Amerikanska Simon Wiesenthal Center kritiserar Google

Nazistjägarna vill utreda Google för antisemitiskt innehåll i söktjänsten

Det är en av världens mest framgångsrika IT-jättar.

Men nu tvingas Google krishantera efter hot om annonsbojkott och hård kritik om hur man hjälper till att sprida material som präglas av hat, antisemitism eller som till och med kan innehålla brottslighet.

Nazistjägarna Simon Wiesentahl Center vill utreda den misstänkta svenska antisemitism som Google förmedlar.

– Det här är extremt oroväckande, säger rabbin Abraham Cooper.

Publicerad 11 mar 2018 kl 06.03

Kritiken

Hård kritik har riktats mot Google den senaste veckan, efter Expressens och Dagens Nyheters uppgifter om att högerextremt och antisemitiskt material tillåtits spridas på både Youtube och Google.

Efter att inledningsvis undvikit att svara på kritiken bemötte Googles Europachef i fredags kritiken i ett blogginlägg:

– I veckan har vi fått flera svåra frågor kring särskilda kanaler och aktivitet på Youtube ställda till oss. Vi hör frustrationen och kritiken från er som vill se snabbare handling eller att andra beslut tas, skriver Ben McOwens i blogginlägget.

– Vi anser bestämt att Youtube inte ska vara en plats där trakasserier, hatfullt innehåll eller mobbning hör hemma, och vi tar bort innehåll och kommentarer som bryter mot våra policyer.

Nu menar flera experter att den senaste veckans avslöjande och hårda kritik är en ödesfråga för företaget. 

undefined

Huvudkontoret. Simon Wiesenthal Center i Los Angeles.

En av dem är Simon Wiesenthal Center i USA som en gång om året ger ut betyg till världens IT-jättar om hur bra de motarbetar nazism, antisemitism, terrorism och extremism på sina plattformar. Organisationen, känt för sin jakt på nazistiska krigsförbrytare, bestämmer betyget efter fem frågor berättar rabbi Abraham Cooper, 68, chef för organisationens Social Action Agenda-avdelning.

• Hur du hanterar hat och hatpropaganda.

• Hur de hanterar ”terrorismens hela näringskedja”.

• Vilka regler om några har företaget?

• Har de tillräckligt mycket transparens.

• Använder de tillräckligt med människor och resurser för att försöka stoppa extremismen på de här inflytelserika plattformarna.

I det senaste årets Digital terrorism and hate report card som släpptes i veckan får Google bara C+ i en betygskala där A är toppbetyget.

Rabbi Abraham Cooper, en av grundarna av Simon Wiesenthal Centret i Los Angeles, är därför inte förvånad när han får höra om den senaste veckans nyhetsrapportering i Expressen och Dagens Nyheter om Google.

Expressen har bland annat visat i flera artiklar hur den amerikanska IT-jätten Google hjälper till att sprida material som präglas av hat eller som till och med kan innehålla brottslighet. Youtube, som ägs av Google, har bland annat fortsatt att sprida en video där politikern Bo Nilsson från nazistiska NMR bär en symbol från Nazityskland. Nilsson fälldes, mot sitt nekande, i både tingsrätten och hovrätten för ringa hets mot folkgrupp, men trots domarna och att målet blivit omskrivet låg videon kvar på Youtube. Först efter Expressens avslöjande så gjordes videon otillgänglig.

Men den nazistiska hetsvideon är inte det enda exemplet på hur Google hjälper till med att sprida hatmaterial.

undefined

Bo Nilsson är engagerad i nazistiska Nordiska motståndsrörelsen.

Foto: David Lagerlöf/Expo

Några enkla sökningar har räckt för att hamna på en blogg med en antisemitisk lista över svenska debattörer, journalister, författare, tv-personligheter och politiker bland de översta träffarna på Google. Den som klickar in på bloggen har kunnat läsa om "judarnas makt" och att en viss judisk familj utgör ett "hot".

På bloggen har nästan ett 80-tal personer listats med namn, bild och beskrivningar som inte sällan är nedsättande. I listans beskrivningar av Förintelseöverlevare som Emerich Roth och Ferenc Göndör sätts deras upplevelser inom citattecken för att antyda att Förintelsen inte ägt rum. Göndör, som i text och föreläsningar ägnade en stor del av sitt liv åt att vittna om sina erfarenheter från Förintelsen, sägs på sajten ha ägnat sig åt "det eviga tjatet om judiskt lidande" vars syfte är att skapa "tabu att kritisera judisk makt". Göndör avled 2010.

Simon Wiesenthal Centers Abraham Cooper ser så allvarligt på uppgifterna att han nu vill utreda materialet. Han har regelbundna möten med Googles ledning i USA om arbetet med att få bort hat, hot och antisemitism från plattformen.

– Vi vill gärna titta på allt det här materialet som ni uppmärksammat för att, om vi anser att det är allvarligt, kunna ta upp det med ledningen, säger Cooper.

Han ser mycket allvarligt på listan över svenska judar. Flera personer på listan har via ett juridiskt ombud krävt att webbplatsen inte lyfts fram i Googles sökresultat. Men i nio fall av tio har man mötts av kalla handen från Google med motiveringen att sajten relaterar till personernas yrkesliv och "därför är av allmänhetens intresse". 

undefined

Rabbin Abraham Cooper är bekant med Sverige sedan tidigare, här är han under ett besök i Malmö 2011. Han ser mycket allvarligt på bland annat listan över svenska judar.

Foto: Drago Prvulovic / TT NYHETSBYRÅN

Journalisten Willy Silberstein, chefredaktören Helle Klein och förre TV4-vd:n Jan Scherman är några svenska judar som finns med på den antisemitiska listan på nätet.

Deras juridiska ombud har i över en månads tid anmält listan till Google för att listan inte ska synas i sökresultatet på deras namn. Först – efter Expressens och DN:s granskningar – började Google under fredag kväll backa och lovade att man ska ta bort 24 personer på listan från sina sökresultat. 

 – På Simon Wiesenthal center ser vi mycket allvarligt på innebörden av att en judisk lista publiceras online, säger Abraham Cooper. Det är ett tydligt försöka att skrämma och kanske inspirera till värre saker. 

Cooper uppmanar samtidigt Sveriges politiker att agera då Google inte gör det. 

– Det är kanske också dags för Sveriges riksdag att överväga lagar som skyddar oskyldiga och bidrar med juridiska verktyg att försvara sig, säger han.

Cooper är inte förvånad över att Förintelsen sätts inom citattecken på listan. Han har sett liknande språk. Det är del av en ny taktik inom antisemitismen som han menar att Google behöver vara medveten om.

– Internet ger dem en möjlighet att utveckla ett kodat språk. Det handlar inte längre bara om att visa upp hakkorset eller andra ord och symbol som skrämmer i väg en ung person eller en vuxen. De använder en vokabulär som gör de här extremistiska idéerna mer lättsmälta. Och det är extremt oroande, säger Cooper.

undefined

Barn i koncentrations­lägret Auschwitz i april 1945.

Foto: Sub / AP CAF PAP

Dagens Nyheter har tidigare avslöjat att Google vid upprepade tillfällen sålt annonser och på så vis tjänat pengar på sidan. Enligt tidningen har annonsörerna inte känt till sammanhanget och är upprörda. 

Under fredagen gick Svenska kommittén mot antisemitism också ut i ett officiellt yttrande:  

”Att Google vill förknippas med den typ av listor som nazisterna använde sig av för att leta upp judar före och under andra världskriget är lika obegripligt som motbjudande. Google har tillsammans med Facebook, Twitter och Microsoft i ett avtal med EU förbundit sig att motverka rasism och behandla varje klagomål som gäller rasistiskt innehåll inom 24 timmar och snabbt ta bort detta innehåll om det strider mot lagen i det aktuella landet.” 

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer kallade samtidigt till sig Google för ett snabbinkallat möte.

– Det är givetvis inte bra. Som annonsör är det självklart att man vill annonsera på säkra platser, säger Tero Marjamäki, presschef.

Under lördagen svarade Googles Sveriges kommunikationschef Farshad Shadloo på kritiken. 

– Vi håller verkligen med om att detta är stötande innehåll, och inte den sortens resultat de flesta människor skulle vilja se. Men WordPress-bloggen i fråga, hur motbjudande den än är, framstår ej att vara olaglig enligt svensk lag. Om en domstol skulle slå fast att den är olaglig, skulle vi självklart ta bort den direkt från våra sökresultat. De senaste åren har vi gjort förbättringar till vårt system så att vi kan visa mer autentiska och kvalitativa resultat för söksträngar som potentiellt kan leda till problematiskt innehåll. Dessa system finns inte tillgängliga på svenska än, men vi har gjort det till en hög prioritet för våra team att rulla ut den svenska versionen så snart vi kan, skriver han.

undefined

Nazistledaren Simon Lindberg skriker ”hell seger” med knuten näve i ett klipp som ligger kvar på Youtube, och kan därmed sprida hets mot folkgrupp – trots att Lindberg dömdes för brottet.

Hotet om en annonsbojkott

Förra året blossade kritiken upp mot Youtube. Flera stora företag i USA och Storbritannien förklarade då att de tänkte sluta annonsera på Youtube eftersom annonserna allt för ofta hamnade i anslutning till stötande, hatiskt och rasistiskt material. 

– Man har inte riktigt kontroll på samma sätt som om man köper en annons i en tidning. Det är en risk att man hamnar ihop med olämpligt innehåll och det kan skvätta av dig på ens varumärke, sade Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer, till Expressen tidigare i veckan.

Det stora multinationella företaget Unilevers marknadschef Keith Weed har dessutom i ett tal nyligen hotat att bojkotta både Google och Facebook. Weed har anklagat världens IT-jättar för att skapa ”ett träsk” av falska nyheter och brottslighet. 

Frågan handlar inte bara om att annonsörerna syns i sammanhang som de inte vill förknippas med. De riskerar också att finansiera aktörer som sprider hat, rasism och terrorpropaganda eftersom Youtube delar annonsintäkterna med användarna.

Debatten om annonsörer som hamnar i anslutning till hatmaterial blossade också upp i Sverige förra våren. Expressen hade då, i mars förra året, berättat att Fabian Fjälling var mannen som dolde sig bakom pseudonymen "Erik Johansson" på det främlingsfientliga nätverket Granskning Sverige. Granskningen ledde till att det då nybildade högerextrema nätprojektet "Megafonerna", där också en redaktör från den högerextrema tidningen Nya Tider deltog, sökte upp Expressens chefredaktör Thomas Mattssons bostad och också bostaden hos den reporter som skrivit om Fjälling. I klippet uppmanades till att systematiskt uppsöka journalister i deras hem: "Tänk bara ett besök vilken panik de får. Tänk om tio, tjugo per besöker dem dagligen, sju dagar i veckan. Jag lovar jag, de kommer att tänka om, när de ska hänga ut folk." Hembesöken mot Expressen medarbetarna publicerades på Youtube och i anslutning till videon syntes flera etablerade och stora annonsörer. Det uppmärksammades av Patrik Oksanen, ledarskribent på Hela Hälsingland, som bland annat visade att företag och organisationer som Svenska Spel, Coop, Kavli, Ica, Barncancerfonden och Folkuniversitetet dök upp före "Megafonernas" video.

undefined

Expressen kunde förra helgen berätta att Google i flera fall struntat i agera mot det främlingsfientliga nätverket Granskning Sverige, där Fabian Fjälling (bilden) bland annat har intervjuat Förintelseförnekaren Lars Wilhelmson.

Oksanen pekade på att den brittiska regeringen då dragit öronen åt sig och stoppat annonsering på Youtube efter att reklam från The Home Office, BBC och Transport for London visats i anslutning till olika hatvideor. Han menade att just statliga Svenska Spel hade ett ansvar för i vilket sammanhang deras annonser syns, och därmed vilken typ av verksamhet som finansieras:

"Att statliga Svenska Spel annonserar på budskap som undergräver det svenska statsskicket är inte något spel eller upplevelse utan i förlängningen en högst allvarlig demokratisk överlevnadsfråga. Det är dags att Sverige slutar vara naivt. Det gäller även statliga bolag som agerar som nyttiga idioter", skrev Oksanen.

Efter uppmärksamheten kring "Megafonernas" försök att skrämma journalister som granskar högerextremism valde Svenska Spel att se över sin Youtubeannonsering. Först efter att de fått bekräftelse från Google om vissa förbättringar i sajtens algoritmer kände de sig trygga att börja annonsera igen.

undefined

New York Times IT-reporter Dai Wakabayashi.

New York Times Dai Wakabayashi känner igen den svenska kritiken mot Google och Youtube. Han ser hur den blir allt starkare även i USA. Nyligen har Google och Youtube fått hård kritik efter att man tillåtit en film där den högerextrema organisationen Infowars, känd för att lansera konspirationsteorier, påstår att överlevande från skolskjutningen på Marjory Stoneman Douglas High School nyligen är skådespelare. De kallades bland annat ”crisis actors”.  17 människor dog i attacken.

– Det här är det största problemet för Youtube just nu, säger Dai Wakabayashi. Det är ett problem på många nivåer. För det första så riskerar det att hota deras anseende om folk tror att de inte kan gå in på Youtube utan att överösas av konspirationsteorier och hat så kommer det leda till att antalet besökare minskar. Dessutom, om företag ser att deras annonser återkommande hamnar bredvid videor med extremism eller hatpropaganda kommer inga företag vilja associeras med det. Det är ett enormt problem, säger New York Times IT-expert. 

Han menar att Youtubes algoritmer är ett problem. De gör nämligen att besökare rekommenderas videor med konspirationsteorier. 

– En sak vi sett och som Youtube arbetar med är att videor med konspirationsteorier genererar stort engagemang. Just nu optimerar de sina rekommendationer till videor med högt engagemang. Om du till exempel söker på USA:s tidigare president Barack Obama och följer rekommendationerna du får från Youtube så finns det en stor risk att du kommer rekommenderas en video med konspirationsteorier. Och om du tittar på en sådan video så kommer de kanske rekommendera fler och fler. Det en cykel som startas. Jag är inte säker på att det händer om jag söker höjdpunkter från de senaste basketmatcherna. Men om det är ett ämne som är moget för konspirationer så rekommenderas ofta sådana videor, säger Dai Wakabayashi.

Inte långt från Dai Wakabayashis kontor finns Dagens Industris Andreas Cervenka som bevakar IT-jättarna på plats i Silicon Valley i USA.

Han beskriver den pågående krisen som en tickande bomb. Han är inte överraskad över att Google fått kritik för att de agerat så sent och långsamt i Sverige.

undefined

Dagens industris korrespondent Andreas Cervenka menar att Google och Facebook inte verkar ha förstått vad de håller på med.

Foto: DI

– Det här har pågått i flera år, säger han. Gång på gång är det samma sak. Det är olämpligt material. Youtube och Google säger att vi ska ta tag i det och sedan dyker det upp igen. Att det här skulle komma till Sverige var väldigt väntat, men det är typiskt att det krävs en journalistisk granskning för att det här ska komma upp, säger han.

Cervenka tror att vi ser början till en förändring i Googles hantering av sådant här material.

– Jag tror att det absolut är början till en förändring. Vilket annat företag skulle komma undan? Om DN eller Expressen publicerade det material som Youtube publicerar då hade tidningarna varit slut i morgon, men Facebook, Youtube och Google har hela tiden vägrat säga att de är i mediebranschen. De säger ”Vi är inte i mediebranschen, vi är inte i innehållsbranschen, trots att de köper och publicerar innehåll för miljarder dollar varje år. De är ju i innehållsbranschen! Youtube är världens största tv-kanal, men de vill inte ta ansvar för vad de visar. Det är det som är märkligt och den hållningen blir jobbigare och jobbigare. 

Cervenka jämför med om SVT Play visat liknande innehåll.

– Ta om SVT skulle köra ut lite dokumentärer om att det som hände på Drottninggatan bara är fejk och så skulle det ligga ute och visas flera hundratusentals gånger och så skulle de svara ”Ja, vi tittar på det här, vi tar det allvarligt att det visas på vår plattform”. Det finns inte på världskartan. Men det är precis vad som händer på Youtube. De säger saker som ”Oj! Jaha, är det sådana saker på vår plattform, vad tråkigt” och under tiden drar de in annonspengar på det. 

Cervenka ser dock att ett opinionsskifte i USA.

– Här i USA har det var ett enormt snabbt skifte i attityden gentemot de här bolagen. Det kommer bara öka. Även hos politikerna märker man en väldigt mycket hårdare attityd. Det märker man inte minst i utfrågningen om deras inblandning i ryssarnas försök att påverka presidentvalet. Det som kommer ut av den processen vet man inte, men det är helt klart så att opinionsläget har förändrats dramatiskt, säger han och fortsätter.

De säger saker som ”Oj! Jaha, är det sådana saker på vår plattform, vad tråkigt” och under tiden drar de in annonspengar på det.

– De har ganska länge gått under radarn.  Goggle har sagt ”Vi håller på med självkörande bilar. Vi har sju jättebra smarta högtalare och vi är fantastiska för vi har olika labb och grejor”, men de är ju egentligen en gigantisk annonsmaskin. Och världens största publicist. Det är detta de inte vill bli förknippade med. För då kommer frågan: ”Vad har ni egentligen för ansvar för vad som visas?”.  Jag tror att om de inte verkligen visar att de kan hantera detta är risken att något väldigt drastiskt händer. I USA finns en lagstiftning som gör att de har undantaget att de inte har ansvar för vad de publicerar. Det finns en lucka i lagen kan man säga. Den luckan kan ju teoretiskt sett täppas till och då rycker man undan mattan på hela dras affärsmodell.

Google och Granskning Sverige

Expressen kunde förra helgen berätta att Google i flera fall den senaste tiden struntat i agera mot det främlingsfientliga nätverket Granskning Sverige, trots att både Expressen och Dagens Nyheter upplyst Google om misstänkta lagöverträdelser på nätverkets olika konton. 

Granskning Sverige har i sina videor använt sig av stulna bilder från Expressen och Dagens Nyheter. Tidningarna har via advokatfirman Danowsky & Partners anmält Granskning Sverige till Google för brott mot upphovsrätten. Synpunkterna till Google ledde till att Granskning Sverige sökte upp bostaden till en advokat på Danowsky & Partners. Advokatens familj kontaktades med uppgifter om bostaden och advokatens anhöriga. Händelsen är polisanmäld. Advokatfirman hade också utsatts för försök att med en falsk gmail-adress komma över privilegierade uppgifter mellan advokat och klient. Även den händelsen är polisanmäld. Granskning Sverige hade också i sina filmer hos Youtube, som ägs av Google, och i inlägg på Twitter anklagat advokatfirman och dess medarbetare för att vara "mentalsjuka" och vidare: "DN, Expressen & Danowsky vill utrota fri journalistik". Granskning Sverige har själva satt i system att sprida främlingsfientlighet genom att lura till sig "intervjuer" med politiker, opinionsbildare och journalister. Resultatet - de hopklippta ljudfilerna - har sedan lagts ut på Youtube och spridits i sociala medier. Eskilstuna-Kuriren avslöjade i februari förra året systematiken bakom Granskning Sveriges verksamhet - hur de erbjuder pengar och instruktioner till personer som ringer samtalen. I samband med granskningen så röjde Fabian Fjälling, en av de tongivande rösterna bakom nätverket, sin egen identitet. Kort tid efter att han röjt sin egen identitet medverkade Fjälling i nazistiska Nordiska motståndsrörelsens nättidning Nordfront där han bland annat berättade att han anser att ras är en del av kärnan i att vara svensk. Den antirasistiska tidningen Expo kunde också i samma veva avslöja att Fabian Fjälling spridit öppen rasism och förnekat Förintelsen. I ett inslag i Granskning Sverige intervjuade Fjälling Förintelseförnekaren Lars Wilhelmson. Fjälling höll genomgående med Wilhelmson när han i antisemitiska termer beskrev en judisk "världskonspiration". Han tog också del i samtalet och kallade Förintelsen för en lögn.

– Jag har faktiskt blivit religiös av att studera judarnas ondskefulla inflytande i världen. (...) först så var det 9/11 så tänkte jag det är ju helt vansinnigt att den här lögnen kan passera som sanning till så många. Vad finns det mer så började jag vidga skopet så såg jag andra världskriget och Förintelsen, och så herregud detta är ju också lögn, vad finns det mer? Ryska revolutionen, ja det är ju samma sak här och alltid hittar man samma folkgrupp på den onda sidan i alla tragedier som hänt genom historien, sa Fjälling enligt den antirastiska tidskriften Expo.

Fjälling har också varit aktiv på högerextrema sajters kommentarsfält, bland annat Realisten, som tillhörde det nu nedlagda nazistiska Svenskarnas parti:

"Jag tror att den nationella rörelsen tjänar mycket mer på att vara uttalat icke-våld... Precis som Hitler var, skrev han 2013, enligt Expo.

Granskning Sverige har själva satt i system att sprida främlingsfientlighet genom att lura till sig "intervjuer" med politiker, opinionsbildare och journalister.

Granskning Sverige har också en koppling till Fria Tider, som är en av de mest inflytelserika hatsajterna, vilket Expressen kunde avslöja i mars förra året tillsammans med Eskilstuna-Kuriren. Kopplingen till hatsajten gick via Jim Olsson. Olsson var en av dem som Expressen i december 2013 avslöjade som en av de flitigaste kommentarsskribenterna på hatsajter som Avpixlat, Exponerat och just Fria tider. Docenten Jim Olsson har på hatsajter kallats för "privatperson", men Expressens granskning visade att han i själva verket massdistribuerat främlingsfientlighet från ett anonymt konto. Bland Olssons kommentarer fanns påståenden om muslimer "betraktas som potentiella utpressare, kravmaskiner och allm. besvärliga", om "massinvandringen av analfabeter, lycksökare, islamister och brottslingar" och att det strömmar "bedragare till Sverige". Han beskrev också politiska motståndare som "quislingar", det vill säga landsförrädare, som ska jagas. Expressen och Eskilstuna-Kuriren kunde då visa att sajten granskningsverige.se, där Granskning Sverige tiggt pengar och samlat sina "intervjuer", först hade registrerats av Jim Olssons företag Arealia i mars 2014. Olsson stod också som kontaktperson för domänen. I december 2015 överförde Olsson ägarskapet av domänen till hatsajten Fria Tiders ägarbolag, FT News Group OU, registrerat i Tallinn i Estland. Ny kontaktperson blev Widar Nord som också står bakom Fria Tider. 

Vilken roll eller funktion har Fria Tider för Granskning Sverige? 

– Vi har ingen roll överhuvudtaget. Det enda som vi haft med dem att göra är att vi har stått som ägare av den här domänen och att vi har köpt bilder av dem som de hade och vi har transkriberat någon av deras bättre intervjuer. Men jag vet lika lite om dem som någon annan. Jag vet inte vilka de är förutom honom som ni grävt fram namnet på, sa Widar Nord då.

