Forsman och Bodenfors reklamfilm för Volvo Lastvagnar, med actionstjärnan Jean Claude van Damme i huvudrollen är med på tio i topp.
Forsman och Bodenfors reklamfilm för Volvo Lastvagnar, med actionstjärnan Jean Claude van Damme i huvudrollen är med på tio i topp.

Reklamfilmerna vi inte
kan sluta att klicka på

Publicerad

Zlatan och Volvo finns med på listan. Och en av filmerna är signerad en svensk reklambyrå.

Här nedan kan du se de tio reklamfilmer som visats flest gånger på Youtube senaste året.

Listan är inte en årslista utan Youtbe kröner sin mest visade video i samband med Cannes Lions-konferensen, som hålls i juni varje år.

Så det här årets mätperiod är 1 mars 2013 till 30 april 2014. Tillsammans drog klippen in 620 miljoner visningar, sammanlagt 924 miljoner minuter, skriver Forbes.

Ettan i år är överlägsen. Turkish Airlines film där basketstjärnan Kobe Bryant och Lionel Messi tävlar om vem som tar det bästa självporträttet visades över 137 miljoner gånger på Youtube.

Den stora skillnaden mellan filmerna på Youtube och reklamfilmer i tv är att nätklippen är mycket längre än i tv. Nike-annonsen på listan är exempelvis över fyra minuter lång.

Här nedanför kan du se alla tio filmerna.

Utan reklamavbrott.

1. Turkish Airlines: "Kobe v Messi: The Selfie Shootout" 2. YouTube: "YouTube Rewind: What does 2013 say?" 3. WREN: "First Kiss" 4. Volvo Trucks: "The Epic Split featuring Van Damme" 5. Budweiser: "Superbowl XLVIII commercial - Puppy Love" 6. Nike Football: "Winner Stays" 7. Pantene: "Labels Against Women I #ShineStrong Pantene" 8. Google: "Google Zeitgeist I Here's to 2013" 9. Rädda Barnen: "Most shocking second a day video" 10. Cornetto: "Keyfi Yolunda, Aşkı Sonunda"

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag