Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringskansliet kände till flygningarna

Här lyfter ett av regeringsplanen från Bromma flygplats.
Foto: Roger Vikström
Statsminister Stefan Löfven är en av de som hämtats upp på Bromma flygplats.
Foto: Sven Lindwall
Även under alliansregeringen mellanlandade regeringsplanet på Bromma.
Foto: Suvad Mrkonjic

Det fanns information i regeringskansliet om att regeringsplanen stod parkerade på Arlanda.

Ändå flögs de sex gånger till Bromma flygplats för att hämta upp bland andra Stefan Löfven, Gustav Fridolin och finansminister Magdalena Andersson.

Men även Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Annie Lööf och Göran Hägglund har hämtats efter mellanlandningar, visar försvarets passagerarlistor.

Expressen kunde i går avslöja att regeringsplanen vid sex tillfällen det senaste halvåret flugit mellan Arlanda flygplats och Bromma flygplats - en sträcka på 41 kilometer - med syftet att hämta upp ministrar.

Mellanlandningarna har inneburit extra koldioxidutsläpp på nästan fem ton, enligt försvarsmaktens beräkningar.

I regeringskansliet fanns information om att regeringsplanen stod parkerade på Arlanda flygplats. Planen hade nämligen landat just där med statsråd och tjänstemän ombord.

För alltid dialog med kunden

Enligt informationschefen Henrik Gebhardt vid Skaraborgs flygflottilj, som ansvarar för regeringsplanen, förs alltid en dialog med kunden.

– Får vi en beställning så väljer vi flygplan i samverkan med kunden, utifrån var de vill flyga och varifrån, säger han till Svenska Dagbladet.

Expressens avslöjande väckte under gårdagen starka reaktioner och många medier har följt upp nyheten.

– Det är klart att det inte är bra signaler, men generellt så handlar det här om att regeringsplanen borde vara på Arlanda hela tiden, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm för Miljöpartiet, till Sveriges television.

Bland kritikerna finns också det tidigare MP-språkröret Peter Eriksson och Miljöpartiets klimatexpert Karin Svensson Smith, ordförande för riksdagens trafikutskott.

– Det är ju de korta flygresorna som är minst vettiga och som man helst vill få bort, säger Peter Eriksson till Expressens politikreporter Joel Holm, och partikamraten Svensson Smith fortsätter:

– Talar vi om för andra människor att man ska dra ned på flyg så måste vi själva visa att vi är beredda att göra förändringar.

Aftonbladets S-märkta ledarskribent Eva Franchell konstaterade efter Expressens avslöjande att det är "divalater" av fackministrar som tar privatjet till vanliga rådsmöten i Bryssel:

"De vill åka regeringsbil ända fram till flygplanstrappan. Sitta och jäsa i skinnfåtöljerna och äta frukost på fint porslin."

Offentliggjorde passagerarlistor

Försvarsmakten och Säkerhetspolisen beslutade i går eftermiddag att offentliggöra delar av passagerarlistorna för de sex aktuella mellanlandningarna.

Som Expressen redan i går kunde visa har Stefan Löfven hämtats upp på Bromma flygplats vid tre tillfällen sedan oktober - trots att regeringsplanet då stått på Arlanda flygplats.

Passagerarlistorna visar också att inrikesminister Anders Ygeman, barn- äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér och finansminister Magdalena Andersson hämtats på Bromma flygplats vid mellanlandningar, bara några minuter efter start från Arlanda - en resa som tar cirka 30 minuter med statsrådsbil.

Den 11 december hämtades utbildningsminister Gustav Fridolin, gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadzialic och sex av deras medarbetare på samma sätt inför en resa till Bryssel.

"Hade gärna åkt till Arlanda"

Expressens reporter Hanna Jakobson mötte i går språkröret, som trots alla egna resor därifrån vill stänga Bromma flygplats.

– Jag hade jättegärna åkt till Arlanda om någon hade bett mig att göra det, säger Fridolin.

– Jag tycker såklart som alla andra att det verkar dumt och att försvaret precis som alla andra myndigheter ska ta maximal miljöhänsyn i alla sina beslut, försvaret och regeringskansliet.

"Det är ju jättedumt"

Expressens uppgifter om att mellanlandningarna orsakat extra koldioxid- utsläpp på nästan fem ton kommenterar MP-språkröret så här:

– Det är ju jättedumt såklart.

Statsminister Stefan Löfven ville i går inte svara på frågor om sina resor med de tre regeringsplanen.

– Det är Försvarsmakten som har information om och ansvarar för varifrån statsflyget utgår, konstaterade hans pressekreterare Dan Lundqvist Dahlin.

– Stefan Löfven har inte begärt några flygningar mellan Arlanda och Bromma.

Under gårdagen beslutades att rutinerna nu ska ses över både inom regeringskansliet och försvarsmakten.

– Regeringskansliet kommer att verka för att tydlig information ska finnas i det fall det plan som används utgår från Arlanda istället för Bromma, som är huvudstationeringsort för statsflyget, säger Bodil Sundén, presskommunikatör i regeringskansliet.

Som Expressen redan i går kunde berätta genomfördes flera flygningar med så kallad ombasering från Arlanda till Bromma även när alliansregeringen styrde.

Passagerarlistor från 2014 visar nu att förra statsministern Fredrik Reinfeldt och hans närmaste medarbetare klivit på planet på Bromma flygplats efter en mellanlandning vid inte mindre än fem tillfällen mellan maj och augusti förra året.

De resorna var planerade långt i förväg och gick till Island, Belgien, Göteborg, Sundsvall och Bryssel.

Enligt försvarsmakten har Folkpartiledaren Jan Björklund, Centerledaren Annie Lööf och KD-ledaren Göran Hägglund också hämtats upp på Bromma flygplats - trots att planet stått på Arlanda flygplats.

Försvarsmakten fakturerar regeringskansliet 10 800 kronor per flygtimme med regeringsplanen. Den verkliga kostnaden uppgår dock till minst 40 000 kronor, enligt källor i regeringskansliet.

Nuvarande regeringens flygningar

■ 23 oktober 2014. Arlanda-Bromma- Belgien. Bland passagerarna: Stefan Löfven.

■ 19 november 2014. Arlanda-Bromma-USA. Bland passagerarna: Stefan Löfven och Åsa Regnér.

■ 27 november 2014. Arlanda-Bromma-Malmö. Bland passagerarna: Stefan Löfven.

■ 11 december 2014. Arlanda-Bromma- Belgien. Bland passagerarna: Gustav Fridolin, Aida Hadzialic.

■ 18 december 2014. Arlanda-Bromma- Belgien. Bland passagerarna: Stefan Löfven.

■ 16 februari 2015. Arlanda-Bromma-Köpenhamn. Bland passagerarna: Stefan Löfven.

■ 16 februari 2015. Arlanda-Bromma-Köpenhamn. Bland passagerarna: Magdalena Andersson och Anders Ygeman.

Den Förra regeringens flygningar

■ 26 maj 2014. Arlanda-Bromma-Island. Bland passagerarna: Fredrik Reinfeldt och Finlands statsminister Jyrki Katainen.

■ 26 juni 2014. Arlanda-Bromma- Belgien. Bland passagerarna: Fredrik Reinfeldt.

■ 11 augusti 2014. Arlanda-Bromma- Göteborg. Bland passagerarna: Fredrik Reinfeldt.

■ 25 augusti 2014. Arlanda-Bromma-Sundsvall. Bland passagerarna: Jan Björklund och Annie Lööf.

■ 25 augusti 2014. Arlanda-Bromma-Sundsvall. Bland passagerarna: Fredrik Reinfeldt och Göran Hägglund.

■ 30 augusti 2014. Arlanda-Bromma- Belgien. Bland passagerarna: Fredrik Reinfeldt.

Regeringsflygplanen

■ Försvarsmakten använder tre affärsjetplan av typen Gulfstream IV och Gulfstream G550 för särskilt viktiga persontransporter.

■ Statsflyget har som uppgift att transportera Sveriges högsta civila och militära ledning samt kungafamiljen.

■ De förstnämnda planen, som har anropssignalerna Swedeforce 21 och Swedeforce 24, har plats för 12 passagerare och fyra mans besättning. Med en räckvidd på 6 200 kilometer och en flygtid på åtta timmar klarar de flygningar till alla kontinenter.

■ Det tredje planet, en Gulfstream G550 med beteckningen TP 102D, har ännu längre räckvidd (maximalt 12 500 kilometer), vilket är längst i världen i klassen affärsjet. Det har även mer avancerade instrument, vilket bland annat gör att det kan landa i dåligt väder och dåliga siktförhållanden.

Källa: Försvarsmakten

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.