Google stängde först i veckan ned Granskning Sveriges huvudkanal på Youtube för att ha brutit mot Googles användarvillkor, detta efter massiv kritik bland annat från branschorganisationer som Utgivarna, Svenska journalistförbundet och Tidningsutgivarna, TU, men även från politiker som Liberalernas partiledare Jan Björklund som krävt att Google tar krafttag mot innehåll från exempelvis Granskning Sverige. Deras sida stängdes även ned på Facebook. På torsdagskvällen gjorde piloten Fabian Fjälling från Granskning Sverige ”sista inlägget” på sitt eget Youtube-konto. I en film berättade Fjälling att han ska sluta med sina videor. I ett uttalande på Youtube säger Fabian Fjälling, att hans familj mottagit hotbrev.

– Jag kan inte utsätta min familj för detta tyvärr, säger han på Youtube.

I videon riktar han hård kritik mot Expressen, DN, Bonnier och SVT.

Expressen har sökt Fabian Fjälling, men utan framgång. 

undefined

Googles Sverigechef Anna Wikland har i veckan varit ovillig att kommentera kritiken mot företaget.

Foto: Eero Hannukainen / IBL

Tystnaden

Google Sverigechef Anna Wikland har i veckan varit ovillig att kommentera kritiken mot företaget. Hennes makt på företaget är dock begränsad, även om titeln Sverigechef låter betydelsefull.

– Såvitt jag förstår är Sverigechefen främst platschef för Stockholm, säger Sydsvenskans journalist Andreas Ekström, som skrivit den uppmärksammade boken ”Googlekoden”. 

– Hennes viktigaste uppgift är att sköta om annonsförsäljningen. Den här typen av politiska och journalistiska strategibeslut som vi pratar om nu hanterar Google på global nivå, och även om Anna Wikland givetvis kan prata med Larry Page (VD för Googles moderbolag, Alphabet Inc) eller Sundar Pichai (VD för Google) om hon vill, så är hennes inflytande där nog inte jättestort. 

undefined

Journalisten Andreas Ekström, som skrivit boken Googlekoden.

Foto: Christian Örnberg

 Hur allvarligt tror du att Google tycker att de senaste dagarnas artiklar och de senaste dagarnas kritik är?

– De lägger mer pengar på lobbyarbete än något annat företag i USA. De förstår otroligt väl hur allvarligt menad kritiken är. Och den är ju heller inte ny. Sådana här resonemang har förts i nästan ett decennium, säger Ekström.

Skiljer sig hur Google hanterar sådant här från andra företag?

– Stora mjukvaruföretag vill till varje pris fortsätta att "bara" syssla med teknik. Då säger jag: grattis, ni var så bra på att göra teknik att ni råkade göra er själva till hela världens superredaktion. Eftersom ni inte har lyckats göra en algoritm av mänskligt omdöme och erfarenhet, än, så måste ni alltså förklara vilka etiska principer som gäller.

Hur skulle du beskriva företagsklimatet/företagskulturen?

– Tekniken kommer först i alla lägen, säger Ekström. Att Google skulle anställa tusentals redaktörer tror jag är helt osannolikt. Då anställer de hellre tusentals nya programmerare.

New York Times man i Silicon Valley, Dai Wakabayashi, är kritisk mot hur långsamt världens IT-jättar agerar mot hat och hot.

– Jag tycker inte de har agerat tillräckligt snabbt. Vad vi har sett det senaste året att alla de här företagen har blivit tagna på sängen när det gäller hur deras plattformar kan manipuleras av människor oavsett om det är ryska myndigheter eller IS eller andra extremister. De här plattformarna har gett människor ett sätt att uttrycka sig, och de här grupperna har upptäckt att det här är en otroligt inflytelserik väg de kan använda sig av. Företagen har alltid pratat om plattformarnas styrka, men har inte insett hur de kan användas för att skada samhället i stort, säger New York Times expertreporter.

Vad vi har sett det senaste året att alla de här företagen har blivit tagna på sängen när det gäller hur deras plattformar kan manipuleras av människor.

Han tror att personalbesättningen, framför allt på Youtube, är en del av problemet.

– Youtubes företagsledning kommer från finansvärlden. De är inte traditionella medietyper. Google är ett teknikföretag så det är logiskt att deras ledning kommer från teknikvärlden eller från företagsvärlden. Men frågorna som de konfronteras med är sådana som är mer klassiska journalistiska mediefrågor, som att avgöra om ett innehåll är lämpligt eller ej. 

– Det är inte enkla frågor, men människorna som är ansvariga har inte erfarenhet av att svara på de här frågorna.

New York Times expert Dai Wakabayashi är dock optimistisk inför framtiden. Om fem år kommer Google ha förändrats, tror han.

– De kommer se mer ut som traditionella medier. Man ser redan att många, de mest populära kanalerna på Youtube, ger flest tittningar, så ett ensiffrigt antal kanaler står för 90 procent av användandet. Det är lite så traditionella medier fungerar. Det finns ett stort utbud, men de flesta söker sig till de mest populära sakerna. Jag tror att Youtube kommer optimera på det sättet. Extremister med få följare kommer att bli svårare och svårare att hitta på den här plattformen.

Dagens Industris Andreas Cervenka ser en Google-ledning som inte är vana vid att behöva ta ansvar.

– De är inte ute och intervjuas här heller. Jag har inte sett en enda intervju med Googles vd under hela det här halvåret då det varenda dag har varit kritik mot Google. De här företagen har inte varit vana att bli granskade. De har varit vana vid att bli hyllade som fantastiska it-frälsare och världsförbättrare. De är inte vana alls vid att behöva ta ansvar för vad de har. Jag tror inte de vet hur de ska hantera det här riktigt.

Andreas Cervenka fortsätter.

– Jag tror faktiskt att sanningen med Google och Facebook är att de inte vet vad de gör. De verkar inte ha förstått vad de håller på med, att de är publicister och har ett ansvar och att deras plattformar kan användas i väldigt många dåliga syften som förstör demokratin, till hot och trakasserier. Antingen har de inte förstått det, vilket är ganska allvarligt, eller så är det medvetet, att de inte vill förstå. Ingenting är bra, säger han.

Cervenka pekar på hur mycket makt hamnat bland IT-jättarna i Silicon Valley-staden Mountain View.

– Jag tror inte att de här företagen är onda, däremot har de länge kunnat spela efter andra regler än andra företag. Om en verkstadsindustri skulle börja dumpa gift i något vattendrag så är det självklart att vd ska ställas till svars. Man skulle avgå, de skulle få betala skadestånd och de skulle få rensa upp efter sig. Det är självklart. Det är ingen som tycker att det är konstigt. Men när allting sker digitalt, de dumpar en massa skit på sin egen digitala mark så rycker de på axlarna och säger ”Jag vet inte vad det här är, vi är en plattform vi får titta på det här”.  

undefined

Anna Wikland ville inte svara på Expressens frågor vid galamiddagen i veckan.

Foto: Alex Ljungdahl.

Han fortsätter.

– Det är möjligt att det inte finns några enkla snabba lösningar, men det jag tycker är intressant i rapporteringen, oavsett om det handlar om man ska ta bort materialet eller vad det kan vara, är att allting kokar ned till att det är några människor i ett konferensrum i Mountain view som ska bestämma. De ska bestämma vem som ska få säga något och vem som inte ska få säga något när de ska få säga det och så vidare. Oavsett vad man tycker. En del kan ju tycka att det är materialet är viktigt och att det handlar om yttrandefrihet, och det kan vi ha en diskussion om. Men en del visar sig vara olagligt och då borde det inte vara en diskussion för olagligt är olagligt, men ändå även om det är mot lagen är det någon vid ett konferensbord i Mountain View som ska bestämma och det visar de här bolagens makt. Vi har liksom outsorurcat en del av makten över demokratin till några it-företag och det kanske inte alla tycker är bra.

Han beskriver yrvakna politiker som inte insett hur snabbt världen förändrats.  

– Jag har skrivit om det här många gånger om finansmarknaden framför allt. Där har det varit tydligt att politikerna aldrig hängde med när finansbranschen utvecklades och sedan tvingades man vakna upp efter finanskrisen och tänka ”Oj oj oj, vad det här har blivit stort! Det här får vi titta på.” Det känns som att det är precis samma sak som händer med den här branschen.

Hur Google hanterar kritiken kan vara en ödesfråga.

– Jag tror att många inte förstår att de blir manipulerade av algoritmerna som styrs av härifrån, säger Cervenka. De här företagen är inte ute efter att vara din kompis. De är ute efter att tjäna pengar på dig. Det har inte gått upp för så många. Roten för hela deras existens är att få ordning på det här. Vilken förälder vill att deras barn plötsligt servas klipp om att en massaker på en skola är ett påhitt. Och vilket företag vill synas med annonser där?

Han anser att Google behöver bli mer proaktivt.

– Inställningen är hela tiden: Om ni hittar något olämpligt så får ni höra av er. Det räcker inte. Det är som om SAS skulle säga: ”Om ni ser en stor spricka i vingen när ni flyger, skicka ett mejl till kundtjänst så ska vi titta på det". 

 

En vecka av kritik mot Google

Söndag 4 mars

Expressen avslöjar att Google tillåter det högerextrema nätverket Granskning Sverige att via videotjänsten Youtube sprida trakasserier och upphovsrättsskyddat material.

En advokat som uppmanat Google att stoppa överträdelserna har sökts i sin privatbostad av Granskning Sverige – som dessutom spanat på advokatens barn.

Men Google låter Granskning Sverige fortsätta på Youtube.

Måndag 5 mars

Nazisten Bo Nilsson från NMR har dömts för att ha spridit nazistpropaganda via Youtube.

Expressens avslöjar att videon – där han bär en symbol som kopplas till Nazitysklands krigsförbrytelser – trots det är kvar på den amerikanska IT-jätten Youtubes plattform. "Visar det sig att innehållet bryter mot våra policyer eller lokala lagstiftning agerar vi", skriver Farshad Shadloo på Google, som äger Youtube, i en kommentar till Expressen.

Justitieminister Morgan Johansson, S, kommenterar Expressens artiklar om att Google tillåter det högerextrema nätverket Granskning Sverige att via videotjänsten Youtube sprida trakasserier och upphovsrättsskyddat material. Han vill öka trycket på bolagen: 

"Om någon begår brott så ska det polisanmälas. Det gäller självklart också brott som begås på internet och i sociala medier.", säger han.

Tisdag 6 mars

Expressens David Baas avslöjar att Med några enkla sökord hjälper Google sina användare att hitta en antisemitisk förteckning över svenska judar.

I listan beskrivs personer med nedsättande termer, en familj kallas för ett "hot" och Förintelseöverlevare hånas.

Både Expressen och Dagens Nyheter har via advokatbyrån Danowsky & Partners anmält Granskning Sverige till Google för brott mot upphovsrätten, då de använt sig av bilder illegalt. Efter Expressen och DN:s anmälningar väljer nu Google att ta bort Youtube-kanalen Granskning Sverige, vilket är nätverkets huvudkonto. Vid 16.30-tiden på tisdagen hade kontot försvunnit.

Onsdag 7 mars

Efter att Expressen och Dagens Nyheter anmält att upphovsrättsskyddat material spridits via konton på Youtube har IT-jätten agerat och stängt ned det anmälda kontot – men samtidigt fortsätter liknande material och annan hatpropaganda att spridas via andra konton.

Problemen har påtalats till Google vid upprepade tillfällen och politiker har krävt att IT-jätten förklarar sig.

Men Google vägrar konsekvent att uttala sig i frågan.På onsdagskvällen försökte Expressen på nytt ställa frågor till företagets Sverigechef Anna Wikland, i samband med att hon närvarade vid galan "Näringslivets mäktigaste kvinna firar 20 år" på anrika Berns Salonger i Stockholm. 

Men Googles galaklädda Sverige-chef väljer att fly undan frågorna.

Torsdag 8 mars

På torsdagskvällen uppger piloten Fabian Fjälling från Granskning Sverige att han gjort det ”sista inlägget” på sitt eget Youtube-konto. I en film berättade Fjälling att han ska sluta med sina videor.

Han överlevde Förintelsen. Nu reagerar Max Safir, 92, mot hur Google med några enkla sökord hjälper sina användare att hitta en antisemitisk förteckning över svenska judar, samma lista som beskrivs personer med nedsättande termer och där en familj kallas för ett "hot" och förintelseöverlevare hånas.

– Det påminner om tiden före nazismen och om nazismen... Jag blir jättebesviken. Och arg, säger Max Safir. ……

Googles Sverigechef Anna Wikland uttalar sig om veckans artiklar:

– Det är väldigt komplext, vi jobbar på det, det är ett stort team på Youtube som jobbar på det, säger hon till Expressen och DN:s reportrar.

Fredag 9 mars

Efter den hårda kritiken fortsätter nu Google att stänga Youtubekanaler som spridit högerextremt material, rapporterar Dagens Nyheter.

Googles Europachef Ben McOwens bemöter samtidigt kritiken i ett blogginlägg:

– Vi tar bort innehåll och kommentarer som bryter mot våra policyer, skriver han.

Journalisten Willy Silberstein, chefredaktören Helle Klein och förre TV4-vd:n Jan Scherman är några svenska judar som finns med på den antisemitiska listan på nätet.

Deras juridiska ombud har i över en månads tid anmält listan till Google för att listan inte ska synas i sökresultatet på deras namn. Först nu – efter Expressens och DN:s granskningar – börjar Google backa och lovar att man ska ta bort 24 personer på listan från sina sökresultat. 

Tidigare under fredagen kallade Sveriges Annonsörer till krismöte med Google. Och Svenska kommittén mot antisemitism liknar listan med nazisternas.

Lördag 10 mars

Googles Sveriges kommunikationschef Farshad Shadloo svarar på kritiken mot att man tillåter en antisemitisk lista över svenska judar. 

– Vi håller verkligen med om att detta är stötande innehåll, och inte den sortens resultat de flesta människor skulle vilja se. Men WordPress-bloggen i fråga, hur motbjudande den än är, framstår ej att vara olaglig enligt svensk lag. Om en domstol skulle slå fast att den är olaglig, skulle vi självklart ta bort den direkt från våra sökresultat, skriver han bland annat.