Marie-Luise, 74: ”De som är emot bilarna brukar vara de nyinflyttade. De har lite nya idéer”

Bråket om rätten att köra bil på Sveriges längsta strand

Sverige är mer polariserat än nånsin – Laholm i södra Halland är inget undantag.

Fast här är det varken invandring eller genuspedagogik som väcker ont blod. Utan rätten att köra bil på stranden.

Expressens Johanna Karlsson berättar om kommunen med 25 000 invånare, elva politiska partier, en konkursad lokaltidning och Sveriges längsta sandstrand.

Publicerad 10 feb 2019 kl 09.02

Marie-Luise Holmberg, 79, kliver ur sin lilla Seat och tar fram stavarna för en promenad bland sanddynerna.

Sommartid kan runt 2 000 bilar stå parkerade här på den vidsträckta stranden väster om Laholm. I januari är de betydligt färre, men kan i gengäld köra omkring lite som de vill.

– De som är emot bilarna brukar vara de nyinflyttade. De har lite nya idéer. Men de brukar lugna ner sig med tiden, säger Marie-Luise.

undefined

Marie-Luise och Göran Holmberg har kört ner till stranden i sin Seat.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Bilkörning på stranden är en gammal halländsk tradition. Bönderna använde bil eller traktor när de hämtade tång, men stranden har också använts som bilväg mellan Laholm och Båstad. Under en period gick här till och med reguljär busstrafik i SJ:s regi.

Bakom Marie-Luise står strandvillorna på rad med stora fönster ut mot vattnet. Hennes man Göran, som är engagerad i Liberalerna, pekar mot villorna. Han menar att de flesta tillhör sommargäster eller nyinflyttade laholmare, och att de inte ska få bestämma över majoriteten.

– De har köpt husen trots att de visste att biltrafiken var här. Och i efterhand börjar de klaga.

undefined

Strandvillorna har stora fönster ut mot havet.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

”De har köpt husen trots att de visste att biltrafiken var här. Och i efterhand börjar de klaga”, säger Göran Holmberg.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

Laholm är en kommun som är väldigt svår att samarbeta med

– Det han sa satt som en knytnäve i ansiktet.

Högstadieläraren Patrik Slimane glömmer aldrig mötet med Laholms kommunalråd.

Efter många års påtryckningar från miljöengagerade stod han framför Skummeslövs badortsförening. Hur kunde det vara tillåtet att köra bil på stranden? Det kunde väl inte vara rätt?

undefined

Patrik Slimane.

Jan Gustavsson, som styrde kommunen i 19 år, hade stolthet i rösten när han förkunnade att ”vi har haft tre miljöministrar på besök i Laholm, men ingen av dem har kunnat ta bort strandtrafiken”.

Patrik Slimane suckar.

– Under åren vi har jobbat med strandmiljön har vi av andra fått höra att Laholm kommun är en kommun som är väldigt svår att samarbeta med. Svårast i Halland sägs det.

Själv bor han numera i Stockholm, men hans morfar bodde i Veinge och hela livet har han tillbringat somrarna i södra Halland. Patrik Slimane visar bilder över hur föreningen han är engagerad i anordnar aktiviteter för barn på stranden och försöker förändra opinionen på andra sätt än genom konfrontation.

– Jag har tänkt supermycket på varför det är komplicerat att se stranden som en naturplats. Trots att Laholm är en havskommun är det allra mest en landsbygdskommun. Sand är värdelös mark att odla i och historiskt har sand till och med varit ett hot – sandlflykten har förstört åkrarna. Man får inte ut något av sand. Man ser inte sand som lika värdefullt som åkermark.

– Utifrån sett är det underligt. De flesta människor som får reda på att man kör bil på stranden tycker att det är skitkonstigt.

undefined

Expressen har samlat de texter av reportrarna Johanna Karlsson och Federico Moreno du behöver läsa för att förstå Sverige 2019 – det här är en av dem. Du med Expressen Premium får samlingen som e-bok.

undefined
undefined

En sak är alla elva partier överens om i Laholm:Det ska vara tillåtet att köra bil på stranden.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

Erling Cronqvist i fullmäktigesalen, som egentligen är en gammal teaterlokal, ständigt för mycket eller för lite uppvärmd.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Det blir fullständigt kaos om man skulle förbjuda parkering på stranden

Sedan valet är det trångt i Laholms kommunfullmäktige.

Elva partier samsas om 41 mandat – bara i Luleå är lika många partier invalda, men då fördelade på fler mandat. Det här gör Laholm till landets mest fragmenterade kommun, ingen annanstans röstar befolkningen så splittrat.

Här finns Laholmspartiet och Trygghetspartiet, men även Medborgerlig Samling som fick viss uppmärksamhet på riksnivå då invandringskritiska debattören Katerina Janouch stod på partiets riksdagslista.

Svårigheten att få till en politisk styrning när väljarna sprids ut känns igen från riksdagen. Trots att sex partier gått ihop är de beroende av något av de fem oppositionspartiernas stöd i varje fråga.

– Vi skämtade om att vi skulle ha varit konsulter uppe i Stockholm för vi är vana att sy ihop saker på ett vettigt sätt. Vi som styr kallar oss nu för Samverkan Laholm. Sex partier som styr i minoritet. Det viktigaste är att få igenom sin budget. I alla andra frågor kan man leva med att få stryk, säger kommunstyrelsens ordförande Erling Cronquist (C).

Det finns i alla fall en fråga där alla elva partier är eniga:

Det ska vara tillåtet att köra bil på stranden.

– Vi är tämligen överens. Vi har alltid gjort så i Laholm, man har kunnat köra och parkera på stranden, säger Erling Cronquist. 

– Det blir fullständigt kaos om man skulle förbjuda parkering på stranden.

undefined

”Vi har alltid gjort så i Laholm, man har kunnat köra och parkera på stranden”, säger kommunstyrelsens ordförande Erling Cronquist.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

De har förstört sitt eget inflytande

De kallar sig Strandmiljö Laholm.

Föreningen bildades för tio år sedan, med uttalat mål att få stopp på biltrafiken. Efter fem år fick de sin motpart, föreningen Strand för alla.

Eftersom Strand för alla har ett brett folkligt och politiskt stöd bakom sig har den sidan synts oftare i lokaltidningen. Det tycker i alla fall Patrik Slimane och hans kamrater i Strandmiljö Laholm.

– Det handlar om vad man skriver på ledarplats, i kolumner, vem man intervjuar. Jag tycker nog att Laholms Tidning genom åren har tagit hyfsat parti för bilarna.

Han tar en konstpaus, säger:

– Men vad tidningarna skriver spelar ingen roll längre. Frågan har lämnat journalistiken, den ligger helt hos juridiken nu.

Sedan ett par år tillbaka överklagar Strandmiljö Laholm alla beslut, för att de så småningom ska hamna i rättsprocesser och därigenom visa att bilkörning på stranden är olagligt.

–  Eftersom kommunen varit så tjurskalliga och inte sett värdet av att kompromissa sitter vi i en situation där de inte har något inflytande längre. De har förstört sitt eget inflytande, säger Patrik Slimane.

Domstolsavgöranden i stället för politiska beslut, är det rätt väg att gå i en demokrati?

 – Vad är demokrati? Demokrati är inte enbart att 75 procent kan bestämma över 25 utan det är även kompromisser. Det förstår inte kommunen överhuvudtaget. Visst det är förstås laholmarnas strand, så jag förstår ju hur de tänker men samtidigt är Sveriges längsta strand också Sveriges strand.

undefined

Framför skylten om att bilkörning ej är tillåten syns hjulspår i sanden.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

Den skitigaste konkurs jag hört talas om

Det är januari. Men enligt väggkalendrarna är det oktober.

Arbetsmobiler ligger på laddning. Post it-lappar med anteckningar. Personliga bilder på närståendes bröllop på skrivbord efter skrivbord. En whiteboard med veckans planering.

