Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så blev Tv-doktorn fri från sin artros-smärta: ”Rör dig”

TV4-doktorn Mikael Sandström.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Mikael Sandström menar att artros är en folksjukdom.
Foto: SHUTTERSTOCK

Han kallar artros för vår nya folksjukdom.

Och Tv-doktorn Mikael Sandström har själv erfarenhet av den – och har lyckats bli fri från smärtan.

– Det värsta du kan göra är att vila om du har artros. Rörelse är alltid av godo.

Närmare en miljon svenskar beräknas lida av artros, en ledsjukdom som leder till att brosket i lederna bryts ner snabbare än det nybildas. Bland personer över 45 års ålder, är var fjärde person drabbad.

Värken sätter sig i regel i knän, höfter eller fingrar. De första symptomen är oftast ont i ljumsken eller övre delen på låret vid höftartros, och ont runt knäet och i underbenet vid knäartros.

Exakt varför vissa drabbas av artros är inte helt klarlagt. Övervikt, svaga muskler, ledsjukdomar och ledskador samt ärftlighet är några riskfaktorer. Kvinnor drabbas oftare, det gör även personer med vissa fysiskt krävande arbeten.

En som kan mycket om artros, och han har pratat om det flera gånger i TV4, är läkaren Mikael Sandström, 61.

Dessutom har han själv varit drabbad – men kan efter en omfattande operation leva utan plåga.

Artrosen utvecklades över tid

Mikael Sandström fick artros i sitt högerknä efter att ha drabbats av en korsbands- och meniskskada i början av 1980-talet.

Artrosen utvecklades över tid och till slut var smärtorna inte hanterbara.

– Det var nattliga smärtor och sådant där. När jag åkte skidor kunde jag bara svänga till höger och det blir lite krångligt i långa loppet. När jag belastade knäet, då hade jag nog smärtor på åtta–nio på en tiogradig skala. Då tyckte jag att det var mer än dags för operation, säger Mikael Sandström.

Den första juni 2015 genomgick ha en omfattande operation och fick en knäledsprotes.

TV4-doktorn: ”En grupp som förstår att hålla i gång”

Konvalescensen efteråt tog tid.

– Hur lång beror på vem man är och hur man tränar. Många gör bara det som en fysioterapeut säger till en och så slutar man träna sedan. Sedan finns det en liten grupp människor som förstår att att hålla i gång, och för mig är det inget problem. Jag är aktiv, och mitt enda fokus var att ta det försiktigt, förklarar Mikael Sandström.

Det sägs att det inte går att vila sig smärtfri från en artros?

– Jag kan till exempel inte springa, men cyklar mycket. Det värsta du kan göra är att vila när du har ont i till exempel ett knä. Rörelse är av godo; det är när du är stillasittande som smärtan gör sig påmind.

– Det finns patienter som inte har möjlighet att vara aktiva, men de flesta kan välja att vara det. När det gäller artros, som är en folksjukdom här i landet, är du dig själv närmast och du har ett egenansvar. Så se till att röra på dig.

Tio bästa metoderna för att lindra smärta från artros

1. Träning. Styrketräning är bra, men det viktigaste är att man rör på sig. Välj därför en träningsform du tycker är rolig. Det viktigaste är att träningen blir av.  Starka muskler avlastar leden och brosket mår bra av belastning, och detta bidrar till att smärtan minskar. Det tar cirka sex veckor innan man uppnår smärtlindring från träning.

2. Öva på det som hindrar dig. Ägna fem minuter om dagen till att göra det du inte är bra på. Om du får ont av att gå i trappor, då ska du gå i trappor. Det är inte farligt att det gör ont. Det är okej att det gör ont upp till 24 timmar efter övningarna, men sedan ska smärtan klinga av. 

3. Viktminskning. De som har knäartros är ofta överviktiga. Då är en viktminskning att rekommendera för att minska belastningen på knäna.

4. Sitt inte still. Försök röra på dig lite var tjugonde minut för att undvika stelhet och smärta.

5. Använd bra skor. Köp dig ett par riktigt bra, stötdämpande skor. Det avlastar dina leder.

6. Promenera med stavar. När du är ute och går minskar belastningen på lederna om du använder stavar eller liknande.

7. Välj mjukt underlag. Välj alltid att promenera på mjukt underlag. Asfalt är tufft mot dina leder.

8. Cykla gärna. Har du stor smärta är cykling mycket skonsammare för knän och höfter än att gå.

9. Välj vattenträning. Att träna i vatten är otroligt skonsamt för hela kroppen.

10. Sluta aldrig vara aktiv. Artros är en kronisk sjukdom, och det innebär att du måste vara aktiv resten av livet.

KÄLLA: Thérése Jönsson doktorand på Lunds universitet, fysioterapeut och specialist i ortopedi.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.