Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ryska trollkonton eldar på Gula västarnas protester

Gula västarnas protester i Paris den 8 december. Foto: BJOERN KIETZMANN / STELLA PICTURES
Ryssland anklagas för desinformationskampanjer kring Gula västarnas demonstrationer. Foto: BJOERN KIETZMANN / STELLA PICTURES
Ryska statsmedier som Sputnik och RT pekas ut som avsändare av fake news. Foto: DMITRY AZAROV / KOMMERSANT PHOTO / POLARIS POLARIS IMAGES

600 Kreml-vänliga rysskonton anklagas för att sprida "fake news" om Gula västarnas massprotester i Frankrike – för att destabilisera president Emmanuel Macrons regering. 

Desinformationen handlar bland annat om att fransk polis sympatiserar med protestanterna och är på gränsen att revoltera. 

De ryska statsmedierna Sputnik och RT har publicerat en video på hur franska poliser i staden Pau, i sydvästra delen av landet, tar av sig sina hjälmar i vad som sägs vara solidaritet med demonstranterna. 

Filmen har fått stor spridning i sociala medier och spridits flitigt av Putin-vänliga twitterkonton under hashtaggen #giletsjaunes.  

Ögonvittnen: Beskrivningen är inte sann

Enligt journalister på plats – och polisen själva – är beskrivningen av händelsen inte sann. 

Poliserna ska under en kort stund ha tagit av sig hjälmarna för att samtala med demonstranterna innan de satte på sig dem på nytt, rapporterar Bloomberg.  

Det är ett exempel som ingår i en kartläggning av Alliance for Securing Democracy, en del av den amerikanska tankekedjan The German Marshall Fund som övervakar proryska påverkanskampanjer på nätet. 

Tankesmedjan har kopplat cirka 600 Kreml-vänliga twitterkonton som sprider vidare information om Gula västarnas protester som syftar till att underminera Emmanuel Macrons presidentskap. 

Gula västarnas demonstrationer i Paris den 8 december. Foto: BJOERN KIETZMANN / STELLA PICTURES

 

Ryska statsmedier pekas ut för fake news

Som källan för "fake news" pekar tankesmedjan ut rýska statsmedier som Sputnik, RT och den Tysklandsbaserade nyhetssajten Ruptly, som drivs av RT. 

RT har hävdat att 12 av nätverkets journalister har skadats i protesterna – vilket är fler än i någon annan nyhetsorganisation. 

En polisstyrka under demonstrationerna i Paris. Foto: TENANI SERGE/AVENIR PICTURES/ABACA / TENANI SERGE/AVENIR PICTURES/ABACA STELLA PICTURES

Och de senaste dagarna har Sputnik och RT rapporterat att fransk polis inte längre stöder Macron utan istället sympatiserar med Gula västarna. 

Enligt Bloomberg bygger det påståendet på ståndpunkterna hos två fackliga polisorganisationer som fick mindre än 4 procent i de fackliga val som nyligen hölls. 

Polisen sköt gummikulor mot demonstranter

Under lördagens massprotester sköt polisen gummikulor, tårgas, och använde vattenkanoner och förstärkta polisfordon. 

Totalt 125 000 demonstranter ska ha samlats under lördagen och 1723 personer greps, enligt officiella uppgifter.

118 demonstranter och 17 poliser skadades under demonstrationerna i Paris, enligt sjukvårdsmyndigheten. 

Emmanuel Macron tidigare utsatt för fake news

Emmanuel Macron fick under presidentvalet 2017 stifta bekantskap med fake news från Ryssland. 

Sputnik rapporterade bland annat att Macron backades upp av en "förmögen gay-lobby" och lever ett dubbelliv. 

Emanuelle Macron är härdad av tidigare desinformationskampanjer. Foto: IAN LANGSDON / AP TT NYHETSBYRÅN

Det skapades även en fejkad nyhetssajt, som liknande en riktig belgisk sajt, där det skrevs att Macrons kampanj finansierades av Saudiarabien. 

Det bevisades aldrig vem eller vilka som låg bakom fejksajten. EU:s kontrollorgan East Stratcom Task Force, som utreder ryska desinformationskampanjer, säger att upplägget liknar en tidigare bluff som spårats till en rysk "trollfabrik". 

Desinformationen 2017 bedöms dock inte ha skadat Macrons valkampanj. De nya påverkanskampanjerna bedöms vara ett betydligt allvarligare hot mot Macron, enligt Bloomberg.  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!