Statsminister Fredrik Reinfeldt. Foto: Roger Vikström
Statsminister Fredrik Reinfeldt. Foto: Roger Vikström

Reinfeldt: Vintern är en av våra årstider

Publicerad
Uppdaterad
Statsminister Fredrik Reinfeldt är missnöjd med hur Sverige inte klarar en sträng vinter, men lindar in sin kritik i mjuka formuleringar.
- Jag förstår många människors irritation. Vi är ju i vårt land, som är väldigt geografiskt vidsträckt, beroende av att kommunikationer fungerar. Många har byggt upp sina liv på att kunna resa och bo en bit ifrån. Och nu fungerar det inte, säger Reinfeldt i samband med ett besök hos kvinnliga företagare i Leksand.
- Det är mycket tankeväckande i ett land som geografiskt ligger där Sverige gör. Det är trots allt så att vintern är en av våra fyra årstider och vi måste ställa oss frågan varför vi inte varit bättre på att hantera den här situationen.
Fredrik Reinfeldt ser en rad uppföljningar framför sig, men vill, åtminstone inte ännu, säga om regeringen överväger någon form av statlig utredning för att kartlägga vad som gått fel under den här vintern.
- Jag är inte färdig med de exakta formerna för detta. Det kan säkert finnas anledning att titta på den samlade sårbarheten, säger statsministern.

Problemen bör diskuteras

Men framför allt ser han ett behov av att göra klart hur SJ och Banverket skött sina uppdrag.
- Spårbunden trafik har varit väldigt drabbad genom det som hänt. Men det gäller också snöröjning. Nu är vi väldigt inriktade på att få det att fungera i det korta perspektivet. Vi kommer i efterhand att behöva diskutera varför det på så många håll påverkat Sverige negativt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag