Regeringspartierna meddelade i slutet på april att de vill stänga Bromma flygplats.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Per Bolund uppgav på en pressträff att en snabbutredning tillsats för att avveckla flygplatsen. Men förslaget har stött på hård kritik från oppositionen, inte minst då Miljöpartiet firade med tårta efteråt. Även inom Socialdemokraterna har ledamöter öppnat för att kompromissa om en lösning för flygplatsen.
Anders Åkesson är starkt kritisk till hur regeringen hanterat frågan, inte minst då man bland annat hänvisade till att pandemin slagit hårt mot inrikesflyget och mot Bromma flygplats.
– Det är inte bara fräckt, utan även oseriöst, säger Åkesson och tillägger:
– Det finns jättemånga verksamheter runt om i landet som ingen människa besöker just nu för att det är pandemi - Sveriges riksdag är en sådan institution, men vi överlägger inte att lägga ned den.
”Än får miljöpartisterna äta sin tårta bäst de vill”
Efter presskonferensen tillkallades infrastrukturministern till utskottet för att förklara sig och lite senare lade Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna fram ett utskottsinitiativ om att det ”under rådande marknadsförutsättningar vore oseriöst” att lägga ned Bromma.
Initiativet behandlades under tisdagen i Trafikutskottet och fick majoritet då Centern och Sverigedemokraterna anslöt sig.
Enligt vice utskottsordförande Anders Åkesson kommer dagens beslut med största sannolikhet utmynna i ett tillkännagivande i slutet av maj där man kräver en omfattande utredning om vad en nedläggning av Bromma skulle få för effekter.
– Utred första, skaffa kunskap. Vad kommer effekterna bli av att lägga ned Bromma och samla allt flyg till Arlanda?, säger Åkesson.
– Ordning och reda i beslutsprocessen, än får miljöpartisterna äta sin tårta bäst de vill.
Bolunds svar: ”Sätta sak före prestige”
Mijöminister Per Bolund tycker dock att den snabbutredning som regeringen beställt och som ska vara klar redan till sommaren räcker gott.
– Vi har redan tillsatt en utredning, säger han i en skriftlig kommentar till Expressen.
Bolund uppger vidare att statliga Swedavia, som driver både Bromma och Arlanda, själva anser att Arlanda inte behöver byggas ut.
– Jag förväntar mig att de andra partierna klarar av att sätta sak före prestige och ta till sig av utredningens resultat när det är färdigt, tillägger Per Bolund.