Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ryska "spökplan" över Östersjön

Transportstyrelsen har nu gått ut och informerat luftfarten om att det finns en viss risk att möta ett okänt och "osynligt" plan. Det vill säga ett plan med avslagen transponder. Här ryska bombplanet Tu-160 eller "Vita svanen". Foto: Misha Japaridze
SAS-piloten Johan Glantz menar att de nu är mer observanta än tidigare när de flyger över Östersjön.

Ryska militära "spökplan" utan påslagen transponder flyger över Östersjön och spanar – eller övar bombanfall.

Det är en fara för det civila flyget som inte kan se planen med sin utrustning.

Johan Glantz, ordförande i flygsäkerhetskommittén i Svensk pilotförening, ser mycket allvarligt på de ryska "spökplanen" som flyger med avslagen transponder.

– Vi är nu mer observanta än tidigare när vi flyger över Östersjön, säger han till Expressen.

Transportstyrelsen har nu gått ut och informerat luftfarten om att det finns en viss risk att möta ett okänt och "osynligt" plan.

Allt trafikflyg är utrustat med ett kollisionsvarningssystem. Men om det ska slå larm förutsätter det att mötande eller korsande flyg har sin transponder (signalsystem) påslaget.

Och det var det inte den 3 maj när ett SAS-plan (Airbus) som startade på Kastrup för att flyga till Rom var ytterst nära att krocka med ett ryskt spaningsplan med avslagen transponder. Strax efter att SAS-planet hade lyft fick besättningen besked om att det fanns ett oidentifierat flygplan i luften.

Och plötsligt såg kaptenen ett ryskt flygplan på 90 meters avstånd. Normalt är minimiavståndet mellan två flygplan 300 meter.

Det är inte det enda ryska flygplanet som avsiktligt valt att vara osynligt.

Syns inte i varningssystemen

Johan Glantz, säkerhetsansvarig i Pilotföreningen vet att det när som helst kan dyka upp ett ryskt flygplan som inte syns i cockpits varningssystem.

– Vi är mera observanta än vanligt när vi flyger över Östersjön, det är vad Transportstyrelsen har gått ut med.

– Vi har protesterat och Transportstyrelsen är väl medvetna om problemet. Det finns överenskommelser om hur man ska uppträda i luften, säger Johan Glantz till Expressen.

Han säger också:

– Vi ville se att det hade gjorts en haveriutredning efter incidenten i maj, men den frågan bollades mellan Sverige och Danmark och slutade med att det inte blev någon utredning. Å andra sidan är det svårt för en haverikommission att komma fram till något.

"Den kostar pengar"

– Vi har länge velat att den civila flygtrafikledningen ska ha sådan utrustning att de kan se flygplan som flyger utan transponder. Den möjligheten har tagits bort – den kostar pengar.

Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för den civila flygtrafiken, ser mycket allvarligt på problemet med osynliga, utländska militärplan.

– Vi har gått ut och informerat flygbolagen om att när de flyger ut över internationellt vatten kan det uppträda flygplan utan transponder. Man måste vara medveten om att man då inte får en varning från instrumenten i cockpit. Vi har gått ut med att man måste vara observant när man flyger ut över internationellt vatten, säger Lars-Eric Blad, expert på Transportstyrelsen, och tillägger:

– Om man – som militärt flyg – flyger utan transponder, så har man också skyldighet att hålla undan för den civila luftfarten. Om man inte vill synas måste man ta hänsyn till dem som syns.

Kan vara fler incidenter

Finns det fler kända incidenter än den som skedde i maj?

– Vi håller på att göra en inventering i det europeiska samarbetsorganet Eurocontrol av incidenter som har hänt alla länder runt Östersjön. Den inventeringen är ännu inte klar.

Försvarets luftbevakning ser de ryska planen, vilket den civila flygledningen inte gör.

Har militären skyldighet att till exempel informera SAS om att ett ryskt osynligt flygplan finns i luften?

– Försvarets luftbevakning informerar trafikledningen när man ser ett okänt eko, det gör man, och så har man alltid gjort, säger Blad.

Försvarsmakten och de berörda departementen – försvarsdepartementet och UD – är medvetna om vad som sker och försvarets luftbevakningspersonal har fått order om att vara extra observanta.

"Är som under kalla krigets dagar"

Johan Glantz i Pilotföreningen säger:

– Enligt flygvapenchefen har antalet utländska militära flygplan som opererar taktiskt – utan transponder – ökat. Det är nu som det var under kalla krigets dagar på 80-talet.

Glantz som menar att det kan vara två syften med att flyga utan transponder:

– Att de inte vill synas – eller testa om det är någon som ser dem.