De vikande siffrorna inför söndagens EU-val får Fredrik Reinfeldt att agera. Foto: Tommy Pedersen
De vikande siffrorna inför söndagens EU-val får Fredrik Reinfeldt att agera. Foto: Tommy Pedersen

Reinfeldts panikplan

Publicerad
Uppdaterad
Efter opinionsraset sätter Moderaterna in en blixtstrategi för de sista dagarna innan valet.
Statsministern har beordrat ut alla moderata ministrar i regeringen för att hjälpa till att mobilisera väljarna.
Kampanjstrategerna satt i går kväll i möte för att vända trenden innan söndag.
- Jag har bett mina statsrådskollegor att ta i lite mer, säger Fredrik Reinfeldt.
Expressen kunde i går berätta att Moderaterna backar i Novus Opinions senaste undersökning. Partiet får 20,2 procent, och tappar 2,1 procentenheter sedan förra mätningen.
För drygt två veckor sedan fick partiet över 36 procent i en mätning från Demoskop. Sedan dess har kurvan pekat nedåt.
Man börjar nu närma sig valresultatet från förra EU-valet, vilket Moderaterna är fast beslutna att komma över.
Klarar man inte det målet är det ett stort nederlag för partiet.
- Vi har sagt att vi vill överträffa valresultatet från förra gången på 18,25, säger Fredrik Reinfeldt till Expressen.

Inte nöjda med siffrorna

Tiden är knapp, och nu trappar Moderaterna panikartat upp sin EU-valrörelse de sista dagarna för att återta förlorad mark.
I går kväll satt kampanjarbetarna bakom toppkandidaten Gunnar Hökmark i möte för att förändra planeringen av slutspurten.
En källa berättar för Expressen att personer inom kampanjen är långt i från nöjda med opinionssiffrorna.
Ändringarna blir ett sista försök att vända den nedåtgående trenden.
- Det måste bli en uppryckning nu, säger Expressens källa om kampanjändringarna.
Fredrik Reinfeldt berättar att kampanjen har intensifierats ordentligt.
- Vi har rest mer. Och vi har sett till att de ledande kandidaterna är fulltecknade, säger han.
Och han har till och med beordrat ut de moderata ministrarna i regeringen på banan.
Ordern är tydlig: Jobba hårdare.
- Jag har bett mina statsrådskollegor att ta i lite mer, säger statsministern.

Kampanjbussar rycker ut

Partiets sedan tidigare planerade slutspurtskampanj drar också i gång i dag. Fem kampanjbussar rullar ut för att besöka 60 orter, och man ska samla in 50000 telefonnummer för att påminna människor om att gå och rösta.
Partisekreteraren Per Schlingmann hoppas att de vikande opinionssiffrorna ska få alla att jobba ännu hårdare.
- Det faktum att vi har sett en vikande tendens hoppas jag kan bidra till att mobilisera, och inskärpa vikten hos alla att göra ytterligare en extra aktivitet för att träffa väljare, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag