Nasa presenterar nya upptäckter i rymden

En av planeterna i det upptäckta solsystemet är särskilt intressant: Trappist-1 E. Foto: Nasa / Handout / Epa / TT
På onsdagskvällen berättar Nasa om nya upptäckter gällande så kallade exoplaneter. De extrasolära planeterna kretsar runt stjärnor utanför vårt solsystem. Foto: Polaris / POLARIS POLARIS IMAGES

Tre jordliknande planeter har upptäckts 39 ljusår bort, uppger Nasa på en presskonferens. Planeterna ligger inom ett avstånd där liv skulle kunna uppstå.

"Det är den bästa chansen till utomjordiskt liv hittills", säger Nasas experter.

På onsdagskvällen avslöjade Nasa att man upptäckt ett solsystem 39 ljusår bort från solen. Den stjärnan heter Trappist-1 och har sju planeter. Tre av dem ligger på ett sådant avstånd från sin stjärna att liv skulle kunna uppstå där. En av planeterna är särskilt intressant: Trappist-1 E.

– Planeten är lika stor som jorden och får lika mycket solljus som jorden. Det innebär att planeten kan ha liknande temperatur som jorden, säger en av forskarna på presskonferensen.

En av de andra tre planeterna ligger längre ut från stjärnan och liknar mars. Ytterligare en av de intressanta planeterna är lite större än jorden.

Det finns ingen bekräftelse om att vatten finns på någon av planeterna, men framtida analyser med exempelvis Hubble-teleskopet ska undersöka saken närmare.

Om drygt tre år väntas Nasa kunna säga mer om planeternas atmosfär - vilket kan avslöja innehållet av syre och vatten.

Upptäckten är den mest intressanta i jakten på liv i universum. Men det lär dröja innan vi får veta svaret på den frågan. Om vi skulle försöka resa dit med vårt snabbaste jetplan i dag skulle det ta 49 miljoner år.

Det finns fler planeter som är inom rätt avstånd från sin stjärna med bra förutsättningar för liv. En sådan planet kretsar kring stjärnan Proxima Centauri, som är på fyra ljusårs avstånd, och är den stjärna som är närmast vår egen stjärna, solen. Det tar alltså ljuset fyra år att nå dit, men miljoner år för snabbt flygplan av dagens modell.

Det här är första gången så många som sju planeter har hittats kring en stjärna. Det mesta man sett tidigare är två-tre planeter.

Forskarna säger att det inte finns några signaler från solsystemet, som upptäckts i alla fall.

Följ rymdäventyret via Expressen TV

Sändningen som startade klockan 19 svensk tid går att följa via Expressen.se såväl som via Nasas egen sajt.

Bland de rymdforskare och astronomer som medverkar finns Thomas Zurbuchen, Michael Gillon, Sean Carey, Nikole Lewis och Sara Seager.

Expressen har tidigare berättat om att Nasa vill hitta liv i rymden. Sedan våren 2015 arbetar en grupp "alienjägare" där forskare från tio universitet ingår i frågan. Gruppen som kallas Nexss (Nexus for Exoplanet System Science) har vädjat till amatörastronomer om hjälp.

2009 sköt Nasa upp Keplerteleskopet och sedan dess har man hittat ytterligare tusen möjliga exoplaneter.

Så ska utomjordiskt liv upptäckas

Människan vill lära sig mer om främmande planeters biologi och dess atmosfär, samt även om geologi, hav och planernas interiör. Forskarna kan genom att använda kraftfulla datorsimuleringar och med högteknologiska mikroskopiska studier av meteoriter komma närmare en upptäckt av utomjordiskt liv.

2015 sa Nasas vetenskapliga chef, Ellen Stofan, att vi kommer att hitta liv i rymden inom tio till 20 år.

"Inte små gröna män"

Vilken sorts liv det handlar om är inte riktigt klarlagt, men Ellen Stofan har sagt:

– Vi talar inte om gröna små män. Vi talar om små mikrober.

Forskarna har hittat tecken på att det kan ha funnits vatten på flera av Jupiters och Saturnus månar. Enligt Jim Green, chef för planetär vetenskap på Nasa, var 50 procent av Mars täckt av en ocean och det lär ha funnits vatten på planeten i upp till 1,2 miljarder år.

Nu vet vi att det finns många fler solsystem med planeter runt sig - och att det kan finnas förutsättningar för liv runt andra stjärnor. Något som det finns oräkneligt antal miljarder av i de miljarder galaxer som finns i universum.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!