Planeten Mars kan ha tillräckligt med syre för liv

Den nya studien inleddes efter att Nasas Rover Curiosity upptäckt kemiska sammansättningar som bara kan produceras med hjälp av syre, så kallade manganoxider.
Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Temperaturen på Mars kan variera mellan minus 195 och plus 20 grader.
Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

Salthaltigt vatten under Mars yta kan innehålla precis tillräckligt mycket syre för att upprätthålla liv på planeten.

– Det här revolutionerar fullständigt vår förståelse för potentiellt liv på Mars, säger Vlada Stamenkovic, teoretisk fysiker i Kalifornien, till nyhetsbyrån AFP.

Det salthaltiga vattnet under Mars yta kan innehålla precis tillräckligt med syre för att upprätthålla mikrobiellt liv, den typ av liv som uppstod på jorden för flera miljarder år sedan, enligt en studie som publicerades på måndagen.

På vissa platser på planeten Mars är syrehalten tillräckligt hög för att hålla en primitiv livsform som en svamp vid liv, skriver AFP.

”Det trodde vi aldrig”

– Det här revolutionerar fullständigt vår förståelse för potentiellt liv på Mars, i dag och tidigare, säger Vlada Stamenkovic, teoretisk fysiker i Kalifornien, till nyhetsbyrån AFP.

Stamenkovic är huvudförfattaren till en forskningsrapport i tidskriften Nature Geosciences där uppgifterna publicerats.

– Vi trodde aldrig att syre skulle spela en roll för liv på Mars, eftersom det är så sällsynt i atmosfären, runt 0,14 procent.

I luften vi andas, i jordens atmosfär, finns 21 procent syre.

”Mars beboelighet påverkas”

Temperaturen på Mars kan variera mellan minus 195 och plus 20 grader.

– Våra resultat tyder inte på att det finns liv på mars. Men de visar att Mars beboelighet påverkas av potentialen för upplöst syre, säger Vlada Stamenkovic till AFP.