Jonas Sjöstedt om bilbehovet och flygresorna till Vietnam

”Klimatförnekarna finns nästan bara till höger”

Kolbiten är tillbaka.

För Expressen berättar Jonas Sjöstedt varför den ska stanna i marken – och hur landsbygden ska bli en vinnare i klimatomställningen.

– Jag tror inte att man ska moralisera för mycket över människor som behöver bil, säger V-ledaren.

Publicerad 4 dec 2019 kl 18.12

Expressen har bett alla åtta partiledare att ta med sig ett föremål som sammanfattar deras klimatpolitik.

Vänsterpartiets partiledare håller fram en kolbit – en rekvisita som populariserades av Gustav Fridolin under valrörelsen 2014.

Jonas Sjöstedt skämtar om att Miljöpartiets tidigare språkrör glömde kvar den i flytten.

Varför en kolbit?

– Lösningen på klimatfrågan är att kol och olja måste stanna i marken. Inte utvinnas, inte brännas upp, inte användas i industriprocesser. Därför måste vi ta fram alternativ. Vi måste göra stål utan kol. Där kan Sverige bli världsledande. Vi måste ställa om bränslet i våra bilar. Vi måste bygga ut järnvägen. Vi kan inte nyttja fossila bränslen som vi gjort. 

undefined

Jonas Sjöstedt väljer en kolbit för att sammanfatta sin klimatpolitik. ”Lösningen på klimatfrågan är att kol och olja måste stanna i marken”, säger han.

Foto: Olle Sporrong

Vänsterpartiet pressar regeringen att komma i gång med bygget av nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. I uppgörelsen mellan S, MP, C och L vill man sjösätta planerna under mandatperioden, och inledningsvis har alla partier utom SD bjudits in för att diskutera en finansieringsmodell.

Men Moderaterna, och senast Kristdemokraterna, säger nej till projektet. Orsaken är den saftiga prislappen – minst 230 miljarder kronor – samt att Trafikverkets analyser visar att både den samhällsekonomiska nyttan och klimatnyttan riskerar att bli marginell.

Det blir katastrofalt när det faller ner en kontaktledning i Töreboda

Kritiker anser också att vi bygger in oss i en infrastruktur som är omodern när den står klar om 30 år. Varför ska vi satsa på snabbtågen?

– Dagens järnvägssystem i Sverige är slitet och det är för trångt på spåren. Det är därför det blir så katastrofalt när det faller ner en kontaktledning i Töreboda och hela järnvägen stannar. Vi måste bygga nya spår för att få upp alla långväga lastbilstransporter på järnvägen. Godstransporterna är en av de stora utsläpparna. Man kan till viss del ersätta fossila drivmedel med alternativa bränslen och elektrifiering – framför allt på personbilssidan – men det går åt mycket mindre energi när man fraktar saker på järnväg. Jag tycker att det är bättre att bygga tåg som går snabbt än som går långsamt. 

– Det är riktigt att det finns klimatutsläpp när man bygger, men jag tycker att man ska se hur det påverkar hela transportsektorn. Det är en investering för kanske hundra år framöver.

Jonas Sjöstedts klimatsvar på 3 minuter:

Jonas Sjöstedt vill att Sverige lånar pengar för att finansiera höghastighetstågen:

– Investeringar som vi gör i dag för att få ner utsläppen är de bästa framtidsinvesteringarna. Jag tycker att det är okej att låna pengar till att bygga järnväg, men man ska inte låna pengar för att driva saker löpande. 

– Det är så akut med klimatinvesteringarna att vi också behöver hjälpa det privata. Vi har föreslagit en grön investeringsbank, eftersom många privata aktörer tvekar. De tycker att det kostar för mycket. Då ska samhället säga att de får de mest förmånliga villkoren som finns – med långa löptider på lånen – när de ställer om.

undefined

”Det är riktigt att det finns klimatutsläpp när man bygger, men jag tycker att man ska se hur det påverkar hela transportsektorn”, säger Jonas Sjöstedt om Vänsterpartiets ja till nya stambanor för höghastighetståg. Foto: Olle Sporrong

undefined

Jonas Sjöstedt om hur han lever klimatsmart:

undefined

Jag har solpaneler hemma. Det finns något bra i att kunna göra sig oberoende energibolagen och deras nätavgifter.

• Jag försöker flyga så lite som möjligt och har i stort sett slutat flyga inrikes.

