Kronprinsessan Victoria bländade alla i onsdags när hon kom till H&M:s stora gala Global Change Award i Stockholms stadshus. I en midnattsblå mammaklänning från H&M:s Conscious kommande vårkollektion, gjord av ekologiskt silke.
Klänningen och en höggravid kronprinsessan Victoria väckte så klart stor uppmärksamhet, men det som drog till sig allra flest blickar var utan tvekan Victorias örhängen. Även de från H&M:s Conscious Exclusive-kollektion. Det är två långa örhängen som verkligen är återanvända då de är gjorda av gamla denimplagg. Kallas för denimite.
Inte likadana som i butik
Men den som var riktigt, riktigt observant och tittade in på H&M:s hemsida upptäckte att Victorias örhängen inte är precis likadana som de som kommer att börja säljas i butik i vår.
Kronprinsessan Victorias örhängen är längst ner kortade. Tre små staplar på vardera örhänge är helt enkelt borta på kronprinsessans örhängen och gör dem därför betydligt kortare än originalet som ska börja sälja.
Stark ådra av design
Det är ingen hemlighet att det finns en stark ådra av designer i familjen Bernadotte. Framlidna Sigvard Bernadotte var på sin tid en framstående designer med skapelser som konservöppnaren Röda Clara och en rad exklusiva silverföremål för Georg Jensen. Sigvard var också med och tog fram logotypen för chokladtillverkaren Marabou.
Även prins Carl Philip har på senare år designat allt från bestick till glas och serviser så frågan är om kronprinsessan nu har slagit in på samma väg? Kronprinsessan som designer?
Nej, det är inte kronprinsessan som har designat, säger Elnaz Barari på H&M.
Det är H&M:s egna designteam som har gjort dem unikt för kronprinsessan Victoria. Precis som exempelvis klänningen som kronprinsessan hade på sig på kvällen.
Kommer det att gå köpa sådana örhängen som Victoria hade på sig?
Nej, inte exakt dem. De var som sagt unika för kronprinsessan.