn Af Kleen.

Nu är det muntrare tongångar i mediehusen, även om det verkligen inte saknas utmaningar. Den kommersiella, traditionella tv:n är i början av sin strukturella förändring när alltmer rörligt innehåll konsumeras på helt andra plattformar.

Mitt i denna omvälvande tid avslöjade Resumé häromdagen att Sveriges största medieaffär någonsin står för dörren. Telia planerar att köpa Bonnier Broadcasting, koncernens nordiska tv-verksamhet med TV4 som juvelen i kronan. Prislappen uppges ligga på hisnande 10-12 miljarder kronor. I USA är den amerikanska teleoperatören AT&T också i förhandlingar med konkurrensmyndigheter om att få köpa Time Warner med varumärken som CNN och HBO.

För ett decennium sedan ansågs det avundsvärt att bara äga infrastrukturen för kommunikation, information och medier. Personalkrävande content däremot var för förlorare. Men i dag har stora distributörer insett att det unika innehållet behövs för att skilja ut sig och attrahera kunder.

 

LÄS MER av Karin Olsson: SD-väljarna kommer aldrig att bli nöjda

 

Överhuvudtaget har mycket kastats om. Det går i dag att ta betalt för digitala produkter. Tillvaron där ”alla är journalister” i sociala medier blev heller inte lika livgivande för demokratin som nätevangelisterna predikade. Den gedigna journalistiken bevisade sitt värde.

Och i en samtid där högerpopulism och inskränkthet vinner mark blev det återigen en laddning i att äga liberala opinionsbildande tidningar och ”bildningsfabriker” som anrika förlag. Samtidigt är detta knappast branscher där man täljer guld med pennkniv.

Det är ingen vild gissning att TV4-miljarderna, om nu allt går i lås, hellre används för att återigen investera i försäljning av servetter, än att skaffa sig fler medieföretag. Mattias Fyrenius, vd på Nobel Media, skrev på gårdagens kultursida att det är "vacker men orealistisk dröm" att pengarna skulle gå till ”storslagna publicistiska projekt”. 

Kanske kan det också finnas en poäng att som förr sprida gracerna något mer. Nästa gång mediekrisen slår till med full kraft vill man att Bonnier, även i kommande generationer, ska fortsätta vilja verka som en långsiktig kultur-och samhällsbärare.

 

Karin Olsson är ställföreträdande ansvarig utgivare och kulturchef på Expressen. Nästa vecka skriver chefredaktör Thomas Mattsson Mediekollen.

 

Hänt i veckan

KLASSIKER. Pernilla Månsson Colt och Christer Lundberg tar över SR-klassikern ”Ring så spelar vi”, efter Lisa Syrén som programlett i 22 år.

 

NY SVT-KORRE. Expressen-kolumnisten Jennifer Wegerup blir dessutom frilansande utrikesreporter i Italien för SVT.

 

YTTRANDEFRIHET. Den polske journalisten och satirikern Antoni Szpak åtalas för att ha kallat Polen ”korkat och självbelåtet”.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!