Vladimir Putin, Rysslands president. Foto: MIKHAIL KLIMENTYEV / AP TT NYHETSBYRÅNVladimir Putin, Rysslands president. Foto: MIKHAIL KLIMENTYEV / AP TT NYHETSBYRÅN
Vladimir Putin, Rysslands president.  Foto: MIKHAIL KLIMENTYEV / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilde från USA:s attack i Syrien Foto: HASSAN AMMAR / AP TT NYHETSBYRÅNBilde från USA:s attack i Syrien Foto: HASSAN AMMAR / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilde från USA:s attack i Syrien  Foto: HASSAN AMMAR / AP TT NYHETSBYRÅN

Rysk propaganda sprids nu efter attacken i Syrien

Publicerad

 

Storbritannien har iscensatt förgiftningen av dubbelagenten Sergej Skripal och hans dotter Julia för att hetsa mot Ryssland.

Och bilder på syriska barn som vårdas efter den misstänkta kemvapenattacken i Douma har arrangerats eftersom nyheterna om attacken är fabricerad.

Så skildras de två världsnyheterna av statskontrollerade Russia Today och Sputnik - och trollfabrikerna sprider den ryska propagandan vidare över världen via Facebook och Twitter i det pågående informationskriget.

Och efter helgens anfall mot Syrien ökade trollfabrikernas aktivitet med 2 000 procent, enligt det amerikanska försvarshögkvarteret Pentagon.

De ryska statskontrollerade medierna Russia Today, RT, och Sputnik News finansieras med flera miljarder kronor varje år – och nyhetsförmedlingen får stöd av ryska trollfabriker som sprider nyheterna från RT och Sputnik.

- Trollfabriker är ett verktyg som används för att förstärka ett meddelande dominera informationsflödet. Bortom trollfabrikerna kommer information från RT och Sputnik delas och diskuteras på sociala medier, säger Gregory Simon, docent vid Uppsala universitets institut för Rysslandsstudier.

RT: Bilder på skadade barn är arrangerade

Under den senaste veckan har RT och Sputnik fokuserat på att ifrågasätta nyheter kring den misstänkta kemvapenattacken i Douma nära Syriens huvudstad Damaskus som dödade omkring 70 människor. Enligt världshälsoorganisationen WHO har 500 personer vårdats efter förgiftningsliknande symptom.

RT påstår att hjälporganisationer arrangerat bilder på drabbade barn och att nyheten om attacken är fabricerad, enligt en kartläggning som den EU-finansierade sajten EUvsdisinfo gjort.

Ryska RT om den misstänkta kemvapenattacken i Syrien

Trollfabrikernas aktivitet intensifierades i helgen och enligt Pentagons mätning var det en ökning med 2 000 procent, enligt USA Today som dock ifrågasatt hur Pentagon kommit fram till den siffran och efterlyst exempel från den påstådda kampanjen.

https://twitter.com/CNN/status/985153917213396992?ref_src=twsrc%5Etfw

I Skripal-fallet har de ryska propagandakanalerna RT och Sputnik News skjutit in sig på osäkerheten kring vilket gift som den ryske dubbelagenten Sergej Skripal och hans dotter Julia förgiftades med.

I veckan har dock den oberoende organisationen OPCW, som övervakar förbudet mot kemiska vapen, slagit fast att Skripal förgiftades med Novitjok som utvecklades i dåvarande Sovjetunionen under 1970- och 80-talen.

Rysslands version delas mest på Facebook och Twitter

Sajten Medium, som drivs av tankesmedjan Atlantic Council, har granskat de sex mest populära artiklarna i sociala medier i Skripal-fallet och fyra av dem kommer från ryska RT - de två andra från brittiska Guardian och Sky. Totalt har de fyra artiklarna från Ryssland delats 63 000 gånger samtidigt som de två brittiska delats 25 400 gånger.

De två rubrikerna som bidragit till mest engagemang var:

Storbritannien kan ha iscensatt förgiftningen av Skripal för att samla folket mot Ryssland, tror Moskva

Moskva konfronterar London med 14 frågor om “fabricerat” Skripal-fall

RT om Skripal-fallet

Kartläggningen visar hur aktiva de ryska trollfabrikerna varit på Facebook och Twitter för att sprida de ryska statskontrollerade mediernas bild men säger inget om genomslaget utanför Ryssland.

Det finns dock tydliga spår av hur rysk propaganda vandrat vidare i Europa: Den italienska parlamentsledamoten Matteo Salvini, ledare för högerextrema Lega Nord, fick stor spridning på Facebook när han delade en artikel på Facebook som beskriver Skripal-fallet som en bluff och slår fast att det handlar om ”kriget från väst mot Ryssland”.

Svenska nazister sprider rysk propaganda

Även Ron Paul, som kallats för den amerikanska Tea Party-rörelsens gudfader, tysk extremhöger och extremvänster och den italienska marxistfilosofen har spridit Rysslands version i Skripalfallet, enligt Medium.

I Sverige har nazistiska NMR:s propagandakanal Nordfront varit aktiv med att sprida den ryska bilden av Skripal-fallet och bland annat rapporterat om RT-artikeln om att giftattacken skulle varit iscensatt av Storbritannien.

Björn Palmertz, senior analytiker vid Försvarshögskolan och expert på informationspåverkan, konstaterar att det kan vara svårt för ryska statskontrollerade medier att närma sig Sverige eftersom vi i dag har en ganska god medvetenhet om sådana tydliga påverkanskanaler och ett relativt högt förtroende för etablerade svenska nyhetsmedier. Han konstaterar också att Sputnik News lade ner sin svenska sajt 2016 efter ett kort försök att etablera sig i Sverige.

Han varnar dock för att extremistiska grupper är måltavlor för rysk informationspåverkan och uppvisar även andra ryska kopplingar som nazister som vapentränats i Ryssland och därefter genomfört våldshandlingar i Sverige.

– Det finns tydliga indikationer att ryska aktörer samarbetar med svenska och europeiska extremistiska grupper. Det visar att det är viktigt att inte se på informationspåverkan isolerat utan förstå att det hänger ihop med exempelvis subversiva beteenden som kan väcka mycket uppmärksamhet och spä på oro i samhället, säger Björn Palmertz.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag