Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Maud Olofsson och Göran Hägglund visas runt på Malmö centralstation. Foto: Scanpix
Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Maud Olofsson och Göran Hägglund visas runt på Malmö centralstation.  Foto: Scanpix

Regeringen storsatsar på infrastruktur

Publicerad
Uppdaterad
Staten satsar 417 miljarder kronor på infrastruktur de kommande tio åren.
Men det blir inte någon satsning på höghastighetståg.
Totalt satsas 482 miljarder kronor på förstärkt infrastruktur i hela landet fram till 2021.
417 miljarder kronor är statlig finansiering och 65 miljarder medfinansiering.
Det berättade de fyra partiledarna i alliansen vid en presskonferens i Malmö på tisdagen.
Men i satsningen ingår inte höghastighetstågen.
- Vi har gett i uppdrag till Transportstyrelsen att titta på frågan om höghastighetstågen. Men det gäller nu först att ta bort flaskhalsar och få det att fungera bättre först, sade näringsminister Maud Olofsson (C).
Alliansregeringen pekar i stället ut stora satsningar i storstadsregionerna. Den så kallade Stockholmsöverenskommelsen får 100 miljarder kronor. Hit hör Förbifart Stockholm, Mälarbanan, Citybanan och Norra länken.

Ny Öresundsförbindelse

Även om merparten av miljarderna går till storstadsregionerna anser inte infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) att glesbygden förfördelats.
- Många av satsningarna kommer även glesbygden till del, direkt och indirekt, sade hon vid ett besök i Göteborg.
Det västsvenska paketet ska bli verklighet. Här tillför regeringen 61 miljarder kronor till bland annat Västlänken och Marieholmstunneln.
I Skåne görs redan satsningar i Citytunneln som öppnar senare i år och ombyggnader av Malmö central. I Skåne satsas totalt drygt 19 miljarder kronor.
Regeringen tillkännagav också planerna på ännu en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark, nu i norra delen av Skåne.
- Öresundsregionen är en av norra Europas mest dynamiska tillväxtregioner och behovet av transporter kommer bara att öka. Öresundsbron har varit en succé, men den kommer inte att räcka på sikt, sade Jan Björklund (FP).

Kritik från S

Även sjöfarten får del av kakan. För att främja ett effektivt godsflöde och skapa goda export- och importmöjligheter tidigareläggs investeringar på hamnbanan i Göteborg, inklusive Marieholmsbron. Ytterligare ett spår till hamnområdet byggs.
Andra objekt är Södertäljes sluss, farlederna till Gävles hamn och Norrköpings hamn, Tunadalsspåret till Sundsvalls hamn samt elektrifiering av spår till ett antal andra hamnar.
Socialdemokraterna är inte nöjda med regeringens infrastruktursatsningar.
"Regeringen hävdar att de gör historiska satsningar på infrastrukturen. Sanningen är att de här satsningarna knappt förmår att kompensera för byggkostnadsutvecklingen. Vi vill i stället ha ökade investeringar i infrastruktur för att bättre möta den klimatutmaning vi står inför, för att öka tillgängligheten och skapa fler jobb", skriver Lena Hallengren (S), ordförande i trafikutskottet, i ett pressmeddelande.
Hon är också kritisk till slagsidan mot vägbyggen. Investeringarna borde totalt ha varit större liksom andelen till järnväg och kollektivtrafik, anser hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag