Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Resepersonalens nya verklighet: ”Oroligt”

Jenny, 38, fick hålla sin instängd i 112 dagar.
Emelie Jönsson, reseledare på Tui.
Johanna Vallberg, 35, är reseledare i Alanya i Turkiet.

Det är bättre på båten nu än innan corona, tycker Sofia Andersson som är hovmästare på ett kryssningsfartyg. 

Emelie Jönsson är på plats i Grekland för att ta hand om de första nordiska turisterna. 

I Nepal väntar Jenny Adhikari fortfarande på att landet ska öppna så att hon kan hålla guidade resor. 

För Johanna Vallberg i Alanya har pandemin gett henne en ny mening med livet.

Detta är resepersonalens verklighet mitt under den brinnande pandemin.

Emelie Jönsson, 22, reseledare på TUI: ”Jag känner mig lika säker här som i Sverige”

Emelie Jönsson gör sin fjärde säsong med Tui. I år jobbar hon som ”blue guide” på Kreta, vilket innebär att hon är den som hälsar alla gäster välkomna när de kommer till hotellet. Hon ansvarar för de nordiska gästerna på hotellet. 

Precis som många andra blev Emelie Jönsson permitterad i mitten av mars när resorten hon jobbade på i Frankrike stängde ner. I juli fick hon börja jobba igen när flera länder öppnade upp för turister. 

Hur har det varit att jobba de här dagarna?

– Jag tycker faktiskt att det har varit bra. Alla har varit lite oroliga över hur det skulle gå nu när det öppnar upp. Det har varit oroligt hemifrån och det har varit osäkert om vi skulle kunna resa överhuvudtaget nu under sommaren.

– Alla våra hotell följer de grekiska myndigheternas riktlinjer, vad vi får lov att göra och vad som kan vara öppet, avstånd och allt möjligt. Jag tycker också att gästerna är medvetna och duktiga på att hålla avstånd och förstående för myndigheternas regler.

Men det är annorlunda att jobba med turism under en pandemi. Emelie Jönsson förklarar att de sedvanliga och stora bufférna på restaurangerna är stängda. Gästerna måste tvätta händerna, ta handsprit och ha munskydd när de blir serverade mat på restaurangen.

Är du orolig för smitta eller nya stora utbrott?

– Personligen känner jag mig lika säker här som i Sverige. De har varit duktiga att följa riktlinjerna här. Så personligen känner jag mig inte alls orolig.

Emelie och gästerna på hotellet använder munskydd. I restaurangen är det ett krav.
Reseledaren Jenny Adhikari har tjänat 0 kronor i år. Alla hennes resor under våren blev inställd.Foto: Privat

Precis som stora delar av världen stängde Nepal ner i slutet av mars. Beskedet var att alla skulle hålla sig hemma, förutom två timmar om dagen då man tilläts att handla mat. 

Men när Jenny Adhikari, 38, tittar ut genom sitt fönster nu ser hon få som bär munskydd på gatan. Hon berättar att Nepal successivt håller på att öppna upp igen.

Men Jenny Adhikari har inget jobb att gå tillbaka till. När världen stängde ner blev alla hennes inbokade jobb som guide och reseledare avbokade. 

Sedan 13 år bor Jenny Adhikari  tillsammans med sin man och dotter i Katmandu. Under stora delar av året anordnar hon guidade resor genom Sydasien. 

– Jag hade min sista resa i december förra året. Sedan dess har jag inte haft någon inkomst och räknar inte med att jag ska kunna få någon under resten av året heller. 

– Men det går ju an för oss, som kan leva på besparingar. Men för andra i Nepal har det varit fruktansvärt. Folk har inte haft pengar till mat, barn har inte kunnat gå i skolan. Det har varit hemskt att se. 

Hur hösten blir är oklart. Både för Jenny Adhikari och resten av världen. Nepals regering har meddelat att de kommer att öppna upp för turister under hösten.

– Jag kan inte tänka mig att det finns speciellt många som kommer våga åka.

Under våren 2021 är hon helt fullbokad igen.

– Datumen är bokade, men vi vet ju fortfarande inte om de kommer åka hit. Men vi får se hur det blir. Jag kanske kommer flytta till Sverige i höst och komma tillbaka till Nepal i vår. 

Om du får resa med turister snart, är du rädd för att bli smittad eller nya utbrott?

