Partiledaren och statsministern Stefan Löfvén, finansministern Magdalena Andersson och anrbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson under en presskonferens i riksdagen.Partiledaren och statsministern Stefan Löfvén, finansministern Magdalena Andersson och anrbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson under en presskonferens i riksdagen.
Partiledaren och statsministern Stefan Löfvén, finansministern Magdalena Andersson och anrbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson under en presskonferens i riksdagen.
Minst pengar på valvinst lägger Liberalerna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Foto: SANNA DOLCK / KVPMinst pengar på valvinst lägger Liberalerna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Foto: SANNA DOLCK / KVP
Minst pengar på valvinst lägger Liberalerna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.  Foto: SANNA DOLCK / KVP

S satsar 100 miljoner på att vinna valet

Publicerad

Socialdemokraterna lägger mest pengar av riksdagspartierna på att vinna valet: 100 miljoner kronor. 

Minst satsar Liberalerna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. 

Det visar en granskning som SVT Nyheter har gjort. 

Största delen av de 100 miljoner kronorna som Socialdemokraterna lägger på att vinna valet går till annonsering. 

– Fördelningen mellan olika medieslag är inte definitivt beslutad men vi bygger ut vår digitala verksamhet och vet att tv är en kanal där vi når många, skriver partiets pressekreterare Martin Rynoson i ett mejl till SVT Nyheter som kartlagt partiernas satsningar. 

Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson säger till SVT att det blir större summor till digital kommunikation och dialog än tidigare.

Under veckan fick Stockholmsmoderaternas nya kampanj stor uppmärksamhet. Bland annat uppstod förvirring kring ett budskap på tunnelbanans affischtavlor: "Det vanligaste tjejnamnet i stan ska inte vara ett skällsord".

Meningen orsakade spekulationer kring vilket namn som egentligen åsyftades. Men det var egentligen inget namn det handlade om.

– Det vi menar är att tjejer inte ska kallas för fula saker, säger Mattias Thorsson, kommunikationschef hos Stockholmsmoderaterna, till Dagens Nyheter. 

Allt större kampanjbudgetar

De flesta partierna lägger mer än de gjorde inför valet 2014, för Sverigedemokraterna handlar det nästan om en fördubbling eftersom man då lade pengar både till EU-parlamentsvalet våren 2014 och till höstens riksdagsval. 

Mycket av pengarna läggs på valsedlar men också reklam. 

– Det handlar om att kunna nå ut väldigt brett, att vara i forum som vi normalt sätt inte når. Vi är starka digitalt, men de som följer TV4 på kvällarna kanske inte är de som följer vår Facebooksida, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein till SVT. 

 

 

Så mycket pengar lägger partierna på riksdagsvalet. Valet 2014 inom parentes.

Socialdemokraterna – 100 miljoner (kan inte ange någon siffra vid publicering)

Centerpartiet – drygt 70 miljoner (70 miljoner, inklusive EU-valet)

Moderaterna – drygt 50 miljoner (ungefär 50 miljoner)

Sverigedemokraterna – cirka 50 miljoner (cirka 30 miljoner)

Kristdemokraterna – 20 miljoner (har ingen jämförbar siffra)

Miljöpartiet – 18 miljoner (cirka 15 miljoner)

Vänsterpartiet – 16,2 miljoner (10 miljoner)

Liberalerna – 15-20 miljoner (”lite mer” än valet 2014)

Källa: svt.se 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag