Peter Lundgren bytte lastbilshytten mot EU

SD-toppen överlevde bilkrasch i 160 km/h

KLEVSHULT. Bilen voltade fem sex gånger – i 160 kilometer i timmen.

På Tysklandsfärjan höll blindtarmen på att brista och besättningen ville kalla dit ambulanshelikoptern. 

Men Sverigedemokraternas toppnamn inför EU-valet, Peter ”Nalle” Lundgren, 56, överlevde. 

Och nu håller han tummarna för sina bästa vänner i Bryssel – Fredrick Federley och Soraya Post. 

Gör Expressens valkompass här.

Publicerad 9 maj 2019 kl 17.05

Peter Lundgrens ovanliga Saab 9-7X från 2008 – en amerikansktillverkad SUV som nästan bara såldes på den nordamerikanska marknaden – parkeras utanför entrén till favorithaket, Smålandsrasta i Klevshult.

Ut kliver Europaparlamentarikern i uppknäppt skjorta med färgglada hängslen, inköpta av SD-ledaren Jimmie Åkesson via nätet.

undefined

Saab 9-7X

Foto: GMPHOTO

– Han är rätt rolig, Jimmie. Han har en lite underfundig humor. Han tyckte att färgglada hängslen skulle bli ”min grej”. Själv har han ju strumpor i olika färger.

När Lundgren är hemma i Småland äter han oftast lunch här – en kvart från huset – bland gamla och nya vänner. Med långtradare utanför fönstret.

Lastbilschaffisen och rallyföraren från Gnosjö gick med i Sverigedemokraterna 2010 och bara fyra år senare toppade han partiets lista i EU-valet. Nu siktar han mot fem nya år i Bryssel.

undefined

PETER LUNDGREN OM FÖREMÅLET HAN VALT UT:

”Det här är en symbol för det som jag tycker är roligast här i livet när jag är ledig. Det är att köra rallytävling, och det här är ratten från min tävlingsbil. Det är mitt sätt att släppa politiken och fokusera på något annat. Samtidigt är det ett väldigt bra sätt att släppa ut lite adrenalin.

Mig ska man skicka till EU för att jag är en helt vanlig arbetarkille som haft ett helt vanligt arbete i hela mitt liv. Och har arbetslivserfarenheten med mig in i det arbete jag gör där nere.”

undefined

Ville bli lastbilschaufför – redan som sjuåring

Motorintresset väcktes tidigt i samhället Ekeby utanför Helsingborg, där han växte upp med mamma och pappa – båda industriarbetare – och två systrar.

– Uppväxten var harmonisk, säger han. 

– Bästa dagen i livet var när jag fick sitta och styra grannbondens traktor.

Som sjuåring, när föräldrarna var instängda på fabriken, spenderade han sommarlovet med pappas kompis, Leif – som körde ut dricka i Ramlösas lastbilar. De hamnade i både Kristianstad och Trelleborg.

undefined

Expressens Niklas Svensson träffade Peter Lundgren på en vägkrog i Klevshult.

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Som 21-åring blev han själv med lastbil – och i drygt tio år körde han ”på utlandet”. Tills saknaden efter dottern blev för stor.

– Hon var nio år, och ringde och grät. ”När kommer du hem pappa?” Då fick jag mer och mer ont i hjärtat. 

Peter Lundgren och barnens mamma hade då flyttat isär.

– Vi kom till en punkt där vi insåg att vi levde ihop som kompisar. Då kunde vi lika gärna bo på varsitt håll.

Men de har varit vänner i alla år.

– Hon tog ett jättestort ansvar när jag var ute och körde och knappt var hemma. Det fungerade bra, men man hade alltid lite dåligt samvete.

undefined

De färgglada hängslena har Peter Lundgren fått från partiledare Jimmie Åkesson.

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Sverigedemokraternas toppkandidat

Namn: Peter Lundgren.

Ålder: 56 år. 

Yrke: Lastbilschaufför. 

Bor: Kulltorp i Gnosjö kommun. 

Familj: Sambo, tre barn och tre barnbarn.

Drömde om som barn: Att köra grannbondens traktor. 

Peter Lundgren körde med barnen till Paris

Därför bytte han utlandet mot svenska vägar.

– Man vill alltid tro att man har varit en jättebra pappa, och det har jag väl försökt att vara också. När jag var hemma försökte jag göra roliga grejer med barnen.

