Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Regeringen vill skärpa reglerna för taxibolag

Regeringen vill skärpa taxireglerna. Det skriver infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: Robin Aron

Regeringen vill skärpa reglerna för taxibranschen.

Nya tekniska lösningar som tillåter taxameter i mobiltelefonen och organiserad samåkning, till exempel Uberpop, ska nu granskas i en nytillsatt utredning.

– Det är inte tekniken eller tjänsterna som är problemet. Det är ett problem om man bedriver en tjänst på kommersiell grund, men inte skattar, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

De senaste åren har ny teknik lett till flera nya alternativ för människor som vill åka taxi. Nu tillsätter regeringen en utredning som ska undersöka hur man bättre kan få den nya tekniken att samspela med det i dag något utdaterade regelverket.

– Detta är en bransch som totalt sett behöver skärpas upp. Det finns åtskilliga rapporter från senare tid som visar på att detta är ett ganska stort problem, särskilt i storstäderna, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

När nyheten presenterades på torsdagen så pekade ministern på två prioriterade utredningsmål: En genomgång av möjligheten att få dispens att köra utan taxameter samt en tydligare gränsdragning för när kollektiv samåkning ska klassas som kommersiell.

– Vi vill se om det är möjligt att ta bort dispensen helt och hållet, säger Anna Johansson.

– Samåkning mellan privatpersoner är positivt och bör uppmuntras, men vi vill samtidigt stävja de tendenser som finns att man säljer samåkning som en tjänst där någon tar betalt.

Problem med utebliven skatt

I båda av de två fallen skulle skärpningar slå mot uppstickarbolaget Uber, som flera gånger har hamnat i infekterade strider mot Transportstyrelsen, för rätten att använda sig av ett eget taxametersystem som går via konsumentens mobiltelefon.

På senare tid har också tjänsten Uberpop, som låter privatpersoner plocka upp passagerare mot betalning utan att körningarna registreras som taxiverksamhet.

Men Anna Johansson menar att regeringens utredning inte riktar sig mot Uber, utan mot teknikskiftet i branschen.

– Den här utredningen ska inte titta på enskilda företag, säger ministern och fortsätter:

– Uber är exempel på ett företag som har utvecklat nya tjänster. Det i sig är inte alls problematiskt. Men om man har ett företag och tjänar pengar på det, men inte skattar, då är det ett problem.

Utredningen ska vara klar i juli nästa år.