Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Region Stockholm i dyr härva om tunnelbanan

Ett tunnelbanetåg i Sätra på röda linjen.Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /IBL

Region Stockholm beställde en rapport av ett italienskt bolag inför en planerad upprustning av tunnelbanans röda linje.

Men vägrade sedan ta emot rapporten – trots att man betalat närmare en miljon kronor för den.

Det rapporterar Dagens Nyheter. 

Det var det italienska bolaget Ansaldo som 2014 vann upphandlingen när Region Stockholm och SL ville modernisera den röda linjen.

Bland annat skulle nya moderna tåg införas och ett nytt signalsystem skulle göra att linjen kunde få både tätare trafik och förarlösa tåg.

I november 2017 var arbetet ännu inte klart – vilket gjorde att trafikförvaltningen tröttnade och kickade leverantören från projektet.

– Vi tror inte att leverantören kan hålla varken tidsplan eller sin budget, sade trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M) till med DN när beslutet fattades.

Men nu skriver DN att det finns uppgifter om att Ansaldo i själva verket visst var kapabla att leverera, men att politikerna inte ska ha informerats om detta förrän efter att avtalet redan hävts.

MTR-rapport  om arbetet

Det Honkong-baserade företaget MTR fick driftansvaret för Stockholms tunnelbana 2017 och ska då också ha fått i uppdrag att granska Ansaldos arbete.

DN uppger att granskningen visade att Ansaldo i stort sett gjord vad som förväntats.

Tidsplanen ska dock ha varit orealistisk och runt ett års ytterligare arbete skulle krävas. Men enligt DN berodde detta på nya och ofta otydliga beställningar från förvaltningen.

Den granskning som beställdes av MTR kostade Region Stockholm 834 000 kronor. En granskning som trafikförvaltningen aldrig ska ha tagit emot. Endast några få personer i förvaltningsledningen ska ha fått en muntlig dragning av rapporten, men var ingen av politikerna i nämnden närvarande.

– Under tiden de granskade projektet kan man säga att verkligheten förändrades. MTR fick sitt uppdrag när vi fortfarande hade som huvudhypotes att vi skulle kunna fortsätta arbetet tillsammans med Ansaldo. Det landade i att de drog det muntligt och lämnade sedan inte in någon rapport, säger Suss Forsman Tullberg, kommunikationschef i Region Stockholm. 

Motiverade beslutet i hemlig bilaga

Till DN förklarar hon att man trots det betalade för rapporten.

– Ja, har man gett en person ett uppdrag så får man betala för utfört arbete.

Förvaltningschef Caroline Ottosson, som inte velat kommentera ärendet för DN, var den som i oktober 2017 hävde avtalet med Ansaldo – motiveringen bakom beslutet fanns då i en hemlig bilaga. 

Efter det har flera personer tidningen pratat med lämnat vaga uppgifter kring den hemliga bilagan. Både kring vilka som läst den och vilken roll den har haft i grunden till beslutet att häva avtalet.

Konflikten kring det hävda avtalet kommer nu att avgöras av skiljedomstolen i Stockholms handelskammare.  Redan nu har Ansaldo börjat betala tillbaka delar av de förskottsbetalningar man tidigare mottagit från trafikförvaltningen.

Om Ansaldo får rätt i skiljedomen kan trafikförvaltningen i stället tvingas betala tillbaka, vilket då handla om hundratals miljoner kronor, enligt DN.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.