• Jag är en köttätare, men jag har dragit ner på min köttkonsumtion.

undefined

Hur får vi industri och näringsliv att ta ansvar?

– Det krävs tydliga, raka besked om att en del saker inte kommer att fortsätta framöver. Ibland genom lagstiftning. Sverige har en stark industri och jag tycker att Sverige ska vara en industrination. Men vi måste vara en industrination som klarar klimatet. Det sker faktiskt väldigt mycket bra som politiken kan stötta, inte minst i stålindustrin. Pappersindustrin och massaindustrin kan också vara en lösning som producerar biodiesel, biogas och elektricitet. Om man gör det på rätt sätt skapas jobb i bruksorter och små samhällen. Vi behöver inte göra det till en konflikt mellan pappersarbetaren och stålarbetaren och klimatet. Vi kan se dem som en del av lösningen på det här problemet.

Hur då?

– När jag var besökte SSAB i Luleå i våras undrade jag vad stålarbetarna tänkte om klimatfrågan. Många pendlar in från byar och arbetar på den plats som genererar Sveriges största utsläpp. I stort sätt alla stålarbetare jag pratade med sa ”tänk vad häftigt om vi får bli de första som löser det här enorma globala problemet”. Då är de en del av lösningen.

Så det är inte en motsättning i att vara en stor arbetsgivare och en stor utsläppare?

– Inte alltid. Men vi kan till exempel inte bygga ut raffinaderikapaciteten. Vi måste bygga på andra bränslen än de fossila. Så vi får också välja. Det blir ingen Arlandautbyggnad – det blir någonting annat i stället. Som klarar klimatet. Det kommer att förändras, men produktion och arbetsplatser förändras hela tiden. Det måste förändras åt rätt håll.

Vi måste ha helt andra mål som går före

Så kallad grön tillväxt har framhållits som en lösning på klimatkrisen. Men enligt flera studier, bland annat en rapport från EU i somras, saknas bevis för att vi kan frikoppla tillväxt från utsläpp.

Trots optimistiska beräkningar på teknikhopp och bättre användning av jordens resurser kommer vi fortsätta leva ohållbart.

undefined

Jonas Sjöstedt intervjuas av Expressens reporter Filippa Rogvall, här utanför riksdagen.

Foto: Olle Sporrong

Borde vi omvärdera vår syn på grön tillväxt?

– Tillväxt som sker på klimatets bekostnad är helt ohållbar. Den är värdelös. Vi måste få en ekonomisk utveckling utan fossilt innehåll. Det är ett verkligt problem att utsläppen ökar när tillväxten är hög. Vi har inte lyckats bryta det sambandet än. Vi måste ha helt andra mål som går före den traditionella ekonomiska tillväxten. Problemet är inte att vi konsumerar för lite i Sverige, utan att det är väldigt ojämlikt fördelat och att välfärden fungerar så där på en del håll.

Handlar klimatfrågan om höger eller vänster?

– Ja, på ett sätt. Klimatförnekarna finns nästan bara till höger. Men det finns också borgerliga politiker som tar det här på stort allvar, det vore förmätet att säga någonting annat.

– Det finns en fördelningsdimension av klimatfrågan. De superrika är de som lever mest ohållbart och de måste ändra sin livsstil mest. Vi har ju döpt vårt förslag på flygskatt efter Carl Bildt (tidigare M-ledare och utrikesminister, reds anm.), där den som flyger ofta betalar mest. Den som vill åka på sitt livs drömresa till Indien och sparar flera år för att göra det betalar inte lika mycket flygskatt.

undefined

Vänsterpartiet har döpt sitt förslag till flygskatt efter tidigare utrikesministern och M-ledaren Carl Bildt.

Foto: Roger Turesson

Hur mycket kan vi flyga?

– Jag tror att flygandet måste minska och att vi måste ersätta mycket av flyget, framför allt inrikes och i Europa. Och att flyget kan bli lite mer som förr, lite exklusivare. Någonting man gör mer sällan. Men vi lever i en värld där folk har släktingar över hela världen och där man rör på sig. Vi kommer att fortsätta flyga, men jag tror att vi kommer att flyga mer sällan och mer miljövänligt.

I en intervju med Dagens Nyheter fick du frågor om dina flygresor till Vietnam, där din fru Ann Måwe arbetar som diplomat och där dina barn bor. Hur ser du på dina utsläpp?

