Så blir svenska kändisar vinare

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Senaste åren har vi sett en rejäl ökning av alkoholhaltiga drycker som säljs i nöjeselitens namn.

Numera kan man svepa en sexa kryddad Plura till midsommarsillen och skölja ned med ett stort glas skummande Motörhead. Får det lov att vara ett glas frisk och torr Lill-Babs till midsommarbuffén? Eller passar det bättre att smutta på en kraftfull Per Gessle?

Senaste året har vi sett en rejäl ökning av alkoholhaltiga drycker som säljs i nöjeselitens namn. Störst i branschen är skådespelaren Per Morberg, som krängde mer än en halv miljon liter vin förra året.

– Alla kan inte göra det här. Det beror på vilken typ av fans man har. Alla fans är inte lika dedikerade, säger Sari H Wilholm på företaget Brands For Fans, som startade hela trenden - med ett succévin för hårdrockare.

Lyssna på poddversionen av artikeln i mp3-spelaren eller via Itunes. Du kan också ladda ner avsnittet.

Sångaren Lasse Berghagen gjorde 2005 ett försök att etablera sig som alkoholförsäljare med vinet "Hav och sand", döpt efter en av hans somriga sånger. Succén uteblev och drycken försvann snabbt från marknaden. Kanske ligger det kvar några dammiga flaskor i Lasse Berghagens vinkällare? 

Branschen blev tveksam. Nöjesprofiler och alkohol kanske inte var någon bra kombination? Fem år senare inträffade det som fick stjärnor och alkoholproducenter att ändra sig. Hårdrockbandet Motörhead - med svensken Mikkey Dee på trummor - lanserade i december 2010 ett eget rödvin, och de läderklädda fansen frälstes omedelbart.


Den som hade uppfattningen att hårdrockare bara dricker öl och vodka fick tänka om. Sari H Wilholm på Brands For Fans blev inte överraskad:

- Jag har umgåtts med hårdrockare i hela mitt liv, och det har alltid funnits med vin på de festerna.

Förra året såldes 88 000 liter av Motörhead Sacrifice Shiraz, och bandets repertoar har sedan dess utökats med såväl rosévin som öl och vodka. Eller "vödka" som det vitsigt kallas.

Sari H Wilholm:

- När Motörhead lanserade sitt vin var det väldigt nytt, och upplevdes som udda och kul. Men det är inte så konstigt att det går bra. De som gillar hårdrock är trogna mot sina band och köper många av deras prylar. Det här är ett utmärkt sätt för banden att bredda och utveckla sin portfölj av merchandising.


Brands For Fans - som distribuerar cabernet sauvignon för Slayer, öl för Iron Maiden och whisky och riojavin för rockfestivalen Sweden Rock - har även internationella rättigheter till Motörheads alkoholförsäljning.

- All alkohol som säljs i Motörheads namn går genom oss. Vodkan är svensk, den kommer från Malmköpings destilleri, säger Sari H Wilholm.

Lennart Agén, presschef på Systembolaget, säger att trenden med kändisviner är tydligt växande.

- Det här har funnits internationellt i några år, men har ökat med hjälp av en rad svenska kändisar. Och det kommer att fortsätta öka. Många ser det som ett varumärkesbyggande. Det är också tydligt att vissa är väldigt engagerade i att ta fram produkterna, andra inte lika mycket.


Den svenska vinkungen i kulturkretsar heter Per Morberg, skådespelare och tv-kock. Hans vinserie Morberg Collection består av rött, vitt, rosé och bubbel och är en stor försäljningssuccé på Systembolaget. Under 2012 sålde Per Morberg för minst 62 miljoner kronor - 500 000 liter - om man räknar ihop alla vinsorterna. 

Mer lär det bli under 2013.

Även om Per Morberg har konkurrens av många kända musiknamn som Per Gessle och komikern och skådespelaren Robert Gustafsson är han i en klass för sig. Under förra året sålde Per Gessle omkring 4 000 liter, Tomas Ledin 11 000 liter, Kent 9 000 liter och Lasse Stefanz 7 000 liter vin. Jämför det med 500 000 liter för Per Morberg.

Försäljningssiffrorna för dansbandet Lasse Stefanz rödvin måste anses som en bedrift med tanke på recensionerna. Som den här, av Magnus Ericsson i Helsingborgs Dagblad: "Lågvattenmärket hittills har förmodligen varit Lasse Stefanz Valpolicella Classico som luktade och smakade svagt av kloak/gammal disktrasa."


Enligt Systembolagets statistik såldes under förra året endast 52 flaskor av Robert Gustafsson Selected Chablis och endast 50 flaskor av Robert Gustafsson Selected Bordeaux. Men det beror inte på att det smakar kloak eller gammal disktrasa, utan förklaras av att vinet lanserades först i december 2012. En gissning är att Sveriges roligaste man också säljer några tusen liter vin i år.


De två senaste tillskotten på stjärnornas vinmarknad kommer från två kompisar från tv-serien "Så mycket bättre". Barbro "Lill-Babs" Svenssons vita vin, en sauvignon blanc, har nyligen introducerats, liksom rapparen Petters bubbelvin P Lex Prossecco Brut. Tv-kocken och rockmusikern Plura Jonsson i Eldkvarn har nyligen presenterat en egen akvavit, Pluras husman, och kommer snart med ett eget vin.

Eva Ossiansson, varumärkesexpert vid Handelshögskolan i Göteborg, förklarar varför stjärnorna tycker det är en god idé att sälja egna vin- och spritsorter.

- Det handlar om att skapa intresse för dig själv som person, och att skapa mervärde och en större helhet i ditt varumärke. En flaska vin med ditt porträtt är en reklamplats i sig, men jag tror det vinner på att det finns en naturlig koppling. Som att man är med i matlagningsprogram, ger ut kokböcker... kanske har Plura en snapsbok på gång? Per Gessle har ju sitt hotell i Tylösand, då finns en koppling till restaurangen där.

Petter utmärker sig genom att ge ut en alkoholfri variant av sitt bubbelvin. I en intervju på Systembolagets hemsida säger han:

- I min arbetsmiljö exponeras jag naturligtvis ständigt för alkohol, men eftersom jag tror att för mycket av vad som helst är skadligt lever jag efter mottot att allt bör vara måttligt.

Fenomenet kändisviner sammanfaller med ett ökat allmänt intresse för viner och aggressivare marknadsföring. Vinkonsumtionen i Sverige ökar stadigt, och är nu 30 liter per person och år. Aldrig tidigare har svenska konsumenter exponerats för mer alkoholreklam. Under de senaste 13 åren har investeringarna i alkoholreklam ökat från 8 miljoner till rekordsiffran 928 miljoner kronor förra året. Dessutom dricks det mycket alkohol i tv-program som "Stjärnorna på slottet", "Så mycket bättre" och diverse matlagningsprogram.


Fredrik Spak, alkoholforskare vid avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa vid Göteborgs universitet, menar att kändisvinerna bara är en delfrågeställning i en större bild.

- De är exponenter för ett stort intresse för alkohol i vårt samhälle, och som sådana bara en av länkarna. Man kan se det som en slags kontinuerlig marknadsföring för alkohol. De bidrar till en positiv bild som inte motsvarar den bild som vi alkoholforskare har av alkoholen.

Förr var det vanligt med kända människor som gjorde tobaksreklam, men det känns som en otänkbar kombination numera. Är vår acceptans större för stjärnor som säljer alkohol?

Fredrik Spak säger:

- Rökning har en så oerhört låg status i dag. Det finns inget positivt längre med den. Måttlig alkoholkonsumtion däremot, har en positiv klang. Förutom kopplingen till cancer, och om man super och trillar och slår sig, förstås. Vi får inte heller glömma att så många som 90 procent av svenskarna är alkoholkonsumenter.

En annan aspekt är om artisternas inkomstproblem i den illegala nedladdningens fotspår har tvingat många att bredda sig och bli tusenkonstnärer. Tomas Bokstad, på konsultbyrån Typ, tidigare verksam inom kulturdepartementet, tror att det här är en samhällsförändring som redan har skett.

- När jag jobbade med Statens Musikverk tittade vi på hur musiker försörjer sig. Det handlar mycket om mångsyssleri även i det lilla. Det är nödvändigt för att kunna överleva.


Längst går popbandet Bob Hund, som redan 1998 gav ut albumet med den talande titeln "Jag rear ut min själ! Allt skall bort!!!", och nu kommenterar samhällsutvecklingen med en egen gratisfestival den 6 juli i Helsingborg.

Där säljer bandet inte bara Bob Hund-vin och Bob Hund-öl utan också Bob Hund-kaffe, Bob Hund-mjölk och Bob Hund-korv. Dessutom blir det i samarbete med Skånes Auktionsverk utförsäljning av bandets musikinstrument, konst, skivor, fotografier och personliga tillhörigheter. Allt ska, som sagt, bort.

Stjärnorna som toppar statistiken

Morberg säljer otroliga mängder

Vin för miljoner. Skådespelaren Per Morberg har kommit längst av nöjesprofilerna, både när det gäller antalet alkoholhaltiga drycker och hur mycket som säljs. Bara hans rödvin drack svenskarna 400 000 liter av under förra året. Lägg till övriga viner och det blir 500 000 liter - och en försäljningssumma på minst 62 miljoner kronor.

Hit-låtar att hälla i glaset

Titlar vi känner igen. Per Gessle har lagom till sommaren lanserat två boxviner, en vit och en rosé, kallade "Sommartider". Tomas Ledin har döpt sina viner efter låtarna "En del av mitt hjärta", "Sommaren är kort" och "Vi är på gång". Motörheads vinserie är döpt efter låten och albumet "Sacrifice", och säljer en vinbox som ser ut som en gitarrförstärkare. . Foto: NIKLAS HENRIKCZON, CHRISTIAN ÖRNBERG

Petter sticker ut med alkoholfritt

Bubbel utan rus. Petter levererar till sitt 15-årsjubileum som artist ett mousserande vin som heter P Lex Prossecco Brut. Rapparen skiljer ut sig från de andra artisterna genom att ge ut en alkoholfri variant. Han säger: "Jag vill att alla ska kunna ta del av jubileet - precis som när jag som liten firade nyår med mina föräldrar.".

FAKTA

Nöjeselitens bidrag till spritskåpen

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.