Pia Berglund, vice vd och chef för näringspolitik på föreningen Svensk Sjöfart. Foto: Svensk SjöfartPia Berglund, vice vd och chef för näringspolitik på föreningen Svensk Sjöfart. Foto: Svensk Sjöfart
Pia Berglund, vice vd och chef för näringspolitik på föreningen Svensk Sjöfart.  Foto: Svensk Sjöfart
Det finns inga säkra siffror på hur omfattande sextrakasserierna på färjorna på Östersjön egentligen är. Foto: ColourboxDet finns inga säkra siffror på hur omfattande sextrakasserierna på färjorna på Östersjön egentligen är. Foto: Colourbox
Det finns inga säkra siffror på hur omfattande sextrakasserierna på färjorna på Östersjön egentligen är. Foto: Colourbox

Så jobbar färjebolagen mot sexuella trakasserier

Publicerad

Det finns inga säkra siffror på hur omfattande sextrakasserierna på färjorna på Östersjön egentligen är.

– Vi arbetar just nu branschgemensamt mot sexuella trakasserier, säger Pia Berglund, vice vd och chef för näringspolitik på föreningen Svensk Sjöfart. 

Svensk Sjöfart:

Hur vanligt är det med sexuella trakasserier ombord?

– Jag kan svara ganska enkelt – det finns ingen samlad information om trakasserier ombord på fartyg. Den statistik som nämnts tidigare i media angående sexualbrott ombord kommer från Polisen och var inte lätt att få fram. Vi arbetar just nu branschgemensamt mot sexuella trakasserier, säger Pia Berglund, vice vd och chef för näringspolitik på föreningen Svensk Sjöfart. 

 

Birka Cruises hänvisar frågan till Svensk Sjöfart.  

Viking Line

Hur vanligt är det med sexuella trakasserier ombord?

– Viking Line har en nollvision mot brott som utöver våra 6,5 miljoner årliga resenärer även omfattar våra 3 000 medarbetare. Vi bedriver därför ett omfattande långsiktigt arbete med att minska alla typer av brott där trakasserier och ofredanden är en del, säger Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien. 

– Alla former av trakasserier och ofredanden är helt oacceptabla och något vi som rederi och arbetsgivare bestämt tar avstånd ifrån. Bland annat utbildar vi medarbetarna i dessa frågor. Liksom i samhället i stort ser vi att det är viktigt att lyfta ämnet och få fler att våga prata och berätta även om känsliga och svåra erfarenheter.

Silja Line/Tallink Silja

Hur vanligt är det med sexuella trakasserier ombord?

– Vi tar, precis som övriga aktörer inom branschen, frågan på stort allvar och försöker på bästa sätt agera proaktivt för att i möjligaste mån minimera företeelser av detta slag. Vi har sedan tidigare konkreta handlingsplaner för arbetsmiljöarbete som tagits fram i samarbete med fackliga företrädare och rutiner för att hantera uppkomna missförhållanden oavsett slag, säger Janis Pavuls, kommunikationsdirektör på Silja Line/Tallink Silja. 

Hur agerar ni efter uppropet #lättaankar bland fartygspersonal? 

– Vi genomför även just nu en obligatorisk utbildning avseende likabehandling för samtliga anställda på rederiet och har för avsikt att alla anställda ska ha genomgått denna inom kort, säger Janis Pavuls. 

Stena Line:

Hur vanligt är det med sexuella trakasserier ombord?

– Under de senaste två åren har vi hanterat 36 ärenden som berör detta. Såvitt jag känner till har ingen lett till polisanmälan, alla har hanterats internt där en del har stannat vid samtal och andra har utretts vidare, jag har ingen siffra på fördelning, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena Line.

Har ni vidtagit några åtgärder efter #lättaankar och debatten kring #metoo? 

– Vi har bland annat reviderat våra policys och handlingsplaner som gäller likabehandling och trakasserier för att säkerställa att vi är bra rustade för att kunna arbeta med dessa frågor. Sedan tidigare genomför vi regelbundna utbildningar för våra anställda för att förhindra diskriminering, trakasserier och kränkande särbehandling. Vi genomför också workshops på samma tema för chefer och det ingår som en del i introduktionen av våra nyanställda, säger Jesper Waltersson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag