Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hårda domen mot tågprojektet: Pausa

Satsningen på nya stambanor för höghastighetståg beräknas kosta över 200 miljarder kronor.
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Stefan Löfven.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Regeringens planer på höghastighetståg sågas i en ny rapport från Riksrevisionen.

Det rapporterar Dagens nyheter

Slutsatsen i rapporten är att hela processen nu pausas. 

På initiativ från infrastrukturminister Tomas Eneroth inledde Socialdemokraterna i fjol tvärpolitiska samtal om stambanor för höghastighetståg i Sverige. Planerna, som beräknas kosta över 200 miljarder kronor att realisera, har i dagsläget stöd från Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet. Liberalerna och Kristdemokraterna har tidigare varit positiva, men har backat sedan dess. 

Bakslag i satsning på höghastighetståg

Men enligt Riksrevisionen har planerna tydliga brister. 

– Vi har en enda rekommendation i den här granskningen: Man bör stanna upp nu, inte ta några vidare beslut utan i stället komplettera med undersökningar av alternativen, säger revisionsdirektör Ingemar Delveborn till Dagens nyheter. 

– Innan fortsatta beslut tas bör regeringen ge Trafikverket uppdraget att förutsättningslös utreda vilka alternativa lösningar som finns. Med tanke på hur stora pengar det handlar om så bör man göra effektbedömningar på också på alternativ som framstår som möjliga.

”Har inte riktigt utrett”

Riksrevisionen menar att processen inte föregåtts av att andra lösningar plockats fram och analyserats. I stället har man drabbats av tunnelseende och bortsett från möjligheter att bygga om nuvarande system, menar Riksrevisionen. 

– Det här sättet att tänka har aldrig genomsyrat den här processen. Här har man gått på lösningen direkt utan att riktigt utrett vad det är för problem man löser. Vår bedömning är att den inte har varit så förutsättningslös som det är tänkt, säger Delveborn.

Väljarna splittrade

En undersökning som Sifo utförde på uppdrag av Expressen tidigare i november visade att partiväljarna är splittrad kring höghastighetstågen.

Vänsterpartiets väljare är de som är mest positiva (55 procent som är för) följt av Liberalernas (53 procent som är för) och Centerpartiets (49 procent som är för). Vidare är Kristdemokraternas väljare mest kritiska – 57 procent emot höghastighetstågen, medan endast 22 procent är för och 21 procent osäkra. Även Sverigedemokraternas väljare är skeptiska.