– Jag försöker flyga så lite som möjligt och har i stort sett slutat flyga inrikes. Men jag har inte slutat att flyga helt. Ibland saknas det alternativ.

Är du en förebild?

– Nej, jag tycker att det är att ta i. Men jag har jobbat på att få ner mina egna utsläpp. Hur jag lever, reser och semestrar. Personligt ansvar är utmärkt men det är politiska beslut som är den stora grejen. Vi kan inte reducera klimatfrågan till att handla om vad var och en kan göra i sitt eget liv. Vi ska göra det enkelt för människor att göra rätt.

undefined

Jonas Sjöstedt är gift med diplomaten Ann Måwe, som arbetar i Vietnam. Även barnen bor i Vietnam.

Foto: Sven Lindwall

Hur måste vi ställa om våra liv?

– Det finns en klimatrörelse där många faktiskt ändrar sina liv. Det märker vi när inrikesflyget minskar, köttkonsumtionen går ner och väldigt många vill ha solceller – så många att man inte hinner med att sätta upp dem. Trycket finns där. Det som saknas är att det också följs upp av politiska beslut. Om du drar ner på din köttkonsumtion och väljer att ta tåget i stället för flyget, och sedan ger man grönt ljus till Preemraff, då tror jag att luften kommer att gå ur. Jag hoppas att den här rörelsen skjuter företag och politiken framför sig.

Man överlever en dag utan kött

Måste fler leva som de inom klimatrörelsen, och skära ner på köttet och flyga mindre?

– Ja, jag tror att det kommer ske. Det kommer delvis bero på att människor vill. Men det kommer också bero på att man kan bestämma att ha en vegetarisk dag i skolan. Man överlever en dag utan kött. Om tåget funkar kommer fler att ta det. Jag tror inte att man ska moralisera för mycket över människor på landsbygden som behöver bil. Politikens uppgift är att se till att de har råd med en bil som går på ett bränsle som inte förstör klimatet. Det är bra att ha klimatsamvete, men jag tror mer på politiska beslut än att skambelägga människor som är i en livssituation där det är svårt att göra rätt val.

undefined

”Det finns en klimatrörelse där många faktiskt ändrar sina liv. Det märker vi när inrikesflyget minskar och köttkonsumtionen går ner. Det som saknas är att det också följs upp av politiska beslut”, säger Jonas Sjöstedt. Foto: Christer Wahlgren

undefined

Vänsterpartiet vill:

undefined

Inrätta grön statlig investeringsbank med minst 100 miljarder i kapital före 2022. Företag och kommuner ska kunna låna pengar för klimatinvesteringar till låg ränta.

Att AP-fonderna avinvesterar alla innehaven i kol, olja och fossilgas.

Sluta sälja nya bensin- och dieselbilar redan 2025. Enligt regeringens 73-punktuppgörelse ska detta ske år 2030.

undefined

Vi ska sluta moralisera över folk som behöver bil, säger du. Hur ska landsbygden ha en jämlik chans att vara med i omställningen?

– Det bästa är att bestämma att vi kommer fasa ut bensin och diesel om några år. När det tillverkas fler elbilar faller priserna, och det kommer bli en andrahandsmarknad. Om vi gör det här på rätt sätt kommer biogasen att tillverkas till stor del på landsbygden, där de som har jordbruk eller livsmedelsföretag kan göra den. Jag vill att de som bor på landsbygden kan vara med och äga vindkraft och solenergi, genom kooperativ och andelsföreningar. På tyska landsbygden är det så jordbrukare gör. Då får man också behålla de rikedomar som skapas när vi ställer om. Med rätt politik kan landsbygden bli en vinnare på omställningen.

Vi ser redan effekter av klimatförändringar. Hur kommer vi behöva anpassa samhället efter det?

– I Vellinge klagar villaägarna för att skyddsvallen tar bort utsikten och värdet på deras hus. Det är en blixtbelysning av hur kortsiktigt vi tänker. Vi kan få större nederbördsmängder, andra växtzoner och skadeinsekter som vi måste hantera. Men de riktigt dramatiska förändringarna berör människor i länder som Bangladesh, Vietnam, Egypten eller Etiopien. Där man inte längre kan bruka den mark som man brukat i hundratals år. Konflikter förstärks eller uppstår på grund av klimatet. Då måste vi också kunna ge ett kraftigare klimatbistånd för att hjälpa dem med den omställningen de står inför. Vi ska vara med och betala för de anpassningsåtgärder som krävs. 

