Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rektorns coronailska mot ministern: ”Vad händer?”

Utbildningsministern: ”Vet att det är komplicerat”.
Camilla Lind, rektor på Procivitas, har också skickat ett brev med sina åsikter till regeringskansliet. Hon säger att hon håller med om att närundervisning är bäst, men att ”liv och hälsa” nu måste prioriteras.Foto: Privat
Anna Ekström (S), utbildningsminister: ”Det är en exceptionell situation, men det är viktigt för många elever och för hela vårt samhälle att skolan kan hålla öppet.”Foto: AMIR NABIZADEH/TT / TT NYHETSBYRÅN

Rektorn Camilla Lind är mycket kritisk till utbildningsminister Anna Ekströms senaste besked om att låta gymnasieskolorna vara öppna.

Hon menar att lärarna är på bristningsgränsen – och har gjort upp planer för hur skolmat kan delas ut om skolorna stängs.

– Jag är lätt upprörd, säger hon.

I veckan gav regeringen gymnasieskolor större möjlighet att använda distansundervisning som ett hjälpmedel mot den ökande smittspridningen. Men någon ny nationell skolstängning är inte aktuell.

Beskedet gjorde Camilla Lind, rektor vid privata Procivitas gymnasium i Lund, besviken. Hon menar att dagens splittrade situation sliter hårt på lärarna.

– Min personal bedriver just nu både närundervisning och distansundervisning eftersom vi har elever hemma med till exempel föräldrar i riskgrupp. I samma grupp finns elever som väntar på provsvar.

”Helgrupp i klassrummet”

Skolorna har möjlighet att gå över till distansundervisning för att undvika trängsel, men lektioner på plats ska vara huvudregeln, är utbildningsminister Anna Ekströms besked.

– Även om hon säger att vi kan skicka hem några årskurser till distans, så är det fortfarande så att de kommer att sitta som en helgrupp i klassrummet. Delar vi på grupperna så måste lärarna jobba dubbelt, säger Camilla Lind.

Att förlägga lektioner på kvällar och helger är inte är ett rimligt alternativ, tycker hon.

Många smittade i åldrarna

De senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten visar att andelen som testade positivt var högst i åldrarna 18-19 år, 23,6 procent. I åldersgruppen 17-18 var det näst högst, 21,2 procent.

Rektorn Camilla Lind anser att man borde gå över till distansundervisning fram till jullovet på grund av smittspridningen, och har redan en plan om hur eleverna skulle kunna få skollunch som vanligt. Det kan delas ut i ett tält utanför skolan.

– Jag har redan pratat med vår matleverantör, man kan göra matlådor med torrvaror.

Ministern: Inte effektivt

Anna Ekström säger i en kommentar att hon förstår att det är svårt, men att det är skolans ansvar att ”organisera verksamheten på ett sätt som gör att det blir en rimlig arbetssituation för både lärare och elever”.

– I dagsläget är vår bedömning att det inte är en effektiv åtgärd att stänga skolorna, men om det skulle ändras är regeringen beredd att omedelbart fatta beslut om att skolor ska stängas på nationell, regional eller kommunal nivå, säger hon.

Smittorisken leder nu till en stor oro, enligt Camilla Lind.

– Det är många som känner rädsla för att komma till skolan. Jag har elever och föräldrar som undrar, vad är det som händer? Hur kan man gå ut på riksnivå och prata om åtta personer maximalt och sedan ska skolan gå på som vanligt?

Se mer:

Gymnasieskolor kommer få använda distansundervisning i större utsträckning om det krävs för att undvika trängsel, säger utbildningsminister Anna Ekström (S).

Rektorns öppna brev till Anna Ekström

Du, Anna Ekström, hade presskonferens tillsammans med Matilda Ernkrans. Jag som skolledare vill bjuda in dig till min vardag och jag hoppas att du kan delta via distans genom att läsa mitt öppna brev. 

Du inleder med att säga att du vill att skolorna i Sverige ska vara öppna. Det vill jag också men inte under de förhållanden som råder nu. Jag vet också hur viktig skolan är för våra barn och ungdomar.

 

Du ber oss att i ryggraden hålla restriktioner såsom att tvätta händerna, hålla avstånd och stanna hemma vid minsta symtom. Vi blir ombedda att vara förebilder vilket är svårt när mina elever frågar mig om hur vi kan hålla skolan öppen när förra veckans stora smittade grupp var 17-19 år och restriktioner om max 8 personer slog till. 

Vi ska nu enligt dig noga överväga hur vi kan hålla avstånd. Det kan enligt dig handla om att anpassa schemaläggningen, tillfälligt använda andra lokaler som är lediga i närheten eller att förlänga skoldagen. En del kan få undervisning på förmiddagen och andra på eftermiddagen. Förslagen är många och dåliga.

 

När Expressen frågar dig om hur en schemaläggning för att minimera smitta kan se ut svarar du att eleverna i stället kan arbeta över lov, helger och utanför ordinarie tid för schemat. Menar du då lärarlösa lektioner eller ska jag be min personal arbeta under dessa tider? Du ger som förslag att förlägga undervisning utomhus vilket blir svårt under vintern. Vi ska arbeta med slottider i matsalen, vilket vi redan gör då lunch bör intas mellan klockan 11-13. Med dessa förändringar anser du att vi får ett effektiv och väldigt anpassat sätt att hantera verksamheten och undervisningen och på så sätt minimera smittspridningen.

 

Du säger också att det är ”gudskelov så att du har lite synpunkter på just schemaläggningen” och att detta ska hanteras av rektor eller den som rektorn pekar på. Jag pekar på dig, Anna. Jag skulle vilja se ett schema där varje elev får sin berättigade undervisning under skoldagen utan att mina lärare ska arbeta 12 timmar om dagen. Samtidigt ber du mig se till att lärarna ska orka med, det är mitt ansvar! Jag vill ta det ansvaret men kan inte med givna regler. 

Att hyra tillfälliga lokaler som är anpassade för utbildning skulle jag säga är det svåraste tipset du ger. Jag har erfarenhet av att leta godkända lokaler och vågar nog påstå att just det rådet är det sämsta för oss skolledare.

 

Du säger att med det nya tillägget i lagen ska vi få mindre trängsel i skolan. Låt mig få beskriva en gymnasiedag. Elever kommer till skolan, går in i samma klassrum som innan pandemin, sitter nära sina kamrater, går ut för att sedan gå till nästa lektion och sitta nära en kamrat. Du pratar om att detta är en effektiv åtgärd för att förhindra smittspridning, jag påstår att det inte gör någon skillnad!

Jag undrar också hur ”trycket”, som du uttrycker dig, på mina lärare ska lätta genom de nya riktlinjerna? Hur ska mina lärare få en rimlig vardag genom dessa ”åtgärder”? Det är lätt att lägga över arbetsbelastningens problematik på skolledningen. Du ber mig att ta det på mycket stort allvar, det gör jag Anna. Av just den anledningen hoppas jag att du tar till dig hur vardagen i skolan ser ut på riktigt. Det är anmärkningsvärt att du säger åt skolans personal att arbeta på plats när du står ensam på presskonferens med en annan deltagare via länk.

 

Du påminner mig och mina kolleger i Sverige om att skolan också är en arbetsplats för lärare och annan personal. Vi ska alla kunna arbeta hemma när vi inte behöver vara på plats. Du pratar om att lärarna har lektionsplanering, möte med varandra och med föräldrar. Du säger att vid dessa tillfällen finns det goda möjligheter att arbeta på distans. Hos mig är det inte så! För att optimera mina elevers schema och inte ha håltimmar sitter mina lärare med planering mellan sina lektioner och jag tror inte att vi är unika, så där föll möjligheten med att arbeta på distans bort.

Du vill inte ta del av historier där du kommer att få höra hur lärare har möte i trånga rum. Låt mig ge dig en beskrivning. Varje dag står Sveriges lärare i klassrum med upp till 35 elever. Det är trångt nog även när vi inte har en pågående pandemi. Här är det alltså inte lätt att göra rätt som du förespråkar.

Ingen i min personal klagar över att vi ska hålla i gång undervisningen. Trots egna rädslor, delade uppdrag (när- och distansundervisning) och karantänsituationer utför de dagligen sitt uppdrag. Jag är så oerhört stolt över alla deras prestationer, de sätter våra elevers utbildning framför sin egen hälsa och är i mina ögon vardagshjältar.

 

På en presskonferens i veckan sa Folkhälsomyndigheten följande:

”De som behöver vara på arbetet behöver se till att det är så smittsäkert som möjligt, där har arbetsgivaren ett stort ansvar att bidra till att arbetsplatsen är så smittsäker som möjligt. I möjligaste mån håll avstånd till andra på arbetsplatsen. Se till att endast vara nära de som du har i ditt hushåll.”

Jag vill vara arbetsgivaren som kan ta ansvar. Mina lärare kommer dagligen att träffas på skolan, de kommer att vistas i samma lokaler och träffa klassvis av elever varje dag. Hur ska jag säkerställa deras arbetsmiljö, Anna?

Du avslutade presskonferensen med att säga att med din enkla erfarenhet skulle många gymnasieungdomar röra sig på stan och utsätta sig för smitta vid distansundervisning. Hade jag varit elev hade jag blivit förnärmad. Låt mig informera dig om hur otroligt många plikttrogna och målmedvetna ungdomar vi har i Sverige. De tar enligt mig ett större ansvar både för sin utveckling och för den här pandemin än många andra grupper i samhället. Man lägger skuld på dem som grupp och hänvisar till deras fritid. 

En del av problematiken för oss i skolan är att elever inte vill missa viktiga moment och kommer då med lättare symtom. Är det då inte klokare att stänga skolan fram till jul och sedan avgöra hur skolans lokaler driver smittan eller ej?

 

/Camilla Lind, rektor

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.