Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ryska bombplanens taktik i luftrummet

INTE OVANLIGT. Enligt insatschefen Anders Silwer, här intervjuad av Expressens Erik Högström efter gårdagens presskonferens, utsätts Sverige ofta för liknande incidenter. Foto: LEO SELLÉN/SCANPIX Foto: Leo Sellén/Scanpix

Försvarsmaktens stridsledningscentraler i Bålsta och Hästveda i Skåne pekas ut som tänkbara mål för de ryska bombplanen, enligt Expressens källor.

Insatschefen Anders Silwer uppger att Sverige utsatts för fler liknande incidenter som den under långfredagen:

– Det här händer var tredje eller fjärde månad.

BÅLSTA

STRIDSLEDNINGSCENTRAL 1

I Bålsta utanför Stockholm finns en av Försvarsmaktens två stridslednings- och luftbevakningscentraler. Den togs i bruk på 1960-talet och är inrymd i ett bergrum.

Från Bålsta övervakas svenskt luftrum för att upptäcka eventuella kränkningar, och man ger stöd till de flygande insatsförbanden och deras piloter vid förberedelse och genomförande av insatser.

Källor: FORSVARSMAKTEN.SE, WIKIPEDIA.ORG, FHT.NU

HÄSTVEDA

STRIDSLEDNINGSCENTRAL 2

Försvarsmaktens andra stridslednings- och luftbevakningscentral finns strax utanför Hästveda i Hässleholms kommun. Anläggningen är inrymd i ett bergrum under marken och byggdes på 1960-talet.

Härifrån övervakas svenskt luftrum och man stöder piloter och flygande insatsförband när insatser förbereds och genomförs.

Källor: FORSVARSMAKTEN.SE, WIKIPEDIA.ORG, FHT.NU

PLANET

BOMBFLYGPLAN TU-22M

TU-22M, vars Nato-namn är Backfire, är ett överljudsbombplan som utvecklades under det kalla kriget i dåvarande i Sovjetunionen. Det används fortfarande av ryska flygvapnet och två plan användes i den flygövning som gjordes under långfredagen nära svenskt territorium.

Besättning: 4.

Första flygning: 1969.

I aktiv tjänst: 1972.

Tillverkare: Tupolev.

Längd: 41,46 m.

Spännvidd, max: 34,28 m.

Höjd: 11,05 m.

Vingyta: 183,6 m.

Tomvikt: 78 000 kg.

Max startvikt: 126 000 kg.

Motor: 2 st. Klimov NK-25.

Dragkraft: 2 st. 245 kN.

Max hastighet: 2 300 km/h.

Räckvidd med max bränsle: 7 000 km.

Max flyghöjd: 13 300 m.

Dragkraft/vikt: 0,40.

Beväpning: 1 st. 23 mm AM-23 automatkanon.

Bomber: 21 000 kg.

Robotar: 3 st. Ch-22 (AS-4 Kitchen) eller Ch-15 (AS-16 Kickback).

Källa: FAS.ORG

Efter Svenska Dagbladets avslöjande om att ryska bombplan övade attack mot Sverige under påskhelgen, gick i går försvarets insatschef Anders Silwer ut och kommenterade uppgifterna att det saknades beredskap i Sverige.

Enligt Silwer varierar svenska flygvapnets insatsberedskap över tid och har så alltid gjort.

Med andra ord - det var inget märkligt att JAS-plan inte gick upp från svensk mark för att möta det ryska bombplanet och dess eskort.

"Det finns för få piloter"

Men det stämmer inte helt. Bara det faktum att försvarsmakten i förväg visste att en rysk övning skulle ske under påskhelgen borde ha räckt för att höja beredskapen, enligt en av Expressens källor.

Anders Silwer är själv flygvapenpilot och har arbetat med insatsberedskap i 25 år:

Om det här hade hänt för tio år sedan vad ni gjort då?

– Vi hade gjort ungefär samma sak. Här hade vi gjort ett val att inte ha några plan i beredskap och jag bedömer att vi hade gjort samma val för tio år sedan, säger Anders Silwer.

Hade flygvapnet haft plan startklara för tio år sedan?

– Nej, det hade vi inte haft.

Hade det någon betydelse att det var påskhelg?

– Nej, den analysen ser inte ut på det sättet. Det hade ingen betydelse. Analysen görs inte efter det perspektivet. Det beror på hur vi ser på omvärlden just då.

Expressen har kartlagt hur den analysen egentligen skulle ha sett ut för tio år sedan. Källor som har mycket god insyn i hur flygvapnet och insatsberedskapen fungerade då delar inte Silwers uppfattning.

En källa säger:

– Flygvapnet hade vid den tidpunkten flera divisioner och flera platser att använda för insatsberedskap. I dag finns bara fyra flygdivisioner och helt enkelt för få piloter som för att ha full insatsberedskap.

Den taktiska planering som fanns för tio år sedan innebar att insatsberedskapen höjdes när en motsvarande övning genomfördes som den under påskhelgen.

– Vi kunde ha flera flygplan i gång och använda flera flygplatser, säger källan.

Den övning som nu skedde och som innebar att de ryska flygplanen nästan var inne i svenskt luftrum hade omedelbart inneburit att svensk flygvapen mött ryssarna, enligt källan.

– Ryssarna ville visa sina muskler. Det är att gå mycket nära svenskt territorium när man vänder först 30-40 kilometer innan svenskt luftrum.

Anders Silwer ville i går tona ned det som skett. Han talade om det som en övning bland många övningar som Ryssland genomför i Östersjön.

Men han medgav under intervjun med Expressen att det inte var första gången liknande händelser inträffade.

– Det här var inte speciellt nytt. Det har hänt tidigare, säger han.

– Det här händer var tredje eller fjärde månad.

I 90 procent av fallen reagerar inte flygvapnet.

Silwer anser att den övervakning som sker genom bland annat radar räcker.

Två danska Natoplan stationerade i Litauen gick däremot och följde det ryska bombplanet och dess eskort.

"Försöker lägga mönster"

Anders Silwer hade i går ingen uppfattning om vad de ryska flygplanen hade för syfte med övningen och att de gick så nära svenskt territorium.

Han avfärdar Svenska Dagbladets uppgifter att det var frågan om övning av attacker mot två mål i Sverige, ett utanför Stockholm och ett i södra Sverige.

– De gjorde en flygning över Östersjön som vi tolkat som en övning. Man kan inte veta alla delar av övningen. Men kan definitivt inte säga som SvD att man övade mot olika mål. Det är en spekulation, säger han.

Men underrättelsekällor som Expressen talat med anser att två mål är uppenbara - det är flygvapnets stridsledningscentraler i Bålsta utanför Stockholm och Hästveda i Skåne.

Anders Silwer medger dock att händelsen sticker ut och trots allt är ovanlig.

– Vi försöker lägga ett mönster och är av det skälet intressant.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!