Rymdsonden InSight har landat på Mars

Här är den första bilden som rymdsonden InSight tagit på Mars. Foto: NASA / XINHUA/AVALON.RED B950
Bild från Mars tagen av rymdsonden InSight. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Nasas ritning över rymdsonden Insight. Foto: NASA/JPL-CALTECH HANDOUT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
I kväll landar Nasas rymdsond på Mars efter en sex månader lång resa. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

Rymdsonden InSight har landat på Mars.

Stort jubel utbröt vid Nasa-institutet i Kalifornien efter att rymdsonden med hjälp av fallskärm landat på planeten.

Under två år ska sonden nu gräva fram hemligheter om hur Mars en gång skapades.

– De kommande månaderna och åren kommer historieböckerna att skrivas om, säger Mike Watkins, direktör för Jet Propulsion Laboratory, på en presskonferens.

Strax före klockan 21 svensk tid utbröt jubel på Nasas teknologiska högkvarter i Kalifornien, USA, efter att rymdsonden InSight landat på Mars.

Med hjälp av en fallskärm lyckades rymdsonden göra en framgångsrik landning på mars utan några materiella skador.

Några minuter senare skickades den första bilden på planeten – och på nytt utbröt jublet hos Nasa.

– Under de kommande månaderna och åren kommer historieböckerna att skrivas om när det gäller planeten Mars. De här bilderna påminner oss om vikten av att vara modiga när det kommer till vetenskap, säger Mike Watkins, direktör för Jet Propulsion Laboratory som utvecklar sateliter för Nasa, på en presskonferens.

Illustration på rymdsonden InSight efter landningen på Mars. Foto: NASA/ HANDOUT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Människor runtom i världen har följt landningen på måndagskvällen. På Times Square i New York kunde invånarna följa händelsen på en storbildsskärm.

– Det har varit en fantastisk dag. Jag kan inte beskriva vilken ära det är att sitta här uppe, säger Bruce Banerdt, en av cheferna bakom projektet, på presskonferensen.

Händelsen är kulmen på en sex månaders rymdresa, där sonden färdats 548 miljoner kilometer. InSight tog sig igenom Mars atmosfär med en hastighet på 19 310 kilometer i timmen i exakt 12 graders vinkel, uppger CNN.
Nasas forskare som designat rymdsonden kallade det ödesdigra ögonblicket för de "Sju minuterna av terror".

Rymdsond ska undersöka hur planeter skapas

Rymdsonden ska befinna sig på Mars i 24 månader, motsvarande ett år på Mars. Men till skillnad från sonden "Curiosity" som Nasa placerade på Mars 2012, ska InSight inte röra på sig. Samtliga uppdrag kommer i stället att utföras från en stadig plats.

Bland annat ska sonden gräva fram fynd som ska ge en inblick i hur planeten skapades. Förhoppningen är att det  ska ge information om hur jorden och andra steniga planeter en gång blev till.

– Nu kommer vi äntligen att utforska Mars och fördjupa vår förståelse för vår jordgranne medan Nasa förbereder för att skicka människor längre in i solsystemet, sa Lori Glaze, tillförordnad chef vid planetvetenskapsavdelningen på NASA Science Mission vid en pressträff.

Lori Glaze vid ett möte på NASAs huvudkontor i Washington om InSights landning. Foto: Epa / EPA

Insight kommer också att mäta "Marsbävningar", motsvarande jordbävningar på hemplaneten. Men hjälp av en seismometer ska man då få reda på än mer om planetens inre.

Ett steg mot att hitta vatten på Mars

Ett tredje uppdrag handlar om att mäta temperaturen i Mars kärna. Den informationen kan i sin tur ge en fingervisning om chansen att hitta flytande vatten på planeten.

Redan i juli i år trodde sig italienska forskare ha hittat en begravd sjö under en ismassa på södra Mars.

– Det här är bara ett litet utforskat område; det är en spännande möjlighet, att tänka att det skulle kunna finnas fler av dessa underjordiska fickor av vatten på andra ställen, som fortfarande inte har hittats, sade Roberto Orosei som ledde forskningsprojektet MARSIS, uppger CNN.

Upptäckten ledde till stor uppståndelse, men visade sig senare vara bristande i sin bevisföring.

Efter floppen i juli har forskare i september kunnat bevisa att mörka fåror på Mars innehåller saltlösningar som bildats nyligen. Det menar man vara ännu ett bevis för vatten på planeten. Foto: NASA / TT NYHETSBYRÅN NASA

LÄS MER: Nya upptäckten på Mars – sjö med flytade vatten

18 farkoster har lyckats att landa

Nationella rymdorganisationer har sammanlagt gjort 44 försök att landa med farkoster på Mars. Av dem har 18 varit lyckade medan 23 slutat i flopp. De resterande tre lyckades ta sig in i Mars omloppsbana, men klarade inte av den slutgiltiga landningen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!