Allt står kvar. Som om personalen bara rest sig upp 24 oktober 2018 och gått hem.

Så var det också.

– Det var dagen före löning, säger Åse Höijer.

Hon var nyhetschef på Laholms Tidning och hennes rum är ett av som ännu står orörda inne i det gula tidningshuset. Hon hade jobbat på tidningen sedan 1976. Hela yrkeslivet. Från 19 till 62.

– Anledningen att man tog konkursen är att man saknade pengar till löneutbetalningen. Det handlade om någonstans mellan 150 000 och 200 000 kronor. Den skitigaste konkurs jag hört talas om.

undefined

Tidigare nyhetschefen Åse Höijer hade jobbat på Laholms Tidning sedan 1976. Från 19 års ålder till 62 år.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Den 24 oktober 2018 slutade arbetet på Laholms tidning.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Arbetsmobiler ligger fortfarande på laddning.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Sista tidningen, där personalen tog farväl till sina läsare.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Soptunnorna står kvar, otömda.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Ett meddelande om konkursen sitter uppsatt.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Åtskilliga svenska lokaltidningar har gått igenom ekonomiska stålbad de senaste åren, men Laholms Tidning var den första att gå i konkurs.

Åse Höijer var den på redaktionen som bevakade kommunpolitiken närmast. Hon har hört kritiken från Strandmiljö Laholm om att tidningen tog bilisternas parti.

– Det här var en ickefråga innan Strandmiljö Laholm bildades. Ingen diskuterade den. Inledningsvis ägde de frågan om stranden för det fanns ingen motpart utom kommunen. Strand för alla bildades som en motreaktion mot den stora respons som Strandmiljö Laholm fick. De har fått lika stort utrymme skulle jag vilja säga. Men den journalistiska principen att man ska höra alla sidor var inte något som uppskattades av Strandmiljö Laholm.

Åse Höijer menar att pressen aldrig fått svar på hur många medlemmar Strandmiljö Laholm egentligen har – att föreningen egentligen är väldigt liten och därmed fått oproportionerligt stort genomslag.

Föreningen svarar att de aldrig har dolt sin storlek och att de i dag har 317 medlemmar.

Strand för alla uppmanade för några år sedan läsarna i Laholms tidning att skicka in en talong för att rösta om strandens framtid. 5 995 röster, en stor majoritet, var för att bevara biltrafiken.

undefined

”Det är känslan för orten”, säger Lars-Hugo Larsson om varför han, tidigare ansvarig utgivare på Laholms Tidning, nu försöker rädda det som finns kvar av tidningshuset.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

Många lokaltidningar har gått igenom ekonomiska stålbad senaste åren, men Laholms tidning var den första att gå i konkurs.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

I centrum står Laholms Mr Big

Din röst har tystnat. Var med om att få den tillbaka.

ÅTERSKAPA LAHOLMS TIDNING.

I en del av idrottshallen pågår fem intensiva pingismatcher, i en annan lyssnar 46 personer – tolv kvinnor, resten män – på ett gäng nyblivna tidningsägare.

I centrum står Laholms Mr Big, som presenterar sig trots att alla redan vet hans namn.

– Mats Olofsson heter jag – och är laholmare.

För 28 000 kronor har Olofsson köpt den konkursade tidningens utgivarbevis. Sedan gick han vidare till inventarierna.

– Det var bråttom. Grejerna var på väg därifrån. Varenda skrivbord och varenda penna skulle upp på auktion. Jag hälsade på Ica-handlaren Anders Andreasson, vi satt och snackade och kom fram till att – äh, vi försöker köpa datorer, stolar, kameror – rubbet. En jädra massa skrivbord.

undefined

I idrottshallen pågår fem pingismatcher. Bakom en avskärmad del av läktaren lyssnar 46 personer på de nyblivna tidningsägarna.

Foto: Johanna Karlsson

undefined

Företagaren Mats Olofsson engagerar sig i allt från Laholms stadsfest till detaljhandeln runt torget.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Laholm har slutit upp bakom honom. Hyresvärden låter honom slippa betala tidningshusets hyra en period och elbolaget bjuder på elen. Olofsson räknar entusiastiskt upp alla som hjälper till:

– Gunnebohus – vi betalar inte hyra! Securitas – vi betalar inte larm! SOK – vi betalar inte el! Min revisor – vi betalar inte!

Mats Olofsson är företagaren som engagerar sig i allt från Laholms stadsfest till detaljhandeln runt torget. Han är dessutom ordförande i föreningen Strand för alla.

Han säger att om Strandmiljö Laholm lyckas processa fram ett förbud mot bilar på stranden innebär det inte att de har vunnit.

– Det blir väldigt intressant. Det är markägarna, inte myndigheterna, som kan stänga stranden och alla markägare är med i Strand för alla.

undefined

De är bara ute efter att röra om

– Det var det fräckaste, suckar en kvinnlig politiker på ersättarläktaren.

undefined

Elisabet Babic

Foto: Laholm kommun

Hon lutar sig fram mot Elisabet Babic under ett av Bertil Johanssons många tal.

Babic var kommunstyrelsens ordförande under förra mandatperioden men slutade efter flera stormiga konflikter. Bertil Johansson leder Laholmspartiet, det första av många småpartier i Laholm.

– Laholmspartiet är bara ute efter att röra om, utan att själv behöva ta ansvar, sa Elisabet Babic till SVT Nyheter när Bertil Johansson vid valet i höstas fick ännu fler mandat.

– Det har varit svårt att få stabilitet i besluten och det påverkar politikens möjlighet att driva en utveckling framåt. Vi fastnar ofta i de små frågorna i stället för att diskutera de stora.

undefined

”Den period som var förra perioden har totalt förstört förtroendet för politiken här i kommunen. 2014 gick alla de stora partierna ihop för att stänga ute oss från alla nämnder. Men det sket ju sig för vi fick två mandat till i nästa val”, säger Bertil Johansson.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

Själv har Bertil Johansson en bakgrund inom vänstern. ”Det var jag som skapade Vänsterpartiet i Laholm. Sedan ansåg jag att Gudrun Schyman var flummare. Jonas Sjöstedt gillar jag, som ger glasögon till barn och tandvård”, säger han.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Bertil Johanssons grej är att gå upp i talarstolen så ofta som möjligt och lyfta fram kommunens misstag. Särskilt de små och stora skandaler som avslöjats av den nu konkursade tidningen och andra medier.

2009: Färgglada fiskarhattar döpta till “tänkarhattar” köps in för att öka tjänstemäns kreativitet – men blir en riksnyhet som exempel på flummigt slöseri. Tio år senare hänger de orörda på klädkrokar i stadshuset.

undefined

De färgglada ”tänkarhattarna” skulle öka tjänstemännens kreativitet i stadshuset.

Foto: Henrik Williamsson/Hallandsposten/TT

2017: En volleybollturnering arrangeras för att marknadsföra Laholm – och spräcker budgeten tiofalt så att notan landar på två miljoner kronor. En hög tjänsteman i kommunen pekas ut som ansvarig för fiaskot och tvingas lämna sitt jobb i januari 2018.

2018: Kommunen får köpa en avancerad racercykel av en samarbetspartner. Sedan försvinner cykeln och det misstänks att någon anställd förvarar den privat. Eftersom cykeln köpts in till rabatterat pris gör kommunen en polisanmälan för att reda ut om det varit en muta. Cykeln hittas plötsligt i en källare, varpå ärendet läggs ner.

Uppe på scenen sitter kommunfullmäktiges ordförande iförd ett stort egenproducerat silverhalsband som kommunen låtit tillverka efter modell från ett brittiskt 1600-talssmycke. Han får emellanåt kämpa för att hålla ordning. Särskilt som salen egentligen inte är en fullmäktigesal, utan en charmig gammal teaterlokal som ständigt är för mycket eller lite uppvärmd.

Alla Laholms elva politiska partier står bakom beslutet att anlita en advokatfirma för de processer som inletts om bilarnas framtid på stranden. En moderat motion i fullmäktige föreslog att en miljon kronor skulle avsättas till juridisk rådgivning i frågan.

– Vi driver den fråga vi tycker är viktig för att utveckla kommunen och få turister hit, säger Erling Cronquist.

undefined

Laholms elva politiska partier är överens om att anlita en advokatfirma om bilarnas framtid på stranden.

Foto: Meli Petersson Ellafi

undefined

I Båstad har man inte kört bil på stranden på 50 år

Landshövding Lena Sommestad säger godmorgon.

undefined

Lena Sommestad

– I morse vaknade jag till nyheten att 2018 var det fjärde varmaste året som uppmätts.

Framför henne på Varbergs gigantiska kusthotell sitter strax över hundra klimatintresserade hallänningar – en kraftig majoritet av dem är kvinnor. Några försöker övertala receptionisten att släppa in dem gratis i spaavdelningen. En färgglad overhead om hur FN:s miljömål, ger oss “ett nytt globalt sammanhang” lyser bakom landshövdingen.

I publiken sitter också Sten Wandel, professor emeritus i teknisk logistik i Lund. Han är ett känt namn bland tjänstemännen i Laholms kommun och i länsstyrelsen – de vet att han lusläser varje nytt beslut som rör stranden.

undefined

Sten Wandel, professor emeritus i teknisk logistik i Lund, granskar varje beslut som rör stranden.

Foto: Niclas Tisolius

Under en period hade Sten Wandel också länsstyrelsens öra. En planarkitekt kom i en utredning fram till att bilkörningen antagligen bryter mot terrängkörningslagen.

Som svar körde Laholms dåvarande kommunalråd ner på stranden och lät sig fotograferas av medier, provokativt vinkande från sin bil.

I dag vill varken landshövdingen eller de av länsstyrelsens tjänstemän som tidigare varit kritiska öppet svara på frågor, utan hänvisar till pågående juridiska processer.

Sakta har Sten Wandel nått viss framgång. Det senaste beslutet i rätten förbjuder kommunen att marknadsföra bilstranden och slår fast att parkeringen är olaglig, men tvingar å andra sidan inte till några åtgärder för att få bort bilarna. Beslutet har överklagats av båda parter.

Sten Wandel beskriver en situation där folkviljan i Laholm och en samling kommunpolitiker trumfar gällande lagar som andra kommuner, myndigheter och domstolar följer.

– Halland industrialiserades sist i Sverige, påpekar Sten Wandel. Lantbrukarna har varit vana att åka ner och hämta tång vilket successivt övergått i solbadande. De är otroligt konservativa när det gäller bilismen. I Båstad har man inte kört bil på stranden på 50 år, men Båstad har styrts av borgare i större utsträckning medan bönderna dominerat i Laholm.

40 ÅR AV STRANDKONFLIKT

1968: Länsarkitekt Jan Stenklint påbörjar sin tjänst på Länsstyrelsen. Han försöker planera strandmiljön och möts av stort motstånd då han ifrågasätter trafiken. ”Kommunen hyste då agg mot Länsstyrelsens ställningstagande mot bilarna”, minns Jan Stenklint som är pensionär i Halmstad.

1978: Professor Sten Wandel med hustrun Anita Wandel köper hus vid Skummeslövs strand och inser att det är farligt för sonen att leka ute bland bilarna. Sedan dess driver Sten Wandel på att Laholms bilstränder ska upp i domstolar. ”Den här frågan ska avgöras med utgångspunkt från vad som är förenligt med gällande lagarna och inte utifrån majoritetens bekvämlighet. Vi har identifierat minst fem olika lagrum vilka strandtrafiken rimligen bryter mot”, säger han idag.

1981: Första skrivelsen från Sten Wandel till regeringen. Han stod också för en insamling av namnunderskrifter på hela gatan vid sommarhuset om att de blev störda av buller.

1982: Sten Wandel skriver till regeringen igen. Han ville ändra lokala ordningsstadgar så att lekande barn med bollar hade företräde framför bilar. Han yrkade på bilfri zon på stranden eller att trafiken regleras. Efter det brevet begärde kommunikationsdepartementet yttrande från Trafiksäkerhetsverket som höll med.

1983: Minister Curt Boström svarar på regeringens vägnar att biltrafik bör i princip inte förekomma på den aktuella stranden men vissa praktiska förutsättningar saknas för ett förbud. De väntar på att inre kustvägen ska byggas klart. Under tiden vägen byggs är strandvägen genomfartsväg mellan två kommuner. Nu hade svar från regeringen kommit. ”Men jag nöjde mig inte med det”, säger Sten Wandel.

2008: Strandmiljö Laholm bildas. Många i föreningen är med i olika naturvårdsföreningar. En ny debatt om strandtrafiken blossar upp.

2011: En utredare på Länsstyrelsen som Strandmiljö Laholm har mycket kontakt med kommer fram till att biltrafiken troligen bryter mot terrängkörningslagen. Som svar på beskedet tar sig Per Asklund, kommunstyrelsens dåvarande ordförande i Laholm, ner till stranden med sin bil och låter sig fotograferas av journalister. ”Ett totalstopp för bilar på stranden vore förödande för hela Laholms kommun”, säger Per Asklund från bilfönstret.

2014: Läraren Patrik Slimane anmäler en person som kör på stranden, en man som också sitter i Strandmiljö Laholms styrelse. Mannen erkänner och finns också på film och foto. De vill få ärendet prövas för att se om det är tillåtet. Polisen lägger ner fallet.

2017: En styrelseledamot i Strandmiljö Laholm får sitt hem vandaliserat. Flera rutor på bilen, garaget och fastigheten krossas. Polisen lägger ner fallet.

2018: I ett beslut i Kommunfullmäktige avsätts miljon kronor för juridisk hjälp i tvisten om bilar på stranden. Ett beslut från Mark-och Miljödomstolen slår fast att kommunen inte har rätt att göra reklam för otillåten bilparkering på stranden. Däremot står inte att kommunen aktivt måste motverka bilstranden. Både Strandmiljö Laholm och kommunen överklagar beslutet för att få en tydligare dom om vilka skyldigheter kommunen har. I slutet av februari 2019 kommer Mark- och miljööverdomstolen meddela om de tar upp fallet.

undefined
undefined

Janne Normann har bytt parti från Moderaterna och var tidigare i Ny demokrati. Här med dottern Hanna.

Foto: Meli Petersson Ellafi

Hur är politiken i Sverige? Det är polariserat i varje fråga

Plakatet står längst in i en lada som en gång var potatislager.

Janne Normann och hans dotter Hanna bär fram det ur ett kaos av verktyg och byggmaterial. Här syns den förra mandatperiodens tre kommunalråd avbildade som en stum, en döv och en blind apa. Medborgerlig Samling körde runt på lokala marknader med plakatet och pratade om en tystnadskultur kring skandaler som avslöjats i kommunen.

– Erling kom fram och skrattade och ville ha en kopia till sig själv. Långt senare blev det en grej, säger Janne Normann, som bytt parti från Moderaterna och längre tillbaka var aktiv i Ny demokrati.

Han menar att de tecknade kommunalrådens förfäran över aporna är spelad. De polisanmälde när partiet redan kampanjat en längre tid med plakatet, och anmälan lades ner direkt.

undefined

Medborgerlig samling gjorde ett plakat med den förra mandatperiodens tre kommunalråd avbildade som en stum, en döv och en blind apa.

Foto: Meli Petersson Ellafi

På gården utanför det gamla potatislagret står en kampanjbil som en gång tillhörde Moderaterna men nu har målats om för att representera Medborgerlig samling.

Den lokala ordföranden Martin Lönnstam är en välklädd fembarnspappa med tjugoårigt förflutet som centerpartist. Han menar att de många småpartierna i Laholm har gjort att de större partierna hellre gör överenskommelser utanför fullmäktige och sedan sitter tysta under tiden de små går upp och bråkar i talarstolen.

undefined

Martin Lönnstam.

– De har precis röstat bort både medborgarförslag och allmänhetens frågestund som vi brukade ha på fullmäktige. Vi har motionerat om att det ska tillbaka. Om vi stöter och blöter frågorna öppet innan vi kommer fram till svaret kanske allt inte behöver bli så polariserat.

– Man kanske inte behöver tillstånd att köra från norr till söder utan man kanske får göra sektioner av stranden. En kompromiss. Men då krävs öppenhet.

Han tycker att strandbråket är typiskt inte bara för Laholms kommun.

– Hur är politiken i Sverige? Det är polariserat i varje fråga. Hela Sverige går inte under om vi tar det ena eller andra. Men vi är vana med att konsensuskulturen krävs om vi ska kunna bli överens.

undefined

Det är bönder som inte respekterar andra än bönder

Hemma hos Sten Wandel i Varberg står två bord uppdukade med maskinskrivna dokument, domar, utredningar, PM, brev från regeringen, tidningsurklipp från Laholms tidning och korrespondens mellan honom själv och forna ledare i lokalpolitiken.

I fyrtio år har han försökt få bort biltrafiken från stranden.

Under sin tid som kommunstyrelsens ordförande försökte Elisabet Babic bjuda in hans förening Strandmiljö Laholm och motparten Strand för alla till ett medlingsmöte, men Sten Wandel tackade nej.

– Den här frågan ska avgöras med utgångspunkt från vad som är förenligt med gällande lagar och inte av utifrån majoritetens bekvämlighet. Vi har identifierat minst fem olika lagrum vilka strandtrafiken rimligen bryter mot, säger han.

undefined

Sten Wandel har två bord uppdukade med tidningsurklipp från Laholms tidning, dokument, domar, utredningar, PM och korrespondens mellan honom själv och lokalpolitiker.

Foto: Johanna Karlsson

Som många andra i Strandmiljö Laholm är Sten och hans hustru Anita Wandel sommarhusägare. Det vänds emot dem av laholmare som tycker att de är flyktiga sommargäster som inte respekterar den lokala viljan.

– Det är bönder som inte respekterar andra än bönder och som sätter egen bekvämlighet före obekväma lagar som stiftats i Stockholm.

Hur tror du att de skulle beskriva er?

– De skulle säga att vi är en samling egoistiska stockholmare som har tomter när stranden och bara använder miljöargument för att själva kunna gå ner och bada på stranden utan att bli störda av lokalbefolkningens bilar.

Ligger det någon sanning i det?

– Ja, det ska man inte sticka under stol med. Jag vill såklart att mina barnbarn ska kunna gå ner från huset och bada på stranden utan risk för livet.

Häromåret fick en av Sten Wandels bekanta, en av de mest drivande i Strandmiljö Laholm, sitt hem vandaliserat. Fönster på huset och garaget krossades, liksom flera rutor. Händelsen polisanmäldes, men förundersökningen lades ned efter en tid.

När jag träffar henne – en nätt kvinna i ett strandhus med stora fönster ut mot havet – funderar hon länge på om hon kan vara med i tidningen. Efter attacken har situationen lugnat ner sig lite. Samhället har stöttat henne bättre och försökt acceptera att de inte har samma åsikter i miljöfrågor, berättar hon. Men sitt lokala öknamn har hon kvar:

Hon som vill ha stranden för sig själv.

 

Fotnot: Nyligen drabbades gruppen som försöker rädda Laholms Tidning av ett svårt bakslag, då mediekoncernen Gota Media tackade nej till att driva tidningen vidare.

undefined

I fyrtio år har Sten Wandel försökt få bort biltrafiken från stranden. Han har ännu inte lyckats.

Foto: Meli Petersson Ellafi

LÄS FLER REPORTAGE AV JOHANNA KARLSSON: 

Bröderna kan inte utvisas – fortsätter att begå brott 

Sara & Jimmy – skilda paret som splittrar Socialdemokraterna 

Barnen reste till Sverige – nu är de försvunna