Dottern och sonen åkte med pappa till Disneyland i Paris, bland annat. I bil, förstås.

– Jag älskar att köra bil. Det är fortfarande så. När andra åker till Thailand tar jag husbilen till Gotland.

Politiker blev han av en slump.

– En av mina bästa vänner fick helt plötsligt för sig att han skulle ge sig in i politiken, hemma i Gnosjö. Han undrade om inte jag kunde tänka mig att sitta på en plats bakom honom.

Jens Leandersson, tidigare SD-regionråd i Skåne – som senare hamnade i konflikt med partiledningen och lämnade partiet – mötte kompisparet på McDonald's i Ljungby.

– Vi satt där en kväll och pratade. 

Sedan blev Peter Lundgren, som av oklar anledning fick smeknamnet ”Nalle” för 35 år sedan, partiets toppnamn i Gnosjö.

I lastbilen hade han sedan många år tröttnat på skvalmusik i reklamradion och i stället rattat in Sveriges Radios P1. Därför är han allmänbildad, hävdar han själv.

– Jag lyssnade på ”Klotet” (vetenskapsradions internationella miljöprogram, red anm) och på olika debatter. Så jag har alltid haft ett rätt så bra grepp om vad som händer i världen och i politiken.

undefined

Åren i lastbil gjort Peter Lundgren allmänbildad, enligt honom själv.

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

undefined

Peter Lundgren på Sverigedemokraternas landsdagar i Lund.

Foto: SVEN LINDWALL

”Ville inte att en blind skulle leda en blind”

Jobbet tvingade honom också att vara ”street smart”.

– Som chaufför vet du att det är dig det hänger på. Får du bekymmer så måste du lösa dem själv. Så var det även när jag kom till Bryssel. 

Peter Lundgren bestämde sig för att anställa personal som jobbat i Europaparlamentet tidigare.

– Jag ville ju inte att en blind skulle leda en annan blind.

Två holländska kvinnor blev hans assistenter. Så han tvingades lära sig bättre engelska.

– Det var bra att prata engelska från morgon till kväll, fem dagar i veckan.

I dag drömmer han på engelska. Det kan sambon, som hör honom prata i sömnen, vittna om.

I garaget hemma har han sin tävlingsbil, en BMW från 1983 med 220 hästar.

Han tävlar fortfarande i rally. Så sent som i måndags kom han trea i sin klass, sexa totalt – av 37 deltagare.

Visst har svåra olyckor inträffat. Men det är en säker sport, hävdar han.

– Jag har voltat fem sex gånger i 160 kilometer. Det var inte mycket som var helt på bilen, men vi knäppte bara av oss bältena och klev ut. ”Vi får nog bygga en ny bil”, sa vi.

– Folk tycker att jag är galen, men rally är avkoppling för mig.

undefined

Trettio år blev det som yrkeschaufför. De senaste fem åren har det varit kostym i Bryssel.

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Blindtarmen nära spricka – ombord på färjan

Nära döden var han också på Tysklandsfärjan – när blindtarmen höll på att brista. En sjuksköterska ombord konstaterade att han behövde till sjukhus, snabbt.

Men Peter Lundgren ville först byta släp med kollegan ”Kurre” som stod på tyska sidan – och han skulle bara köra tillbaka bilen till åkeriet. Och sen ta sin egen bil till sjukhuset.

– På hemvägen fick jag ligga i ett observationsrum. De funderade på att ropa ut helikopter och flyga mig till sjukhus.

När han väl kom dit blev det akut operation direkt.

– Läkaren sa efteråt att blindtarmen skulle ha spruckit inom någon timme.

De enda lagbrott han begått är fortkörningar, hävdar han. Två gånger har han blivit påkommen och fått böter.

– Efter 30 år som yrkeschaufför må det vara godkänt. 

Om allt går som det ska i valet den 26 maj är han snart tillbaka i Bryssel. Och då sätter han sig återigen i gruppen ”Europeiska konservativa och reformister”, ECR. Men utan kollegorna i danska Dansk Folkeparti och finska Sannfinländarna.

undefined

Peter Lundgren deltog i Expressens direktsända EU-debatt från Europaparlamentet i Bryssel den 11 april i år. Foto: OLLE SPORRONG

SD-toppen besviken på Dansk Folkeparti

De ansluter i stället till den nya gruppen ”Europeiska alliansen för folk och nationer” som Italiens Matteo Salvini från högerpopulistiska partiet Lega startat.

– Jag är besviken, säger Peter Lundgren. 

– Men jag har varit extremt tydlig hela tiden: Vi kommer inte att sätta oss i en grupp som har ett samarbete med Ryssland.

Peter Lundgren har tidigare sagt att ”drömmen är att EU ska vara avvecklat till 2024 ” – en dröm han inte längre har, tydligen. Partiet har ju ändrat sig. 

Swexit finns inte längre på kartan och kravet på en folkomröstning om EU har strukits. 

– Efter valet finns en möjlighet att reformera EU, menar han. 

– De EU-kritiska partierna i Europa har aldrig tidigare varit så stora. Nu finns en chans att skapa det EU vi vill ha.

Och vad är det?

– Ett EU som koncentrerar sig på de stora frågorna – handel, miljö, säkerhet och liknande.

I EU-parlamentet är Peter Lundgren en udda fågel bland tidigare premiärministrar, presidenter och ministrar. Lastbilschaffisar och rallyförare göre sig icke besvär, egentligen.

Dessutom representerar han ett parti som ofta kallas både främlingsfientligt, rasistiskt och populistiskt.

”Självförtroende som räcker till ett kompani”

– Folk har en föreställning om att bara för att man är sverigedemokrat så är man en ond människa. Det är en lite märklig situation. Jag har alltid levt efter regeln att behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

Hemma i Gnosjö säger familjen att han har ”ett självförtroende som brukar räcka till ett kompani”.

– Och så är jag målinriktad – och jag blir aldrig nervös. Det kvittar om det är 20 personer eller 2 000 personer i publiken framför mig. Det är nog något medfött. Jag är nog det man kallar en ledartyp. Jag tar gärna kommandot, och går före.

Vänsterpartisten i EU-parlamentet, Malin Björk, vägrar fortfarande – efter fem år i Bryssel – att ta Peter Lundgren i hand och ställa upp på bild med honom.

– Fjanteri, säger han.

– Bara för att man är EU-kritisk är man inte rasist. Och jag anser inte att det är populism när man ställer krav på uppföljningar och vill veta vad skattepengarna använts till.

De andra svenskarna i parlamentet är trevligare, hävdar han. Allra bäst är C-toppen Fredrick Federley, enligt Lundgren. 

undefined

Fredrick Federley, C, och Soraya Post, Fi, är Peter Lundgrens bästa kompisar bland politikersvenskarna i Bryssel.

Foto: CHRISTINE OLSSON/TT

– En fantastisk kille. Han är en genomtrevlig människa. Han är en benhård politisk motståndare, men vi kan sitta ner och ta en kaffe och prata om barn och väder och vind – utan bekymmer.

Han tycker också om Soraya Post, EU-parlamentariker för Feministiskt initiativ. De brukar bo på samma hotell i Strasbourg och äter ibland middag ihop där.

– Vi pratar om barnbarnen och visar bilder för varandra.

– Fredrick och Soraya är människor som jag skulle sakna om de inte fanns där. Det är lite märkligt.

undefined

Peter Lundgren önskade från början en Swexit. Nu vill han stanna fem år till i Bryssel.

Foto: LISA MATTISSON

undefined
undefined

Vilket är ditt viktigaste löfte till väljarna?

– Lägger man sin röst på oss får man en garanterat EU-kritisk röst som gör allt för att förändra det nuvarande samarbetet till det bättre.

undefined

Hur vill du att EU löser klimatfrågan?

– EU kan inte lösa klimatfrågan. Du kan inte ens diskutera miljöfrågan i dag utan att börja diskutera Kina. Det är där vi har de stora problemen. Vi är ett pragmatiskt parti som alltid säger att vi måste lägga insatserna i området där problemen finns. Hälften av världens CO2-utsläpp kommer från Asien och Stillahavsregionen. Det EU kan göra är att försöka exportera tekniken.

undefined

Vad vill du göra för att stoppa människosmugglingen på Medelhavet?

– Stoppa båtarna från att lägga ut och inrätta transitcenter, så att man inte skapar den här ”pull-faktorn” som vi har nu och som gör att smugglarna är i en lukrativ bransch. De vet att de kan skicka folk i farkoster som inte är sjövärdiga, för de vet att det ligger fartyg från frivilligorganisationer och väntar utanför. Stoppar vi ”pull-faktorn”, precis som Australien har gjort, då kommer drunkningarna på Medelhavet att upphöra.

undefined

Ska EU-länder som vägrar ta emot flyktingar straffas, och i så fall hur?

– Inte på det sättet som EU vill. Jag är emot att man tar ett politiskt beslut i kammaren i Bryssel eller Strasbourg, att straffa ett medlemsland. Man ska respektera medlemsländernas självbestämmande och självstyre. Jag vill att EU vänder sig till en oberoende instans som tittar på anklagelserna och sedan tittar på försvaret från medlemslandet det gäller. Säger sedan den oberoende instansen att man brutit mot fördraget, då har jag inget problem med att man inrättar sanktioner.

undefined
undefined

Sverigedemokraterna sitter i partigruppen för europeiska konservativa och reformister, tillsammans med bland andra Dansk Folkeparti och Sannfinländarna.

Foto: LISA MATTISSON EXP

Hur ska EU bekämpa terrorismen?

– Genom ett mycket bättre samarbete från Säkerhetspolisen mellan de olika länderna. I dag kan du förflytta dig mellan länder utan att upptäckas. Jag tror också på sikt, med den utveckling vi har, att fria helt okontrollerade gränser inte är möjligt. Ska vi stoppa terrorismen måste vi ha gränskontroller.

undefined

Vilka av EU:s lagar vill du ändra – och varför?

– Jag vill avveckla strukturfonderna direkt. 2017 försvann 30 miljarder kronor ut i tomma intet. Antikorruptionsbyrån Olav har inte en aning om vart pengarna tagit vägen. 2008 byggde man en flygplats i Spanien som kostade en miljard euro. Sedan flög EU-ledningen dit för att vara med på invigningen. Det är det enda flygplanet som har landat på den flygplatsen, för det fanns inget passagerarunderlag. Nu såldes flygplatsen förra året för 10 000 euro. Nu är det en öde flygplats.

undefined

Hur ser du på frågan om ett ”europeiskt FBI”?

– Nej, men vi ska ha ett sådant samarbete, för det är enda sättet att få koll på de internationella ligorna som rör sig mellan olika länder. Vi måste ha ett samarbete i den frågan. Men i Sverige är det svensk polis som ska ha myndighetsutövande och det är svenska åklagare som ska fastställa straffen för de här brotten. Jag är inte intresserad av att skapa ytterligare en institution med 10 000 anställda, utan jag anser att det ska vara en samarbetsorganisation.

undefined

Hur ser du på frågan om ett gemensamt försvarshögkvarter i EU?

– Nej, absolut inte. EU ska inte syssla med försvar. EU skapades för att främja handeln mellan länder, och grundtanken var inte dum. Du skjuter inte den du handlar med.

undefined

Ska Sverige gå med i EMU i framtiden, och i så fall när?

– Aldrig. Det har varit väldigt bra för Sverige att stå utanför. Jag vill inte att svenska skattebetalare ska behöva vara med och rädda till exempel Grekland. Nu har vi haft tur som stått utanför, och jag vill se ett permanent undantag. Vi hade dåliga förhandlare. Danmark var smartare. De fick ett permanent undantag från att gå med.

undefined

Bör Sverige gå med i EU:s bankunion, och i så fall varför?

– Absolut inte. Svenska skattebetalare ska inte rädda utländska banker som inte sköter sina affärer.

undefined

En kompis till Peter Lundgren agerar privatchaufför den här dagen och hämtar honom på parkeringsplatsen direkt efter fotograferingen. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

SD och EU-valet

• Sedan juli 2018 ingår Sverigedemokraterna i partigruppen ECR (Gruppen europeiska konservativa och reformister) tillsammans med bland andra Dansk Folkeparti, Sannfinländarna och polska Lag och rättvisa.

• I Expressen/Demoskops EU-valmätning 24 april fick Sverigedemokraterna 19,3 procent. I en sammanvägning av fem olika mätningar som TV4 Nyheterna presenterade 7 maj fick SD 16,3 procent. Båda resultaten skulle göra SD till näst största parti.

EXPRESSEN MÖTER EU-KANDIDATERNA – ANDRA DELARNA: