Ramlösa inte längre unikt - ska dela etikett

Publicerad
Uppdaterad
I mars får flaskorna med vattnet från Ramlösa ett nytt utseende. Bryggerijätten Carlsberg låter Vichy Nouveau dela etikett med Helsingborgs stolthet på vattenmarknaden. Ett hot mot en av Helsingborgs viktigaste symboler tycker kritikerna.
- Jag tror att många i Helsingborg ser Ramlösa som sin baby, säger varumärkesexperten Kjell Cronert.
Bryggeriföretaget Carlsberg kommer att flytta produktionen av Vichy Nouveau till Helsingborg. Samtidigt kommer det att stå Vichy Nouveau under Ramlösa på etiketterna. Den vanliga flaskan med Ramlösa har också fått en ny design. Men bytet får kritik av varumärkesexperten Kjell Cronert. Han har arbetat med många svenska nationalklenoder, som Mer och Pucko. I 20 år har han skapat bilden av Ramlösa. Symbolen Ramlösa kommer att förlora sitt värde menar han.

Många upprörda

- Jag har mött många människor som är upprörda över det här. Jag tror att det är många människor här i Helsingborg som ser Ramlösa som sin baby, säger Kjell Cronert. I reklamen har Vichy Nouveau stått för en sak och Ramlösa en annan. Ramlösa, som i år firar 300 år har hela tiden varit originalet som andra försökt att härma. - Indirekt så lurar man konsumenterna och förtrollningen med Ramlösa kommer att försvinna, säger Kjell Cronert. Carlsberg förstår inte kritiken. Där tror man på att sammanslagningen av de två vattenmärkena kommer att bli en framgång. - Ramlösa kommer fortsätta vara stort. Vi ska värna om Ramlösa även i framtiden, säger Ann-Louise Kämpe, informationschef på Carlsberg.
Carl-Magnus Fagerholm
Carl-Magnus Fagerholm

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag