Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Resebolaget: Paxa inte solstolen

Nu tar resebolaget i med hårdhandskarna mot turister som paxar solstolar.
Foto: Mattias Forsberg
Mathias Bergendahl, nordisk Informationschef på Fritidsresor, berättar om experimentet.
Foto: Fritidsresor

Är du en av dem som stör sig på alla handdukarna som redan klockan sju på morgonen har hittat en solstol?

Det är du långt i från ensam om. Just därför har resebolaget Fritidsresor bestämt sig för att sätta ner foten.

Ända sedan du vaknade har du sett fram emot att lägga dig på en skön solstol och steka i solen, men när du kommer till poolen upptäcker du att alla stolar redan är tagna: Av handdukar.

Det är ett irritationsmoment som har existerat i många år, men med ett enkelt sms vill nu resebolaget Fritidsresor försöka minska sina kunders frustration.

"Hej. Vi vill bara informera er om att om handdukar och andra ting ligger på solstolarna runt poolen i mer än 30 min utan att någon är där så kommer de att tas bort. Det här är bland annat för att ni inte ska behöva kliva upp klockan 07:00 på morgonen för att reservera solstolar", står det i sms:et från Fritidsresor.

Sms:et skickades ut till Fritidsresors kunder på ett hotell i Alcúdia på Mallorca, och kommer i fortsättningen att skickas ut som en påminnelse tre gånger i veckan.

Så om man är frånvarande i mer än 30 minuter, så kommer ens handduk alltså att tas bort.

LÄS MER: Stor razzia i Italien – mot solstolspaxare

Positiv respons

Den norska journalisten Michael Andreassen är en av kunderna på plats på Mallorca som fick sms:et. Han delade sms:et på sin Instagram och i en intervju med norska P4 är han tydligt positiv till sms:et.


https://www.instagram.com/p/BI12mJGjPD9/

s


– Det är bra att de gör det här, för jag stör mig enormt mycket på de som vaknar klockan fem för att lägga ut handdukar. Det är nästan så att jag misstänker att någon köper upp alla handdukar så att deras familj kan reservera en stol till sin chipspåse, säger Michael till P4.

"En testkörning"

Enligt Fritidsresor är det ett experiment för att se om sms:et kan implementeras på alla hotell der det finns ett behov.

– Det är ett test för att se vad kunderna tycker, men även för hotellet så vi ser vilka förberedelser som måste till rent praktiskt för att funktionen ska kunna finnas på flera hotell, förklarar den nordiska informationschefen på Fritidsresor, Mathias Bergendahl,

Bergendahl påpekar att det brukar finnas gott med solstolar, men att det hade funnits en viss brist på just det här hotellet den här sommaren.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.