Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringen vill se mer biobränsle i flyg

Flygets påverkan på klimatet har kritiserats under lång tid.Foto: Christine Olsson / TT NYHETSBYRÅN
Miljöminister Karolina skog och regeringen vill se en förändring.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Regeringen vill öka andelen biobränsle i flygsektorn.

Nu tillsätter de en utredning för att tvinga fram en förändring.

– Vi ser i dag att det i princip inte händer någonting faktiskt vad gäller att få in biobränsle i flygbränslet och därför ser vi ett stort behov av politiska styrmedel, säger miljöminister Karolina Skog, MP, till Vetenskapsradion.

Flygets påverkan på klimatet har kritiserats under lång tid, och flera personer har de senaste veckorna ifrågasatt om det är ansvarsfullt att flyga för att åka på semester.

Samtidigt meddelar miljöminister Karolina Skog att regeringen planerar att tillsätta en utredning för att få flyget att använda mer biobränslen.

– Vi ser i dag att det i princip inte händer någonting faktiskt vad gäller att få in biobränsle i flygbränslet och därför ser vi ett stort behov av politiska styrmedel och därför tillsätter vi nu en utredning som ska se över vilket styrmedel som vore mest lämpligt, säger hon till Vetenskapsradions program "Klotet".

Miljöministern: Brådskande

Regeringens mål är att Sverige ska bli världens första fossilfria land, men i dagsläget är det långt kvar dit. En rapport visade nyligen att stockholmarnas flygresor orsakar större klimatpåverkan än all biltrafik i staden.

På frågan vad syftet med utredningen är svarar Karolina Skog:

– Det är att på samma sätt som gäller bränslen som används på land, öka andelen förnybara bränslen inom flygsektorn. Eftersom de är så passiva så är det brådskande att få politiska styrmedel på plats. Det man kan tänka sig att det kan vara är differentiering av flygplansavgifter, offentlig upphandling eller en reduktionsplikt