Asteroid närmar sig jorden vid halloween

Under halloween-helgen kommer en asteroid passera jorden.Foto: Denisov Sergey/COLOURBOX
Nasa är osäkra på exakta banan för asteroiden. På bild en asteroid som passerade jorden för fyra år sedan.Foto: AP

En asteroid kommer att passera jorden under halloween-helgen, skriver brittiska Daily Mail. Nästa gång en asteroid passerar lika nära jorden är inte förrän år 2027.

Asteroiden, som kallas "2015 TB145", tros vara runt 2,5 kilometer bred och kommer att passera jorden med en hastighet på 125 500 km/h. Avståndet mellan jorden och asteroiden beräknas bli cirka 500 000 kilometer, vilket kan jämföras med att månen är drygt 380 000 kilometer från jorden.

Asteroiden kommer inte att kunna ses med blotta ögat, men den som har ett teleskop kommer att kunna se asteroiden. Den beräknas vara närmast jorden den 31:a oktober, vid 16.14.

Ingen fara för jorden

Nasa säger sig vara säkra på att asteroiden inte kommer att träffa jorden, även om de inte vet exakt vart den kommer att åka. Myndigheten säger att asteroiden inte kommer att utgöra någon fara för jorden.

Nasa upptäckte asteroiden två veckor sedan, vilket är en relativt kort förvarning för myndigheten, skriver Daily Mail. Myndigheten har ett system som övervakar kometer och asteroider samt publicerar varningar om de närmar sig jorden.

Halloween-asteroiden kommer att vara den asteroid som passerar jorden närmast sedan i juli 2006 och forskare tror att det är den största vi kommer få se på tolv år. Nästa asteroid som kommer passera nära jorden är asteroid "1999 AN10" och den vi får se i augusti 2027.

Rykten om asteroider

I augusti var Nasa tvungen att dementera rykten om en asteroid som ryktades påverka jorden i september.

Paul Chodas, chef för Nasas "Near-Earth Object" avdelning, sa då att inga asteroider kommer påverka jorden i den överskådliga framtiden. Han sa även att alla potentiellt farliga asteroider har mindre än 0,01 procents chans att påverka jorden inom de närmaste 100 åren, uppger Daily Mail.