– Jag är inte speciellt orolig själv. Däremot om jag skulle ta med en turistgrupp till en bergsby, där det är flera dagar till närmaste sjukhus, och någon i min grupp skulle råka smitta en person i byn som sen behöver vård. Då skulle det vara en mardröm.

Johanna Vallberg hittade nya sätt att hjälpa turister under pandemin.Foto: Privat

Johanna Vallberg, 35, väntade på att semestersäsongen skulle börja när världen stängde ner för pandemin i våras. 

Det senaste året har Johanna Vallberg varit stationerad i den turkiska turistorten Alanya. Där har hon jobbat som reseledare och driver en Facebook-sida för svenska personer i Alanya som heter ”Svensk i Alanya”

– Jag bestämde mig tidigt för att stanna kvar. Det var många svenskar som behövde hjälp här och om det är något jag kan så är det Turkiet och Alanya, berättar hon.

Planen var att hon skulle fortsätta jobba som reseledare under våren. Men i stället hittade hon ett annat sätt att hjälpa turisterna på. 

Hjälpt personer att handla mat 

Genom sin Facebookgrupp började hon dagligen uppdatera om läget i Turkiet och vilka riktlinjer som gäller. Hon förstod snabbt att det fanns många svenskar som befann sig på orten som behövde hjälp. Hon pratar både turkiska och engelska väl och har därför kunnat hjälpa svenskar i kontakt med myndigheterna i landet. 

– Jag hjälpte strandsatta svenskar med all typ av information. Det kunde vara allt från att jag fixade intyg till personer som skulle flyga eller hjälpa personer i riskgrupp att handla mat och mediciner. 

I början av sommaren märkte hon att svenskar började bli sugna på att resa utomlands igen. Johanna uppfattar det som att många bokar hotell eller lägenhet separat nu då det inte nuläget inte går några charterresor. 

Vad tycker du om att svenskar reser under pandemin?

– Man vet aldrig orsaken bakom att någon reser. Personligen känner jag mig säkrare här än om jag hade varit i Sverige då jag upplever att de restriktioner som har införts har varit med ett högt säkerhetstänk. Men självklart ligger det ett stort ansvar på turisterna. De måste ha stor koll på de regler som gäller i varje land.

Johanna Vallberg, 35, reseledare i Alanya, Turkiet: ”Jag bestämde mig tidigt för att stanna kvar. Det var många svenskar som behövde hjälp här”

Sofia Andersson har precis klivit i land i Stockholm. Det senaste dygnet har hon gjort ett jobbpass på Vikings Lines ”Cinderella”.   

I början av juli öppnade kryssningsfartyget ”Cinderella” för de första passagerarna sedan mars. 

– Sen detta började har vi varje vecka fått information om läget. Ingen på Viking Line har blivit uppsagd, så det har varit en enorm lättnad. Men självklart har det varit en oviss tid. 

Hovmästaren Sofia Andersson jobbar på fartygets stora buffé – som vanligtvis tar över 200 personer per sittning. Men med de nya riktlinjerna har de åtta till nio insläpp per kväll i stället. Dessutom är det inte längre tillåtet att ta maten själv.

Sofia Andersson, hovmästare på Vikings Lines ”Cinderella”: ”Jag känner mig trygg”.Foto: Privat

– Alla gäster blir serverade från buffén av personal som bär munskydd och visir. Och vi vet alltid i förväg hur många som kommer eftersom man betalar för maten när man kliver på båten. Men det gäller att bordsplacera så att det blir rätt avstånd. 

– I början undrade man hur allt skulle gå. Men nu när vi har jobbat så här tycker jag bara att det är positivt. Buffén är fräschare och mer lyxig. Dessutom slipper man all trängsel och köer, vilket är positivt för personal och gäster. 

Under vanliga omständigheter har fartyget kapacitet för 2 500 passagerare. Nu får lite över 800 personer kliva ombord på båten. Gästerna har varit väldigt positiva, berättar Sofia Andersson. 

– Det blir skönare och lugnare för alla ombord. Vi har fått väldigt bra respons om hur vi hanterat situationen. 

Är du orolig för att bli smittad?

– Nej, jag känner mig trygg. De flesta är bra på att hålla avstånd och det finns handsprit överallt. Det känns nästan bättre på fartygen nu än innan pandemin. 

Svenska Jenny berättar om coronasituationen i Nepal

Jennys kritik mot krishanteringen i Nepal.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.