LÄS MER: Jimmie Åkesson: ”Klimatdebatten handlar om att vi ska må dåligt” 

LÄS MER: Isabella Lövin: ”Det är en kvarts pizza i månaden” 

LÄS MER: Ulf Kristersson: ”Jag är rädd för de här alarmisterna”

LÄS MER: Annie Lööf: ”Det är inte flyget som är problemet”

undefined

”Vi ska vara med och betala för de anpassningsåtgärder som krävs”, säger Jonas Sjöstedt om klimatkrisens effekter i utvecklingsländer. Foto: Olle Sporrong

undefined
undefined

Kan vi fortsätta flyga?

– Vi måste flyga mindre och ha bättre flygplan som släpper ut mindre. När det gäller inrikes tror jag att det mesta flyget måste bort. I Europa kan vi åka tåg mycket mer än i dag. Samtidigt är det en stor frihet för människor att kunna hälsa på släkten i andra delar av världen och förverkliga sitt livs drömresa. Det kommer vi kunna fortsätta göra.

undefined

Ska vi bygga ut och fördubbla kapaciteten på Arlanda flygplats?

– Nej. De pengarna ska i stället gå till att bygga snabba, bekväma, bra tåg med lägre priser.

undefined

Är det rätt tänkt – som SSU föreslagit – att på sikt förbjuda flygtrafik mellan Sveriges tre största städer?

– Vårt mål ska vara att konkurrera ut inrikesflyget helt. Det ska vara enklare, snabbare, billigare och bekvämare att ta tåget. Vi har inte föreslagit något förbud, men målet är detsamma.

undefined

Ska vi bygga höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö?

– Ja, det är en bra idé. Men vi är inte nöjda med att bygga snabbtåg till Göteborg och Malmö från Stockholm. Vi vill bygga en fungerande, snabb järnväg ända upp till Luleå. Hela Sverige ska vara sammanbundet av snabba, bekväma järnvägar.

undefined

Ska vi låta Preemraff bygga ut och bli Sveriges största utsläppare?

– Nej, det är precis det här som inte går. Så länge fossilindustrin satsar enorma summor på att vi ska använda mer fossila bränslen så är vi på fel väg. Den dagen pengarna används till att bygga ut det förnybara i stället, då är vi äntligen på rätt väg.

undefined

Borde skolor ha vegetarisk mat som utgångspunkt?

– Ja, det tycker jag. Det ska alltid finnas ett vegetariskt alternativ och jag tycker att det kan vara bra med helt vegetariska dagar. Det är bra för klimatet och hälsan. Men då behöver vi också satsa på skolmaten. Den ska lagas på skolan, vara närproducerad och vara klimatvänlig hela vägen.

undefined

Ska privatbilism förbjudas i svenska storstäder?

– Nej, jag tror inte på att förbjuda bilismen. Men jag tror på att göra kollektivtrafiken så billig och bra att fler kan ställa bilen. Människor kommer behöva bilen i stora delar av Sverige även i framtiden. Det viktiga är att de kör på ett bränsle som inte förstör klimatet.

undefined

Ska vi höja bensinskatten?

– Vi har samma hållning som regeringen. Det innebär att man höjer bensinskatten en del. Det vi föreslår samtidigt är att det ska bli lättare att köra en bil som inte går på fossilt bränsle. Vi vill ha ett stöd som gör att man kan bygga om sin bil till gas, el eller etanol.

undefined

Mer eller mindre kärnkraft?

– Kärnkraften är en döende dinosaurie. Det finns många som hellre vill rädda kärnkraften än klimatet, jag tror att vi ska fokusera på klimatet. Vindkraften är mindre än hälften så dyr som kärnkraften och går snabbare att bygga ut. Vi har inte tid att vänta på att vi ska bygga kärnkraft som funkar om 15 år.

undefined

Känner du klimatskam?

– Jag tycker att det är väldigt svårt, nästan omöjligt, att få ner utsläppen till en hållbar nivå. Så är det för de absolut flesta svenskar. Jag tror att man ska göra rätt val själv, men man ska framför allt göra det möjligt för människor att släppa ut mindre. Lösningen är gemensam och politisk, och de stora utsläpparna måste göra de största förändringarna.

LÄS MER: För dig med premium – allt det senaste inom:
Reportage & Granskning