Reade ut symaskiner med nakenbild

Publicerad
Uppdaterad
Nakna kvinnor och symaskiner har ingenting med varandra att göra. Det anser Näringslivets etiska råd som fäller Håkans symaskinsbutik i Norrköping för sexistisk reklam.
Men Håkan själv håller inte med.
- Tjejen är smal och ser bra ut, är hans försvar.
Annonsen. Ägaren till Håkans symaskinsbutik i Norrköping tyckte att halvnakna kvinnor är ett bra sätt att väcka uppmärksamhet. Den tyckte inte Näringslivets etiska råd (ERK). - Hon ser bra ut och är smal, ursäktade sig ägaren till Håkans symaskinsaffär som med en annons försökte locka kunder till sin symaskinsrea genom en bild på en kvinna i kroppsmålning föreställande en amerikansk polisuniform.

Typexempel

Hur annonsen kan tolkas som att butiken försöker locka kunder med hjälp av kvinnan är en gåta, förklarade ägaren. Men några privatpersoner tyckte annorlunda och anmälde annonsen och fick medhåll av ERK som tycker att det är ett typexempel på reklamåtgärd i vilken kvinnor används som blickfång av sexuell natur utan samband med den marknadsförda produkten, skriver TT. När Expressen.se ringer upp ägaren för att få en kommentar slänger luren i örat på reporten efter att ha sagt att han inte har något att säga om domen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag