Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Regeringen mörkade dokument om Saudi

Försvarsminister Sten Tolgfors tvingades att avgå efter att Ekot i våras avslöjat hur Sverige hjälpt Saudiarabien med en vapenfabrik via ett bulvanföretag. Utdrag ur mejlet som inte finns: "SSTI är ett ­fristående privat­ägt svenskt företag men det har genom flera personer en koppling till FOI." Foto: ROBBAN ANDERSSON

Här är beviset på att regeringen kände till planerna på att bygga en vapenfabrik i Saudiarabien.

På onsdagsmorgonen avslöjade SR Ekot att regeringen inte registrerat ett dokument om Saudiaffären.

Regeringen bekräftade senare att dokumentet inte diarieförts - men skyllde på slarv.

Enligt Ekot var syftet att skydda dåvarande försvarsminister Sten Tolgfors.

De två bevisen

Sommaren 2008

Sommaren 2008 arrangerade FOI ett möte mellan en hög tjänsteman på försvarsdepartementet och Saudiarabiens general Nasser för att förhandla bygget av en vapenfabrik. Dagen efter ringde en regeringstjänsteman till FOI och krävde in alla dokument. Syftet var att skydda dåvarande försvarsminister Sten Tolgfors, berättar förre generaldirektören för FOI, Madelene Sandström, för ekot.

Vintern 2010

Den 20 januari 2010 kl 17.43 skickades ett mejl från FOI:s avdelningschef Lars Höstbäck, som tidigare arbetat nära Ewa Björling på regeringskansliet, till Per Andersson, kansliråd på försvarsdepartementet. Mejlet beskriver upplägget med bulvanföretaget. "SSTI är ett fristående privatägt svenskt företag men det har genom flera personer en koppling till FOI" står det i mejlet som Ekot kommit över.

Favoriter till Stora journalistpriset

Ekots reportrar Bo-Göran Bodin och Daniel Öhman är förhandstippade som vinnare av Stora Journalistpriset, för sina avslöjande reportage om Saudiaffären. "För att de avslöjat hur makthavarna med ljusskygga metoder försökte dölja en vapenaffär som inte tålde att ses" lyder motiveringen.

Övriga nominerade i kategorin årets avslöjande är Daniel Olsson från Göteborgs-Posten för reportaget om jobb-projektet Upp, samt Josefin Hökerberg och Mia Tottmar från Dagens Nyheter, och Erik Palm från Sveriges Television för sin granskning av Carema.

Stora journalistpriset delas ut på torsdag den 22 november. Galan sänds direkt på storajournalistpriset.se

Ekot avslöjade i våras att Sverige har hjälpt i Saudiarabien att planera bygget av en hemlig vapenfabrik i Saudiarabien. Det skulle ske genom ett bulvanföretag som startats av myndigheten Försvarets forskningsinstitut, FOI. Regeringen har hela tiden hävdat att man inte känt till upplägget med ett bulvanföretag.

Men de dokument som Ekots reportrar Bo Göran Bodin och Daniel Öhman kommit över visar att regeringen och Sten Tolgfors inte bara har ljugit om vad man känt till, man har även försökt mörklägga sin egen inblandning i affären.

Känsliga dokument som bevisar att regeringen känt till vapenfabriken ska ha röjts undan, enligt Ekot.

"Skydda ministern"

Sommaren 2008 träffades en hög tjänsteman på försvarsdepartementet och Saudiarabiens general Nasser på FOI för att förhandla om vapenfabriken. Dagen efter ringde en regeringstjänsteman till FOI och krävde in alla dokument.

– De sa ordagrant – "för att vi måste skydda ministern”, säger Madelene Sandström, förre generaldirektören för FOI, till Ekot.

Ministern som skulle skyddas var Sten Tolgfors.

Att ett departement begär tillbaka handlingar på det sättet strider mot svensk grundlag, hävdar Madelene Sandström.

I samband med att Ekot avslöjade Saudiaffären fick de tips om ett mejl som skickats från FOI:s avdelningschef Lars Höstbeck, som tidigare arbetat nära Ewa Björling på regeringskansliet, till Per Andersson, kansliråd, på försvarsdepartementet. Mejlet innehöll uppgifter som är ytterst känsliga för regeringen och beskriver upplägget med bulvanföretaget.

"Finns inget e-post"

Men när Ekot begär ut mejlet säger regeringskansliet och FOI att det inte existerar. Detta trots att mejl som skickas mellan två myndigheter är en allmän handling och enligt grundlagen ska lämnas ut till journalister och allmänheten.

Även Lars Höstbeck, som själv skrivit mejlet, förnekar att det existerar.

– Det finns inget sånt e-postmeddelande, säger han till Ekot.

Men Ekot kan i dag avslöja att mejlet finns - och att regeringen gjort allt för att dölja det.

På onsdagen, efter Ekots avslöjande, medgav försvarsdepartementet att mejlet inte diarieförts. De menar dock att det inte har handlat om att röja undan något utan att det var en tjänsteman som inte följt rutinerna.

Urban Ahlin, utrikespolitisk talesperson för Socialdemokraterna, säger till Ekot att regeringen brutit mot grundlagen.

– Det är klart att det är oerhört allvarligt att vi har en ordning där företrädare för regeringen helt uppenbart gör allt de kan för att undanhålla informationen för såväl journalister som riksdagsledamöter i KU som allmänheten. Det är oerhört graverande, säger han.