Ryska intressen använde Pokémon Go för att försöka öka spänningarna i USA. Foto: SHUTTERSTOCKRyska intressen använde Pokémon Go för att försöka öka spänningarna i USA. Foto: SHUTTERSTOCK
Ryska intressen använde Pokémon Go för att försöka öka spänningarna i USA. Foto: SHUTTERSTOCK
Protester efter Eric Garners död i New York 2014. Foto: JASON DECROW / AP FR103966 APProtester efter Eric Garners död i New York 2014. Foto: JASON DECROW / AP FR103966 AP
Protester efter Eric Garners död i New York 2014. Foto: JASON DECROW / AP FR103966 AP
Foto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNFoto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Ryssar vill öka spänningar i USA – med Pokémon Go

Publicerad

Det är inte bara via Facebook, Instagram och Twitter som ryska intressen har försökt påverka amerikansk politik och öka spänningarna i USA.

En undersökning som CNN gjort visar att det även har använts YouTube, Tumblr – och Pokémon Go.

Den som spelade skulle uppsöka platser där polisbrutalitet ägt rum – och döpa Pokémon-karaktärer efter våldsoffer.

Kampanjen poserade som en del av Black Lives Matter-rörelsen, en amerikansk organisation som organiserar protester mot våld som utförts mot svarta människor. Den ryska kampanjen som kallade sig Don’t Shoot Us använde Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Tumblr och Pokémon Go. 

Kampanjen använde sociala medier för att uppmärksamma incidenter med polisbrutalitet. CNN spekulerar i att målet var att uppvigla svarta till att demonstrera vilket i sin tur förväntades leda till att andra amerikaner skulle uppfatta svarta aktivister som ett växande hot.

Juli 2016 utannonserade Don't Shoot Us-kontot på Tumblr en tävling där de uppmanade läsarna att spela Pokémon Go, spelet där man går omkring för att försöka hitta monster med sin smartphone. Syftet med tävlingen: Att besöka platser där påstådd polisbrutalitet hade ägt rum. De tävlande skulle sedan ge sina Pokémons namnet efter offren vid platsen. Som exempel gavs namnet ”Eric Garner”, en svart man som dog efter att ha strypts till döds av en New York-polis.

Den som spelade Pokémon Go uppgavs ha chansen att vinna presentkort.

”Vår produkt har missbrukats av utomstående”

Vinnarna skulle få presentkort hos en av världens största nätfirmor.

”Bilderna från CNN visar tydligt att vår produkt har missbrukats av utomstående utan vår tillåtelse”, skrev Pokémon Go-spelets skapare Niantic till CNN.

Budskapen som lades fram på en mängd olika sociala medier härstammar enligt CNN från ryska Internet Research Agency som ska ha kopplingar till Kreml.

Don't Shoot Us var en av 470 Facebook-konton som släcktes av företaget efter det att länkarna till Internet Research Agency avslöjats. Därefter har CNN lyckats etablera kopplingar mellan Facebook-sidan och andra Don't Shoot Us-konton.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag