Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så blåstes Stockholms stad på tiotals miljoner

Renoveringen av Söderledstunneln slutade i korruptionshärva. Foto: TV4
I ”Kalla fakta” berättar dåvarande byggledaren att mellan 50 och 60 miljoner kronor av skattepengar kan ha försvunnit. Foto: TV4
Anne Kemmler var enhetschef på Trafikkontoret under renoveringen Foto: TV4
Expressens avslöjande i augusti 2012.

Renoveringen av Söderledstunneln slutade i mångåriga fängelsestraff. 

Med överfaktueringar och rena bluffakturor blåstes Stockholms stad på tiotals miljoner kronor. 

Byggledaren berättar för TV4:s ”Kalla fakta” att mellan 50 och 60 miljoner kronor av skattepengar fortfarande inte har kommit till de rätta händerna. 

2012 kunde Expressens Christian Holmén avslöja att Stockholms stad lurats på 27,4 miljoner kronor i samband med renoveringen av Söderledstunneln som ägde rum 2011. 

Lars Jolerus, dåvarande avdelningschef på Trafikkontoret i Stockholm som upphandlade renoveringen, berättade då att det var Skatteverket som larmat dem om mångmiljonkuppen. 

Expressens avslöjande i augusti 2012. Foto: Expressen

En företagare och hans hustru, samt ytterligare tre män, åtalades i korruptionshärvan. En person, som hade en ledande ställning som anställd på Stockholms stads trafikkontor, dömdes för grovt bedrägeri till två och ett halvt års fängelse. Företagaren som hade en ledande roll i tunnelrenoveringen dömdes till fem års fängelse. 

I tisdagskvällens ”Kalla fakta” i TV4 berättar personer som var involverade i renoveringen av Söderledstunneln och bluffakturorna om vad som hände. 

Blåste Stockholms stad på tiotalsmiljoner

Byggledaren för hela tunnelrenoveringen kontaktade en man och frågade om han som företagare kunde fakturera entreprenören som upphandlats för att renovera tunneln.

Fakturan landade på tre miljoner kronor – men något arbete utfördes aldrig. 

– Jag fick uppgifter om vad som skulle stå på fakturan och hur den skulle märkas så att det skulle se bra ut, säger han i programmet. 

Företagaren skulle sedermera slussa pengarna vidare till byggledaren – samtidigt som han själv fick behålla en del av pengarna. 

– Jag frågade så lite som möjligt. Man vet ju att något är fel när man blir tillfrågad om något sådant här och ju mindre man vet desto bättre, säger han. 

”Kalla fakta” avslöjar att företaget överfaktuerade för bullerabsorbent som skulle minska ljudnivån inne i tunneln. Trafikkontoret betalade för 4 000 kvadratmeter – när det bara fanns en yta på 2 000 kvadratmeter. Således betalade Trafikkontoret för dubbelt så mycket av vad som fanns – och drygt åtta miljoner kronor för mycket och som i stället hamnade hos företaget. 

Byggledaren: Handlar om mellan 50 och 60 miljoner

Under renoveringen togs också beslutet att byta ut färgen. ”Kalla fakta” avslöjar i programmet en mejlkonversation mellan anställda där de diskuterar kostnaden för färgen. 

Det slutar med att företaget anger ett pris som är nästan dubbelt så mycket. 

Söderledstunneln renoverades under 2011 och öppnades igen i november samma år. Foto: TV4

Företaget skickade också rena bluffakturor som inte avsåg något arbete alls. En faktura för elarbete landade på 14,2 miljoner kronor där över hälften betalades ut innan något arbete var utfört. 

Enligt byggledaren, som ”Kalla fakta” träffar, handlar det om mellan 50 och 60 miljoner kronor av skattepengar som inte har kommit till rätta. 

– Jag vet inte hur mycket som gick till egna fickor, men någonstans gjorde de det, säger han. 

Enhetschefen: ”Verkade rimligt”

Anne Kemmler var enhetschef på Stockholms stad Trafikkontoret under renoveringen och säger i programmet att de inte beställde en kontrolloffert från underleverantörer – trots att den totala fakturan som sammanställdes i oktoberfakturan blev nästan 40 miljoner kronor dyrare, enligt ”Kalla fakta”. 

– Vi brukar inte göra det om vi inte har anledning att tro att det är felaktiga priser. De som har tittat på det och är kunniga i frågan har sagt att det stämmer, säger hon. 

Anna Kemmler, dåvarande enhetschef på Trafikkontoret. Foto: TV4

– Vi gick igenom fakturorna och såg att det verkade rimligt i förhållande till vad som var utfört i tunneln och hur mycket som var kvar att jobba med. Då är det helheten som vi tittar på, vad det är vi har fått och vad har vi betalat för och då stämmer det överens med det anbud som vi har fått in från entreprenören, säger hon i programmet. 

Totalt blev fakturan nästan 100 miljoner kronor dyrare, enligt ”Kalla fakta”. Trafikkontoret fick dessutom ett mejl från en av delägarna till företaget som uppgav att det fanns bevis på att mer än 35 miljoner kronor försvunnit i luftfakturor. Ett mejl som Trafikkontoret avfärdade. 

– Han är en av dem som blev dömda i det här brottsmålet och vi anser inte att han är en tillförlitlig källa och vi vill inte ha en dialog med honom, säger Anne Kemmler.